Gå til innhold

Forstillingskontroll

Ranger emnet

Elgen-

Anbefalte innlegg

Originally posted by Lionstar

Tviler på at det går på en forhjulsdrevet bil av den typen, uten og ty til camber/toe plater eller metoder som ikke er helt etter boka.

PÅ peugeoten jeg hadde tror jeg det bare var spissing foran som kunne justeres.

Du får si hva du vil, stoler litt mere på en som stiller forstilling vær dag enn på deg. sorry, men det er slik det er.

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mats`ern

Han karen i brobekkveien ( ved bjerke banen ) har flyttet ..

men han er opprativ fortsatt.. men husker ikke hvor han flyttet nå.

Han pleier å ha bra priser.. og han er dyktig :)

Det er han typen det ja. brobekk veien. Snakk med han om Mustanger og amcars, spesielt Mustang. Utrolig hyggelig fyr som veit hva han gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audifanatic

Du får si hva du vil, stoler litt mere på en som stiller forstilling vær dag enn på deg. sorry, men det er slik det er.

veldig få "billige" forhjustrekkere som har justering bak, er mest dyre biler. tviler på at 306?'en hans har justering bak, den var vel bare spissing vil jeg tro. har aldri justert på 306 før men tviler på at det er noe mer. kansje camber hvis du er uheldig

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kimman

Må også ta forhjulstilling, pga jeg har senka bilen min så jeg vil ha det godkjent i vognkortet mitt. Så det jeg lurer på, når jeg har tatt det så er det bare å ta med papiret pluss TUV-papir for senkinga til Biltilsynet og få det trykk i vognkortet mitt? Eller må jeg bestille time hos biltilsynet?

Må vel ha 4-hjulskontroll for å få godkjent senkesett... Jeg måtte iallefall det.

Jeg måtte bestille time hos biltilsynet, og de skulle prøvekjøre bilen osv...

Har hørt rykter om at det er kommet en ny sjekkliste for godkjenning av senkesett nå, og at det er mye som må gås gjennom før du får det godkjent... Anbefaler å ringe biltilsynet å sjekke hva som må gjøres før du bestiller time, post gjerne her når du får svar fra de...

Skjønner egentlig ikke hvorfor folk gidder å godkjenne senkesettet før de blir stoppet og får mangellapp på det... er jo ikke noe straff for å bli stoppet med det, må bare få det godkjent innen 14 dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før var det liste man måtte fylle ut om bla. om lysa var juster hjula ikke tok borti ditt og datt..

Fikk beskjed på Volvo at og de andre verkstedene at det var slutt på disse liste og at man nå bare trenger å vise at forstillingen er justert.

Så vist det er kommer nye regler igjen må jeg finne ut av det skal jo ha godkjent min fjærer

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som stiller forstillinger hver dag og ikke veit hva sai, included angle, set back, thrust angle, eller bump steer er. Men og avlese rødt og grønt mens dem stiller verdiene til det dataprogrammet angir greier dem. Ikke skjønner mange av dem åssen dem skal få en bil som "lyser grønt" og trekker til siden til og gå rett frem ,for "dataprogrammet sier jo" det er riktig..Caster eller Camber ubalanse på over 0.5 grad side til side kan få en bil til og dra skeivt, sånne enkle ting er det mange som ikke veit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mambo

veldig få "billige" forhjustrekkere som har justering bak, er mest dyre biler. tviler på at 306?'en hans har justering bak, den var vel bare spissing vil jeg tro. har aldri justert på 306 før men tviler på at det er noe mer. kansje camber hvis du er uheldig

Hehe, han er heldig hvis det er camber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som stiller forstillinger hver dag og ikke veit hva sai, included angle, set back, thrust angle, eller bump steer er. Men og avlese rødt og grønt mens dem stiller verdiene til det dataprogrammet angir greier dem. Ikke skjønner mange av dem åssen dem skal få en bil som "lyser grønt" og trekker til siden til og gå rett frem ,for "dataprogrammet sier jo" det er riktig..Caster eller Camber ubalanse på over 0.5 grad side til side kan få en bil til og dra skeivt, sånne enkle ting er det mange som ikke veit.

Kjære lionstar. Vi snakker ikke om en 17årgammel gutt med kviser og trailercaps her altså. vi snakker om en voksen mann som virkelig kan sakene sine. Han har bla stillt forstilling, camber toe inn osv på en Mustang til en jeg veit hvem er. veit at han med Mustangen ikke ville latt hvem som helst stille på slikt. Du må vite litt mere om detta. Får vel ikke ros av flere personer hvis han er dårlig gjør han vel??!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at det går på en forhjulsdrevet bil av den typen, uten og ty til camber/toe plater eller metoder som ikke er helt etter boka.

PÅ peugeoten jeg hadde tror jeg det bare var spissing foran som kunne justeres.

Tviler på at du kan hva de forskjelige vinklen i forstillingen er:

TOE-in =Spissing på Norsk

TOE-out = spredning på Norsk

inuitspoor.gif

Toe-in & Toe-out

Toe-in and toe-out is the angle that the wheels deviate from the driving direction. It is used because the driving force and road resistance tends to squeeze the rubbers in the suspension. By giving the car a toe-in or toe-out setting the wheels are in a straight line when driving. The rear wheels seldom have toe-in or toe-out. The front wheels of a rear wheel driven car mostly have toe-in. Toe-out is used in front wheel driven cars because the driving force tends to turn the wheel inwards. The kingpin inclination also plays a (minor) role in how much toe-in or toe-out is needed. The less kingpin inclination the more steering momentum is generated pulling the wheel inwards thus more toe-out is also needed to compensate.

Fler vinkler finner du her:

http://www.rover-v8.nl/p5p6web/suspension.html

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten og skryte så veit jeg hvordan samtlige vinkler funker. Det er relativt enkle saker. Kommentaren var ikke for og rakke ned på han som stilte forstillinger, og hadde fått skryt.Klart mange er flinke også. Har ikke sagt at han ikke er flink, det er han sikkert.

Problemet er de som får en utfordring, altså en bil som trekker skeivt, og alikevel måler grønt i apperatene, så har mange ikke den teoretiske kunnskapen til og tolke de tallene, og forstå hvorfor den går skeivt. Jeg hadde bilen min på 2 kontroller, 2 ulike verksteder etter jeg hadde skiftet samtlige bærearmer, stab stagforinger og støtdempere foran, de klarte ikke få den til og gå rett. Nå går den rett, etter at jeg selv satte meg ned for og forstå hvordan alt hang sammen. Bilen målte grønt i apperatene. Løsningen ble en meget enkel camber justering. At det var løsningen fant jeg ut ved og se på arket fra 4 hjulskontrollen, etter at jeg hadde studert hjulvinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten og skryte så veit jeg hvordan samtlige vinkler funker. Det er relativt enkle saker. Kommentaren var ikke for og rakke ned på han som stilte forstillinger, og hadde fått skryt.Klart mange er flinke også. Har ikke sagt at han ikke er flink, det er han sikkert.

Problemet er de som får en utfordring, altså en bil som trekker skeivt, og alikevel måler grønt i apperatene, så har mange ikke den teoretiske kunnskapen til og tolke de tallene, og forstå hvorfor den går skeivt. Jeg hadde bilen min på 2 kontroller, 2 ulike verksteder etter jeg hadde skiftet samtlige bærearmer, stab stagforinger og støtdempere foran, de klarte ikke få den til og gå rett. Nå går den rett, etter at jeg selv satte meg ned for og forstå hvordan alt hang sammen. Bilen målte grønt i apperatene. Løsningen ble en meget enkel camber justering. At det var løsningen fant jeg ut ved og se på arket fra 4 hjulskontrollen, etter at jeg hadde studert hjulvinkler.

Det går bra, jeg hadde samme problemet med min, hvorav ingen kunne fikse det ordentlig. Fikk masse tips om denna karen og han fiksa det på første forsøk, og hadde dessuten lavest pris og ledig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider