Gå til innhold

kobling av tåkelys

Ranger emnet


golfrider

Anbefalte innlegg

Originally posted by golfrider

Men hva er ledningen med sikring som går til batteriet for? I tillfelle noe går galt og for at det ikke skal begynne å brenne?

 

ledningen fra batteriet som har sikring går går via releet og ut til lysene.. såfremt at bryteren er på, når bryteren er "på" kommer det strøm via fra den plassen duhar hentet strøm fra gjennom bryteren og inn på releet som lager magnetisme i en spole slik at det dannes en "ny" krets.. de er da strømmen blir sendt fra batteriet, gjennom sikringen og releet og ut til lysene...

 

syns du hadde store sikringer, forresten... holder jo med 8-10amp hvis du har 55watts pærer i begge lysene... for har du for stor sikring er det kabelen det går utover hvis noe skulle oppstå, og det kan forårsake brann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Originally posted by golfrider

vel jeg klarte ikke vente til i morgen med å prøve. Var nettopp ute for å teste.. Festet en kabel fra releets styrestrøm inn i kontakten og fra det andre "hullet"til batteriet, vridde om tenningen og trykket på bryteren, men ingenting skjedde.. Tenkte at kanskje jeg hadde satt ledningene i feil "hull" på kontakten(i motorrommet) til bryteren. Koblet av plussen fra batteriet, byttet om på ledningene i kontakten og satte på batteriet igjen.. Da brøt helvete løs og hele den ledningen fra batteri til kontakt røyk så det ljomet etter! Fikk av plusspolen og så at jeg hadde virkelig drete på draget!

Ikke mer plast på den kabelen gitt!

 

Hvorfor virket det ikke første gangen og hva var det som skjedde når jeg byttet om? Kortsluttning?

 

er litt usikker på hva du egentlig har gjort nå, men. Hvordan du kobler de to kontaktene i bryteren har ingenting å si. Det eneste bryteren gjør, er å bryte kretsen, eller koble den.

 

Skal vi se...

 

Fra lampene har du + og - . - kobler du til jord, + kobler du til kontakt 87 på releet. På kontakt 30 på releet kobler du en ledning til batteriet med sikring. 20A holder i massevis. Kontakt 85 på releet kobler du til jord. Kontakt 86 på releet kobler du til bryteren din. På den andre siden av bryteren skal det kobles strøm. For å teste, kan du koble denne tilbatteriet, senere kan du koble til + på parklyset.

 

kobler du bryteren mellom batteri og relé, trenger du ikke sette på tenninga.

 

Jeg regner med du har koblet reléet feil, sånn at strømmen går fra batteriet, gjennom bryteren, direkte til jord. Da har du kortsluttet gjennom bryter og relé. Sjekk at alle koblingene dine er rett.

 

Søk gjerne litt på nettet om å koble lys også.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golfrider

he he.. ja det er ikke godt å si hva jeg gjorde feil! Det var bare ledningen mellom batteri og kontakt til bryteren som ble toast.. Ble litt nærvøs gitt!

 

Er den ledningen som går mellom park og hovedlys +? Og da vil det virke når parklyset er på?

 

Tror ikke du skal blande inn hovedlyset. Få det til å funke først, du! Uten å grille ting. Du bør kanskje koble en liten sikring mellom alt du kobler til batteriet.

 

Sjekk at reléet er riktig koblet, og prøv igjen.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golfrider

inn til parklyset går det to ledninger, en mellom hovedlys og parklys og så en som ikke er innom hovedlyset. hvilken er +?

 

jording er som regel svart eller brun... og pluss til lyset han ha forskjellige farger... feks. rød, gul, hvit, stripet, osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golfrider

den mellom hovedlys og park er brun og den andre er grå..

 

da er den brune jord og grå pluss (tror jeg da) men du skulle jo hatt en prøvelampe eller multimeter så har d bare vært å målt seg fram;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000M og tåkelys er vel ikke riktig det samme, men her er koblingen jeg brukte på 1000M mine.

 

Ekstralyss.gif

 

her kan du slå de av helt og de virker kun når langlysa er på.

 

 

30 ----> direkte støm fra batteri gjennom en sikring

87 ----> Til lykten

85 ----> Styre strøm fra langlysene (gjør at lysen kun lyser sammen med langlysene)

86 ----> Jord via bryter

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoMan

1000M og tåkelys er vel ikke riktig det samme, men her er koblingen jeg brukte på 1000M mine.

 

Ekstralyss.gif

 

her kan du slå de av helt og de virker kun når langlysa er på.

 

 

30 ----> direkte støm fra batteri gjennom en sikring

87 ----> Til lykten

85 ----> Styre strøm fra langlysene (gjør at lysen kun lyser sammen med langlysene)

86 ----> Jord via bryter

 

Da tar jord fra langlysa inn på relèt?

Langlysa har vel jord hele tiden? er + strømmen som blir brutt, mens minus er konstant?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

 

Da tar jord fra langlysa inn på relèt?

Langlysa har vel jord hele tiden? er + strømmen som blir brutt, mens minus er konstant?

 

Man holder seg unna jord. Lampene og reléet skal jordes, men jord er ikke brukbart til styrestrøm. Man må selvsagt hente + for å bruke som styrestrøm.

 

Strengt tatt så mangler det jord til det orginale fjernlyset, ellers er den tegninga helt grei.

 

Parklys og hovedlys skal kunne lyse hver for seg. Igjen er det kun + man tukler med (hvis ikke man har en forbanna S40, da!!!!), så den ledningen som er felles for park og hovedlys er garantert jording, altså minus.

Ta styrestrøm fra den andre. Dette kobles så til bryteren, og bryterens andre ende kobles inn på reléets inngang til styrestrøm.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

Man holder seg unna jord. Lampene og reléet skal jordes, men jord er ikke brukbart til styrestrøm. Man må selvsagt hente + for å bruke som styrestrøm.

 

Strengt tatt så mangler det jord til det orginale fjernlyset, ellers er den tegninga helt grei.

 

Parklys og hovedlys skal kunne lyse hver for seg. Igjen er det kun + man tukler med (hvis ikke man har en forbanna S40, da!!!!), så den ledningen som er felles for park og hovedlys er garantert jording, altså minus.

Ta styrestrøm fra den andre. Dette kobles så til bryteren, og bryterens andre ende kobles inn på reléets inngang til styrestrøm.

 

Ekstralyss.gif

 

Men se på tegningen da, han har jord inn på 85 og inn på 86.

85 skal ha jord, men hvorfor fra fjernlysa, jord er jord og er konstant overalt utenom på coilen, der blir den brutt.

 

86 skal ha en positiv styrestrøm, og derfor skjønner jeg ikke hvorfor han har satt en bryter mellom jord og 86, det skal jo være + og ikke minus på den..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se på tegningen da, han har jord inn på 85 og inn på 86.

85 skal ha jord, men hvorfor fra fjernlysa, jord er jord og er konstant overalt utenom på coilen, der blir den brutt.

 

86 skal ha en positiv styrestrøm, og derfor skjønner jeg ikke hvorfor han har satt en bryter mellom jord og 86, det skal jo være + og ikke minus på den..

 

er ikke jord på 86 den er positivden går til pluss på langlysa da vil det vil si at 1000m kun lyser når langysa er på og de dimmer ned når du dimmer langlysa.

 

det er det samme om du bruker 85 eller 86 til jord studerer du et reler sjematiske tegning ser du det (tegningen er faktist hentet fra en cdcardic katalog)

 

30 ----> direkte støm fra batteri gjennom en sikring (konstant strøm)

87 ----> Til lykten pluss til lykten her 1000m

85 ----> Styre strøm fra langlysene sin pluss (gjør at lysen kun lyser sammen med langlysene)

86 ----> Jord via bryter

 

Vist dere ser på tegning nøyer vil dere se at 85 må her være pluss ellers ville ikke spolen på relet ha funket, den må nemmelig ha pluss og minus for å funker som alt annet

 

vist der vil så kan der bytte om på 85 og 86 skal gjøre samme nytten, men til meg funker det PERFEKT og har gjort det cnart 2 år nå.

 

Breisadderen:

kontakte til hovedlys pæra verfall på volvo, vw, opel etc. 2 pluser og en minus. den pluss til nærlys og fjernlys og felles jord ..

 

Tror ikke du skal prate høyt om noe som det ser ut som ikke du vet så mye om..

 

sjekk hjemmesiden din og følgende side: http://www.volvo.er-mandig.com/tusen.html kjenner du igjen bildet du fikk låne det og beskrivelse av meg :)

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår