Gå til innhold

740 v8!

Ranger emnet


the_Mopar

Anbefalte innlegg

Spiller ingen rolle om du har r4,r5,r6 v6 eller v8, bare effekten og dreiemomentet ikke overstiger det som står i papiret. 238hk mener jeg å huske det er. Under forutsetting at du monterer nye støtdempere. Var hvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg bygde om en 740 fra gl til tic..

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by -=turbokalle=-

Spiller ingen rolle om du har r4,r5,r6 v6 eller v8, bare effekten og dreiemomentet ikke overstiger det som står i papiret. 238hk mener jeg å huske det er. Under forutsetting at du monterer nye støtdempere. Var hvertfall det jeg fikk beskjed om da jeg bygde om en 740 fra gl til tic..

 

Nå sporer jeg litt av her men hvor mye stress var det å bygge om fra GL til TIC? Bytta du hele ledningsnettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DFR

 

Nå sporer jeg litt av her men hvor mye stress var det å bygge om fra GL til TIC? Bytta du hele ledningsnettet?

 

 

MYE JOBB!!!

 

Hadde en delebil med alt jeg trengte.

 

- Bytta hele ledningsnettet, da måtte jo hele interiøret foran rives ut. Så passa såklart ikke kontaktene fra det nye ledningsnettet sammen med dem bak så jeg måtte lese en del skjemaer og koble som en tulling for å få alt lys og sånt til å funke. (for jeg gadd jo såklart ikke å bytte det bakre ledningsnettet, hadde nok gjort det i dag). Hadde innsprut fra før så da var det jo allerede plass til hjernen. Måtte jo selvsagt bytte instrumentpanel, ettersom det gamle ikke ville funket uten å måtte modifisere kontaktene.

- Bytta motor, ledningsnett, flytta batteri til motsatt side.

- Beholdt den originale m47kassa, holdt utrolig nok til jeg solgte bilen. (men da røk clutcen og turboen ei uke etter att nye eieren fikk bilen)

- Hadde jo innsprut fra før så da hadde jeg allerede elektrisk hovedpumpe,og pumpe i tanken. Hvis ikke måtte jeg ha lagt opp nye slanger og montert pumpe osv...

 

Bytta motor og alt sånt på et par helger. Det som tok tid var ledningsnettet. Var høsten så det begynte å bli kaldt om kveldene, drev på i garasjen hjemme (uten varme) hver kveld. Tok vel en mnd før jeg var helt ferdig.Hehe. Men da hadde jg montert ferdig motor,3" eksos og fått motorn til å gå bra i mellomtida.

Bytta også hele fjærbeinet foran m/ bremser.

 

Fikk dokumentasjon fra Volvo Norge på hva som var godkjent for 740. Der sto det maks effekt 238hk og xx(husker ikke) nm.. Under forutsetting at støtdempere bak byttes. Fikk en på volvo til å skrive under at det var gjort, så var det bare å gå på biltilsynet. Betalte 450kr så fikk jeg nytt vognkort der det sto nederst at bilen var godkjent med ny type motor. Effekt: 134kw.

 

Så som du skjønner er det mye jobb. Så kjøp heller en bil som har turbo. Da sparer du mye tid.

Klart, hadde jeg skulle gjort det samme en gang til så hadde jeg sikkert ikke brukt halve tida engang. Må jo også sies at jeg drev på ute i grusen å bytta motor. Er en fordel å ha en plass innendørs..

;)

Volvo 240 TIC - 86

Volvo 850 T5 -95 (solgt)

Volvo 240 GL - 85(solgt)

Volvo 740 TIC -87 (solgt)

Volvo 740 TIC -88 (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår