Gå til innhold

Doble oljekjølere - serie eller parallell?

Ranger emnet


OleM

Anbefalte innlegg

Bygger fremkomstmiddel med stooor motor.

Har enkel oljekjøler originalt, og satt på en ekstra. Koblet i serie.

 

Har det betydning for kjølinga om man kobler oljekjølerne i parallell eller serie, og i så fall hvorfor?

 

Man transporterer samme mengde olje totalt, uavhengig av metode. Ved serie må oljen gå en lang vei, men den har høy hastighet også. Ved parallell er ikke veien så lang, men oljens hastighet lavere (fordi rørenes dimensjon er doblet en viss lengde) - dermed skulle 'eksponeringstida' være lik uansett metode, og følgelig kjølinga like god???

 

Motstanden vil øke ved serie, nettopp pga lengre transportvei. Såvidt jeg kan skjønne vil ikke parallellkobling gjøre noe med motstanden? Eller? Jeg er interessert i lavest mulig motstand.

 

Jeg tenker 'elektrisk' når jeg kommer frem til disse konklusjonene, men man kan sikkert ikke overføre hovedtrekkene i U=R*I på transport av væsker i rør...?

 

Dersom noen som har peiling og kan BEGRUNNE hvorfor den ene metoden er bedre enn den andre, ville jeg satt pris på det! Har snakka med den berømte haugen av synsere, de fleste sier at 'serie er best', og når jeg spør hvorfor, er svaret at de 'har hørt' at 'noen i racing' kobler i serie. Jeg har hørt at jorda er flat, så da er nok det riktig det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriekobling kjøler bedre, ettersom det blir mindre mekanisk kontakt mellom inntak og utløp. Det skal heller ikke gi nevneverdig mer motstand enn orginalt, dersom kjøler nr 2 ikke er mindre enn den orginale. Oljen får litt lenger vei, men olje i rør har ikke all verdens friksjon så...:)

 

Hva er det du bygger da?

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissan s13 - Når det gjelder å koble parallell blir det nok t-stykke el lign rett før og etter oljekjølerne, men uansett vil jo motstanden bli _litt_ mindre over oljekjølerne, også totalt sett.

 

Finepix - Serie: Skulle tro at mest mulig 'mekanisk kontakt' var en fordel (hvis jeg i det hele tatt skjønte hva du skrev), det er neppe noen av komponentene olja kommer i kontakt med som er varmere enn selve olja, alt vil vel bidra til kjøling?

 

Er forsåvidt enig i at det neppe øker motstanden nevneverdig å koble i serie, varm olje flyter nok ganske lett allikevel.

 

Har koblet i serie pr i dag, men har ganske lavt oljetrykk (bare ca 1.1 kg på 3000 rpm og varm motor, men 6-8 kg når motor er kald). Sannsynligvis pga oljetrykksregulator som ikke er 100% innstilt, tror ikke det er noe galt med oljepumpa.

De to oljekjølerne er identiske, har vifter på den ene. Har intet problem med kjølinga, det er kun trykket som bekymrer.

Ved å koble i parallell kan jeg oppnå litt høyere trykk i systemet (pga oljetrykksregulatorens plassering), men mulig at det er så lite at det ikke er verdt bryet med ombygging - må nok ut med motor og modifisere litt igjen.

 

Det er en RX-7 som mishandles for tiden. Neste trinn i prosjektet er oljetrykk / ny girkasse / ny hjerne / ny turbo. Bankkontoen er full av vakuum etter sommerens innkjøp, og vi gleder oss til jul, for da kommer nissen med påfyll. (Les: Tipper Lotto.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OleM

 

Finepix - Serie: Skulle tro at mest mulig 'mekanisk kontakt' var en fordel (hvis jeg i det hele tatt skjønte hva du skrev), det er neppe noen av komponentene olja kommer i kontakt med som er varmere enn selve olja, alt vil vel bidra til kjøling?

 

Er forsåvidt enig i at det neppe øker motstanden nevneverdig å koble i serie, varm olje flyter nok ganske lett allikevel.

 

 

Det er en RX-7 som mishandles for tiden. Neste trinn i prosjektet er oljetrykk / ny girkasse / ny hjerne / ny turbo. Bankkontoen er full av vakuum etter sommerens innkjøp, og vi gleder oss til jul, for da kommer nissen med påfyll. (Les: Tipper Lotto.)

 

Høres ut som et spennede prosjekt, er bare å legge ut bilder...:)

 

Vertfall... Det jeg mente er at siden det er mekanisk kontakt mellom inntak å utløp på en kjøler, er det begrenset hvor stor temeraturdifferanse du får mellom de to tilkoblingene. Har du derimot to etter hverandre, vil den første kunne kjøle fra ex 120 - 100 grader, også den andre fra eks 100 - 80 grader...

 

Å paralellkoble de vil egentlig ikke ha noe for seg, så lenge begge er beregnet for motoren. Oljemengden som går igjennom er jo ikke større fordi den er trimmet. Trykkfallet du oppnår vil også være kun i selve kjøleren, i røra vil det jo være det samme.

 

Mitt tips er altså at du beholder se slik de står!

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev en LAAAANG reply med div linker osv, men så ber bilforumet meg om å logge inn på nytt når svaret skulle sendes inn, og *vips* alt borte og ingenting submitted, fordi jeg ikke hadde skrevet noe subject - noe jeg faktisk hadde, identisk med dette subject. Hjalp ikke med tilbake i browser eller noe som helst, borte for godt. Fra nå av blir alt skrevet i Notepad, håper virkelig ikke bilforumet er like ustabilt til vanlig.

 

1,5 time bortkastet.

 

Men takk for svar! Det høres logisk ut!

 

Link til prosjekt: (IE tryner mest sannsynlig)

 

http://www.simtechracing.no/prosjekt_ole.htm

 

Mesteparten av teksten er gått ut på dato, er bare 1000 km inne i innkjøringa, som alt annet jeg driver med ble dette prosjektet kraftig foprsinket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil gir parallell kobling mindre motstand enn seriekobling, forutsatt at en ikke spiser opp gevinsten ved å lage veldig korte og snevre bend som i seg selv øker motstanden igjen. Elektriske analogier (U=RI) er faktisk ikke så ueffent for væskestrøm. Hvor mye det har og si avhenger av motstanden i resten av systemet.

 

Kjølemessig er jeg overbevist om at det er bedre med parallell: Da får hver veksler maks temperatur inn og dermed størst samlet ytelse. Riktignok er hastigheten innvendig lavere, men mengden totalt noe større. Dessuten vil jeg tro at det er varmeovergangen fra ribbe til luft som er begrensense faktor; ikke overgang fra olje til rør. Riktignok har det en del å si om en har turbulent (høy hastighet) eller laminær strømning, men tviler på at dette monner her. Oppholdstiden i hver veksler er lenger, og dette bidrar til bedre kjøling.

 

Eneste spørsmålstegnet jeg har er om en får fordelt olja likt. Dersom det er mer motstand i det ene av to parallalle løp, vil en få mindre enn 50% av olja der. Minste motstands vei gjelder her også. Jo skjevere fordelingen er, jo mer av optimal effekt mister en. I ytterste fall sitter en tilbake med en veksler om den ene er mer eller mindre tett. Det er derfor viktig at det ikke er mye mer rør, og spesielt bend, på det ene parallell-løpet. Jo mindre del av total motstand som ligger over parallallen, jo viktigere er det at det er lik motstand.

 

Tar alltid kopi av lange tekster jeg skriver inn her, slik at arbeidet ikke er forgjeves. Ofte at jeg må lime inn etterpå, ja.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det er delte meninger om oljekjølere, og jeg har egentlig ikke blitt så mye klokere. Tror faktisk jeg må måle temperaturer og trykk med de forskjellige oppsettene for å bli sikker!

 

Har sakene i serie nå, er ikke så mye jobb å koble i parallell. Skal sørge for at hver enkelt oljekjøler får samme mengde olje.

 

Så gjenstår det å bli enig med meg selv om jeg evt. vil ofre litt trykk for å få lavere temperatur, eller ha høyt trykk men litt varmere olje - alt etter hva testinga viser!

 

Har jo lavt oljetrykk, vil det hjelpe å skifte ut et par liter av olja jeg har nå (10/60) med en tykkere (feks 10/30), eller er det laveste tallet som gjelder, burde jeg bruke 20/50 i stedet? Burde kunnet mer om viskositet, men... Skal ønske meg til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår