Gå til innhold

kobling av tåkelys

Ranger emnet


golfrider

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

tror jeg ser feilen din

 

du har tatt jord inn på 85 fra lykten det er ser greit ut, men har du sjekket at tåkelysa har jord, for har ikke de det vil ikke relet heller bli jordet:rolleyes: :)

 

Prøv dette: lag en egen jord fra lyktene til jord og en lednig fra 85 på relet til jord

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BREISADDEREN:

sjekk hjemmesiden din og følgende side: http://www.volvo.er-mandig.com/tusen.html kjenner du igjen bildet du fikk låne det og beskrivelse av meg :)

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golfrider

jeg tok minus fra lyktene og jordings ledningen fra 85 og satte dem sammen inn i en kabelsko som jeg festet til et jordingspunkt i karosseriet like ved batteriet.. funker ikke den måten? Kan rust eller andre ting hindre dem i å få -

 

Usikker på det, men det burde funke... du mangler enten pluss på 86 eller minus på 85.

 

Gjør jordings punktet reint og se om det funker eventulet prøve det jeg skrev i forrige svar.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Breisladdern

 

Men se på tegningen da, han har jord inn på 85 og inn på 86.

85 skal ha jord, men hvorfor fra fjernlysa, jord er jord og er konstant overalt utenom på coilen, der blir den brutt.

 

Beklager, jeg var litt for kjapp.

 

Løsningen på tegningen er en litt annen enn jeg har sett tidligere, men det skulle funke like fint det. Hovedpoenget er at 85 og 86 skal være en sluttet krets, og om man har styrestrøm(+) fra orginalt fjernlys, og bruker bryteren til å bryte jordingen, eller om man har konstant jord, og bruker bryteren til å bryte styrestrømmen vil jo bli det samme.

 

Ser du en gang til, så ser du at det ikke er jord på hver side av 85 og 86. 85 er her styrestrøm(+), mens 86 er jord via bryter.

 

Det er ikke noe problem å legge det opp sånn, men sånn jeg har gjort det i alle år, så har jeg 86 rett til jord, og 85 til styrestrømkilde(+) via bryter (vanligvis dropper jeg bryter da det ikke er påbudt til fjernlys, men til tåkelysene må han absolutt ha bryter)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golfrider

jeg tok minus fra lyktene og jordings ledningen fra 85 og satte dem sammen inn i en kabelsko som jeg festet til et jordingspunkt i karosseriet like ved batteriet.. funker ikke den måten? Kan rust eller andre ting hindre dem i å få -

 

Jeg kan ikke se noe gæli med tegningen din, og måten du har jordet på skal være helt grei. Har du multimeter?

 

I såfall kan du jo måle litt.

Hvis du måler spenning mellom jording på relé/lykter, og minus på batteriet, har du brudd i jordingen.

 

Du kan jo også prøve noen andre ting for å feilsøke litt. Dra ut 30 og 87 fra releet og koble disse sammen. Da skal du få lys med strøm direkte fra batteriet. Har du lys da, så ligger feilen i at reléet ikke slår inn av en eller annen grunn.

 

Et kort øyeblikk kan du også prøve å koble + til tåkelysene direkte på ledningen som kommer ut av bryteren.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg koblet det opp sli som i tegningen øverst på siden, men dreit i bryteren. Tok plussen med styrestrøm bort på batteriets + pol og da kom det lyd fra relee, men ikke en slik vanlig klikkelyd.. Prøver å bytte det i morgen og så får vi se! Virker det ikke da vet jeg ikke hva jeg gjør! Kanskje henter øksen?:rolleyes:

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei dokei.. Nå tok jeg det fra hverandre igjen.. koblet pluss fra tåkelys til bryter og til styrestrømpå relee. Slo på tenningen og testet bryter. Den virket og jeg hørte det slo fra releet (som jeg også hadde jordet). altså så funker dette! Koblet på hovedstrøm som i tegningen, slo på tenningen og vred om bryteren. Da gikk sikkringen som er mellom relee og batteriets pluss.. Dette synes jeg var veldig rart for det vil jo si at det kortsluttet, ikke sant?

 

Lurer fælt på hva som har skjedd..

 

En (om noe vill) teori: Leste et sted på nettet at noen lykter hadde jording i festet sitt gjennom en feste skrue som er festet til metall- karosseri. På mine lykter så jeg at det var en slags metallflate rundt det ene festestedet. Dette festes i en metallbrakett som igjen er festet i støtfanger som jo er festet i karosseriet. Da jeg satte på pluss og minusledningene på tåkelyktene satte jeg dem bare vilkårlig på lyktens to "pins" (ettersom jeg ikke tror det har noe å si så lenge de får + og -). Det jeg lurer på er altså: kan det være at lykten allerede er jordet og at jeg dermed har sendt minus fra lykten opp i releet der det skal være pluss til tåkelyktene og at det dermed kortslutter sikringen?

 

Hva tror dere? Teorien har jo sin mangler bla. hvorfor ha jording på lykt både i festet og fra ledning?

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere? Teorien har jo sin mangler bla. hvorfor ha jording på lykt både i festet og fra ledning? [/b]

 

Har du et multimeter liggende? Det er gull verdt i sånne her tilfeller, om det så bare er et til under hundrelappen fra biltema.

 

Jeg ville prøve å feilsøke litt. Hvis du jorder reléet, og kober styrestrøm rett på batteriet, skal du høre det klikker i reléet når du tar + på og av batteriet.

 

Hvis det er OK, prøver du å koble til lyktene og strøm. så gjør du det samme med styrestrømmen en gang til. Da skal det ikke bare klikke i reléet, det skal også blinke i tåkelysene.

 

Hvis det funker, kobler du bryteren mellom styrestrøm på reléet, og batteriet. Da skal du kunne bruke bryteren til å skru tåkelysene av og på.

 

Hvis det fortsatt funker, finner du + på et parklys, og kobler styrestrømmen derfra, via bryteren. Da vil du kunne skru tåkelysene av/på med bryteren, men kun når parklysene er på.

 

Hvor bor du henn? Jeg hjelper deg gjerne med multimeteret en dag hvis du vil.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Grimstad.. Et "godt" stykke fra råholt er jeg redd, men takk for tilbudet!

 

Jeg har desverre ikke multimeter.. Kunne jeg funnet ut om den lille teorien min var riktig da?

 

Fikk jo til å styre releet med strøm fra parklysene og bryter, men da jeg koblet på resten, vred om tenningen og skrudde på bryteren gikk sikkringen.. Mange ganger på rad:rolleyes:

 

kan jo prøve uten å bruke bryter og koble styrestrømmen rett på batteriets +.. men egentlig burde det jo ikke være noen forskjell!

 

Skal kjøpe noen nye sikkringer og teste uten bryter i morgen så får vi se..

 

Det var en som sa at man kunne koble rett fra pluss med sikring til bryter og til pluss på tåkelys på pinn nr 2 på bryter. og jorde tåkelysa selvfølgelig.. Stemmer dette?

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by golfrider

Det var en som sa at man kunne koble rett fra pluss med sikring til bryter og til pluss på tåkelys på pinn nr 2 på bryter. og jorde tåkelysa selvfølgelig.. Stemmer dette?

 

Hvis jeg skjønner deg riktig nå, sa han at du kan ta en ledning med sikring fra batteri + til bryter, og så fra bryter til tåkelys. Til slutt en ledning fra tåkelys til jord. Eller misforsto jeg?

Du vil nok få lys i lyktene da, men dette er ikke lovlig. Norske (EU?) lover sier at tåkelys ikke skal kunne lyse uten at parklys, baklys og skiltlys samtidig er tent. Derfor er det best å koble som tidligere nevnt i tråden. Releet er lurt å bruke for å slippe å legge grove ledninger inn i dashbordet, og også for å spare bryterne. Spesielt når du tar signal fra parklyskretsen er det smart med rele fordi du ikke bør bruke parklyskretsen (som kanskje har 10-30 Watt til vanlig) til å lyse opp tåkelys (som gjerne er 110 Watt).

 

Teorien du nevner gir mening. Vet ikke hvorfor, men enkelte lykter kan ha jording gjennom både sokkelen og egen ledning. Du trenger ikke kaste bort så mye penger på multimeter for å teste den teorien. En ting du kan gjøre er jo å bytte om ledningene ved lykta. En annen ting er å skru løs lyktene så de ikke har kontakt med karosseriet.

 

Du kommer også langt med en prøvelampe. Den koster ikke så mange tierne, men du lager også enkelt en selv. Det du gjør for å lage en er å ta en 12 volts pære og feste to ledninger i den. Jo lengre ledning jo bedre. Ta en ledning og fest i batteri +, og den andre ledningen setter du borti den ledningen som går til lyktenes +. Hvis prøvelampa lyser nå vet du at du har en kortslutning i lyktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår