Gå til innhold

kobling av tåkelys

Ranger emnet

golfrider

Anbefalte innlegg

Noen som kan si meg hvordan jeg kobler tåkelysene til en golf 2? Har koblet tåkelysets plusser sammen til en og gjort det samme med minus. Minusen går til jord og plussen går til et relee. Fra releet går det også en til jord og en til pluss på batteriet. Denne har sikring (hvilken styrke bør jeg bruke og hva skal hvor på releet?) da er det en "pinn" igjen ledig på releet og her har jeg koblet til bryter i kupeen og minus polen her er jordet i karroseri.. Høres dette riktig ut?

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by golfrider

Noen som kan si meg hvordan jeg kobler tåkelysene til en golf 2? Har koblet tåkelysets plusser sammen til en og gjort det samme med minus. Minusen går til jord og plussen går til et relee. Fra releet går det også en til jord og en til pluss på batteriet. Denne har sikring (hvilken styrke bør jeg bruke og hva skal hvor på releet?) da er det en "pinn" igjen ledig på releet og her har jeg koblet til bryter i kupeen og minus polen her er jordet i karroseri.. Høres dette riktig ut?

Jeg husker ikke numrene på releet, men det står sikkert på esken du fikk det i.

én skal til jord

én skal til lampene

én skal til batteriet

én skal fra bryteren din.

Jeg anbefaler at du kobler deg innpå parklyset. Derfra rapper du en + som du sender inn i bryteren.

Derved får du ikke på tåkelyset uten at park først er på.

Hvis du er litt mer avansert, kan du jorde reléet i + på hovedlysets nærlys.

Derved kan du ha bryteren til tåkelyset stående på selv om du har automatiske kjørelys. Tåkelysene skrur seg da ikke på før du vrir bryteren til park.

Ved å koble to reléer, der du kobler jordingen til + på hhv nærlys og fjernlys, kan du lage systemet helt idiotsikkert.

Det er ikke lov å bruke tåkelys sammen med nærlys (dessuten ser det dumt ut), og det er helt meningsløst å bruke dem sammen med fjernlys.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stod ingenting på esken til releet desverre.. Men hørtes det opplegget jeg skisserte greit ut?

skjønte ikke helt det med parklyset og å sende + derfra og til bryteren.. Får ikke bryteren + fra releet da?

Poenget med relé er at du skal ha en styrestrøm inn, og en sterk strøm ut. dvs. at når det står strøm mellom styrestrøm og jord (veldig lav strøm, men samme spenning som alt annet), kobler den sammen pinnen fra batteriet, og pinnen til + på lampene. Derved kan du gi masse strøm til batteriet uten at det går gjennom bryteren.

Hvis du kobler strøm inn på bryteren rett på batteriet, vil du kunne skru på tåkelysene uavhengig av om andre lys, tenning, motor etc er på.

Dersom du tar strøm fra parklyset, gjennom bryteren og inn på reléet, kan du la bryteren stå på, og tåkelysene vil skrus på med en gang det er strøm på parklyset. Dersom du har automatiske kjørelys, må du huske å vippe over på park når du har startet motoren, ellers vil du kjøre med alle fire, og risikerer 1000,- i bot + at du ser idiot ut :-)

5 min, så skal jeg beine ut i bilen og se hvilke nummer på reléet som skal hvor.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

5 min, så skal jeg beine ut i bilen og se hvilke nummer på reléet som skal hvor.

skavvise. dette skal være universalt på alle reléer.

Jeg tror dette skal være rett :

Strøm (fra batteri) : 30

Styrestrøm (fra bryteren) : 86

Jording : 85

Til lys : 87

EDIT : Jeg er ikke sikker på om det er lovlig å kunne skru på tåkelysene helt uten videre. Hvis det ikke er lov, kan du risikere trøbbel med EU. Det vanligste er nok å koble styrestrømmen fra parklys, og ikke direkte fra batteriet. Du kan også finne en kurs i sikringsboksen som går på sammen med tenningen eller acc, og koble styrestrøm derfra, via bryteren til styrestrøm på reléet.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så hvis jeg driter i den bryteren og kobler den ledningen (styrestrøm) med plussen fra parklysene da vil det funke når jeg setter på parklys?

eh.. ja.. det er bare det, at da vil de virke når parklysene er på.. uansett. Parklysene lyser også når du har nærlys eller fjernlys, og du får ikke muligheten til å ha på kun park.

garantert ikke godkjent.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he.. da er vel ikke det så lurt!

Jeg får det faen meg ikke til å virke! Skjønner ikke hvorfor egentlig!

Det jeg har gjort er:

1. koblet sammen tåkelysene slik at jeg får en minus og en pluss. Minusen er jordet i kaross og plussen går inn i releet.

2. koblet batteri på relee, med en sikring (20) mellom

3. jordet relee i kaross

4. koblet ledning inn i bryters (den i kupeen) ene "hull" , samt jordet det andre "hullet" i kaross

slår på tenning, men det skjer ikke noe når jeg trykker på bryteren inne i bilen. Har du noen anelse om hva som kan være galt?

Det spiller vel ingen rolle hvilke kontakter på tåkelysene som er pluss og minus vel så lenge de får begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he.. da er vel ikke det så lurt!

Jeg får det faen meg ikke til å virke! Skjønner ikke hvorfor egentlig!

4. koblet ledning inn i bryters (den i kupeen) ene "hull" , samt jordet det andre "hullet" i kaross

Hvis jeg skjønner riktig, så har du jordet den ene enden av bryteren, og du har jordet reléet?

får ikke mye strøm mellom to jordingspunkter, vettu. Styrestrømmen må du ta fra + ettellerannet sted (jeg foreslår fortsatt + fra parklyset). For å teste, drar du bare en ledning fra + på batteriet til bryteren, og derfra inn på styrestrøm på reléet.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da er det jeg har gjort feil å jorde den bryteren altså!

Men skal jeg da kjøre strøm rett fra batteriet og inn i bryteren og ut igjen til releets styrestrøm? Har jeg forstått deg rett da?

Ja, det skal stemme bra.

Reléet er ikke noe annet enn en bryter. For at den skal skru seg på, må det få minus (jord - den er jo grei), og + (som det skal få gjennom bryteren). Når det skrur seg på, kobler det sammen de to andre, og lysene får strøm fra batteriet gjennom reléet.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel jeg klarte ikke vente til i morgen med å prøve. Var nettopp ute for å teste.. Festet en kabel fra releets styrestrøm inn i kontakten og fra det andre "hullet"til batteriet, vridde om tenningen og trykket på bryteren, men ingenting skjedde.. Tenkte at kanskje jeg hadde satt ledningene i feil "hull" på kontakten(i motorrommet) til bryteren. Koblet av plussen fra batteriet, byttet om på ledningene i kontakten og satte på batteriet igjen.. Da brøt helvete løs og hele den ledningen fra batteri til kontakt røyk så det ljomet etter! Fikk av plusspolen og så at jeg hadde virkelig drete på draget!

Ikke mer plast på den kabelen gitt!

Hvorfor virket det ikke første gangen og hva var det som skjedde når jeg byttet om? Kortsluttning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider