Gå til innhold

BOV/Wastegate/kombinert ventil?

Ranger emnet


Freddie-

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

før du spør slike spørsmål burde du kanskje sette deg inn hvordan er turbomotor fungerer, det saken mye lettere for deg...

 

og for å avløse de andre seriøse svarene du har fått på tråden din: så har wastegate og by-pass (i visse tilfeller kalt dump-valve/BOV) helt forskjellige egenskaper/funksjoner og kan ikke kombineres.

 

din bil har en stk wastegate på turboen, og en stk by-pass ventil lokalisert rett etter turboen...

 

wastegate har til funksjon å regulere ladetrykket (som navnet sier slipper du ut eksos som er til overs etter at ønsket ladetrykk er oppnådd)

 

by-pass eller dump har til funksjon å slippe ut overtrykk som "står" igjen mellom turbo og gass-spjeld, dette for å skåne turbo og hindre "back-spin" og en vil på den måten få raskere spool-up på turbo etter girskift

'04 Volvo V70 D5

'94 VW Golf GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår