Gå til innhold

Rå billig Subwooferkabinett?

Ranger emnet

El_diablo

Anbefalte innlegg

Jeg var rundt å handlet julegaver i dag å da jeg var innom en billigbutikk, husker ikke navnet i farten... Så så jeg en rå subwooferkasse med 2x10" eller 12" i plexiglass med neonlys speil osv... Kassen så skikkelig nice ut, men vet ikke hvordan wooferene spiller... Kostet ikke mer enn 990 kr for hele greien. Lurte nesten på å kjøpe den og hvis wooferene er dårlig så bare bytter jeg de ut med noen skikkelige...

Beskrivelse av kassen som jeg husker den:Virket som den var i MDF eller noe annet dødt. Plexiglass. 2x10 eller 12" Neonlys, speil trukket i gråsort stoff. 2 stk bassrefleksrør på hver side. 600 watt.

Kan minne litt om denne, men uten figurer og trukket i høytalerteppe. Audiobahn_ABP122T_h1.jpg

Ja, en liten ting til... Bilen min har et bagasjerom som er et helt eget rom med en stålvegg mot coupè. Hvordan blir det egentlig med dunk, dunk i en slik bil?

Edit: Endret overskrift...

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke gull alt som glimrer.. av erfaring har jeg erfart at slike billige lyd produkter koster mer en de smaker.

Be om en lyd test på subben da vel.

Jeg personlig synes ikke at det "bare" er å bytte ut elementene,

da det er veeeldig stor forskjell på mange elemnters oppbygning.

Men for all del. prvø og finn ut :)

Lykke til

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 0 erfaring med subwoofere i en sedan, så jeg trenger litt hjelp for å vite hva jeg skal satse på... Subwoofere i bagasjerommet, eller bare/sammen med skikkelige høytalere inne i bilen? Bagasjerommet mitt er et eget rom med en isolert stålvegg mot coupè.

Har prøvd med en mini Blaupunkt subwoofere, men den hører du nesten ikke. Passet bedre i den gamle bilen.(http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=820)

Hva med noen "rimelige" fronthøytalere? Anbefalinger? Vil helst bruke orginal hullene så da må de være 10 cm i diameter.

Til bakhøytalere har jeg de her: Lightning Audio B1.525.2 http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=607

Eventuelt hvilken pakke kan du anbefale med subwoofer og forsterker... SKal ikke bli noe bad ass anlegg men skal være god lyd med litt dunk uten å gjøre for store inngrep i bilen. Er Bokshøytalere bra? F.esk 6x9 bokshøytalere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, det er ikke mulig å få noen bass reflex rør fra bagasjerommet op opp i hattehylla?

hvaslags musikk er det du hører mest på i bilen?

hvor mye penger har du å bruke på anlegget?

En god cd spiller fra Alpine : apline cd Spiller

En god cd spiller er noe som setter standaren for anlegg. legg gjerne ekstra penger i denne delen av anlegget og bygg ut i fra den.. ( ikke alt på en gang hvis du ikke har penger til dette )

Og et lite tips fra min side : bruk goooood tid, blir så mye penere til slutt, dette gjelder veldig mye kabling. husk strøm på en side og signal på den andre siden av bilen, når det gjelder strøm så er det bedre å ha en 30 - 50mm2 kabel. på signal kablene så har jeg begynt å legge aliminiumsfolie rundt de kablene og dette har medført mindre støy på anleggene jeg har bygget.

Det som også kan hjelpe deg med å få riktig dunk er at du får en til å bygge en basskasse som passer bilen din bedre en en "standar" kasse.

Lykke til :)

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg vet hva du snakker om. Det er Europris som selger den. Var innom for bror min skulle ha noen kanner med spylevæske, så såg jeg litt rundt i butikken . Måtte le når jeg så Subkassen. 2x12" @ 600w maks - Kasse med plexiglass, neonlys og speil ja. Haha, skulle jo nesten ha kjøpt en og testet hva det var fornoe. Billig kasse da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor bor du?

lyst til å teste hvor mye de subbene tåler :D

HE he he he ( le onskapsfult )

Kan jo starte med en PA5500 som leverer 2x500W i 8 ohc. hihi

( lage en "se hvem som klarer å skyte et bass element lengst" konkuranse :P )

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, dette er det jeg har nå Lightning Audio B1.525.2, kostet litt mer når jeg kjøpte de da... :P Betalte nesten 1000kr. Det blir vel muligens bakhøytalere http://www.bilradiospesialisten.no/...ljer.php?id=607 Har gode erfaringer med de.

Spilleren er en Pioneer DEH-P3600MP med 4 x 50 Watt MOSFET forsterker http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=824

Subwooferen jeg har som ikke funker så bra i bilen min, men myyyyye bedre i den andre som er en combi coupè sak. http://www.bilradiospesialisten.no/prod_detaljer.php?id=820

Det er restene av anlegget jeg hadde i den andre bilen. Så det blir vel rundt 6000 jeg har brukt på det som er igjen. Totalt har jeg vel brukt ca 8000, men resten ble igjen i den andre bilen når jeg solgte den...

Planen er å prøve å bygge videre på det jeg har. Vil det fungere med bassrefleksrør fra bagasjerommet med den lille aktive subwooferen med 2x8"? Hvordan blir det med f.esk 2 stk 8" woofere i hattehyllen?

Hva slags musikk jeg hører på? Tja, det blir egentlig det meste... Alt fra dunk, dunk til rolig og rock. Alt, for å si det enkelt. Så det bør være noe som er litt "universalt". Penger er ikke noe problem, men har ikke lyst til å bruke mye. Er viktigere ting å bruke penger på.

Til: oorzako

Ja,stemmer det... Tror du den er noe? :op

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har hørt om en slik bil som du har med 2x10" og en 12", det spilte sinsykt bra. det med bassrefleks røra opp er for at bass frekvensene skal opp i bilen og lage det "trykket" som du savner.

men jeg trur at 2x10 vil være bra.

ang den subben din, så er jeg ikke no glad i slike "aktive-ferdigmonterte-subbene" som fåes kjøpt. Bugg deg en custom kasse og få elementene til å spille rett bakover slik at bassen reflekteres og sendes opp igjennom hattehylla. prøv først uten røra i hattehylla.

Lykke til :) Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro på det.. HAHA, nei egenligt ikke, men for alt vi vet så kan det kanskje være bruktbart.. Å gud det frister å kjøpe en slik :D Skulle nesten ha sett hva matrial den var bygd opp av og hvem som har laget elementene som står i.

*Det fine er at det er plexiglass i den, så du kan se når sub`ene tar fyr :P*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...
Haha, jeg vet hva du snakker om. Det er Europris som selger den. Var innom for bror min skulle ha noen kanner med spylevæske, så såg jeg litt rundt i butikken . Måtte le når jeg så Subkassen. 2x12" @ 600w maks - Kasse med plexiglass, neonlys og speil ja. Haha, skulle jo nesten ha kjøpt en og testet hva det var fornoe. Billig kasse da :D

har kjøpt en slik kasse av en kompis i dag for 500, bare for å teste bassene, til jeg finner ut hvordan jeg vil ha min egen kasse, uansett. lurer på om det er noe lurt at kassen er konstruert slik: kassen består av 3 rom, med bassrefleks rør ut av de to på sidene, mens elementene er skrudd inn mot midten (inne i kassen) som ikke har noe bassrefleks rør, altså slår begge subbene inn i et lukket rom. om dere skjønner er dette veldig ugunstig, eller?

240 75mod V8

245 76mod TIC B21ET

63 Cadillac deville

step in and sitt down, shut up and hold on!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig ugunstig,men man skal vite hva man gjør for å få disse til å låte bra..Ikke å annbefale om man er nybegynner, med mindre man har eksakte mål på hvordan det skal være, noe som avhenger av hvilke element det skal være i kassen..Forrestn så låter de Europris subbene ræwa, har hørt de;)

Audi A4 Avant 99mod - Pioneer AVH-3100DVD - Dynabel 1.850 - RE SX 10D4 x2 - Elemental Designs niNe.5

Lenke til kommentar
Del på andre sider