Gå til innhold

Vektfordelig og fuelcell

Ranger emnet


Ottesen

Anbefalte innlegg

Hei ja....

 

Nå er det snart jul,og da tenkte jeg at jeg skulle kjøpe noe til bilen... det blir enten stol og 4-punkts eller fuelcell... uansett så kommer de tingene inn en dag :)

 

Jeg har tenkt til å prøve å få litt bedre vektfordelig på bilen også...har tenkt på å flytte batteri bak,ta vekk tanken,sette in fuelcell langt bak...:)

 

Noen spørsmål jeg har fordi jeg håper noen har litt peil på ting som feks fuelcell her....

 

1. Stol og 4-punkt eller fuelcell først ?

2. Hvordan få bedre vektfordelig ? (helst uten mer vekt på bilen)

3. Hvor stor fuelcell ? 5,10,12,15,20 gallon ?

4. Kan jeg koble fuelcellen in på de gamle bensinledningene ? og bruke kun den vanlige pumpa ?

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ja......

 

1. stol å belte eller fuel cell??

 

sikkerhet? stol og belte først...

 

så fuel cell....!

 

2. Vekt fordeling.....

koster kr eller masse arbeid....eller masse av begge deler!

 

fuelcell for din bil, brukes å kjøres... ja 60 liter bør du ha, har selv kjørt til vesterås med 30 liters tank å forbruk på 3-4 liter milen......ikke moro!!!

 

bytte til plast panser,ta bort ALT unødvendig!

 

Bytte til alu topper , radiator,vannpumpe, vifte++++

kjøpe å skru:D

 

aluhus til bakakselen...

 

3.som skrevet...

 

4. ja og ja :D

tips.... bruk mekaniske pumpa på motoren !!

vil du ha mere fløde så kjøp en høyvolumspumpe... så slipper du duringa i bilen!

:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok både stol,4-punkt og fuelcell med en gang....jeg fikk en pris på fuelcell i norge,men jeg tror jeg tar det rett fra summit. Det blir ikke no 60 liter nei, blir 12 gallon (40) fordi det er det samme som jeg har nå...

 

Men du Bead-lock ? På den cell jeg skal ha så kan jeg velge om jeg skal ha " Ideal for street use, they include a 0-90 ohm sending unit for use on GM-type fuel level gauges." .... Har jeg gm-type ? vet du det ?

 

Mvh Ottesen

 

 

 

Edit: hmmm.....har tittet litt nå og tror faktisk det blir 16 gallon fordi cellen er så utrolig mye finere...

 

12 gallon

 

rci-2120s_w.jpg

 

16 gallon

 

rci-1160s.jpg

 

Hva syntes du jeg skal gjøre, kjøpe monteringsett fra summit likt som cella ? og hva syntes du om foam, er det noe visst ?

 

Takk for svar

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bead-lock

niks... men ring kari (sverreknas) eller pony butikken....

 

de har sikkert svaret...:D

 

se å få lagt deg!!!!:D

 

haha....legge deg selv :D kom flere spørsmål 2 inlegg lenger opp nå...

 

btw: begynner ikke før kl 14 på jobben ;)

 

Mvh Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zzzZZZ på jobb i 7-8 tida.... jeg da...:D

 

ja enig at den ser bedre ut, har en slik selv som skal i 38 rodden.

 

Bare å lage remser i alu som er skrudd forran og bak...

 

Men passer den på bredden ned mellom vangene der den orginaltanken er?

 

å pass på å få en tank med 2 uttak, kjekt å ha det hullet i reserve....:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bead-lock

zzzZZZ på jobb i 7-8 tida.... jeg da...:D

 

ja enig at den ser bedre ut, har en slik selv som skal i 38 rodden.

 

Bare å lage remser i alu som er skrudd forran og bak...

 

Men passer den på bredden ned mellom vangene der den orginaltanken er?

 

å pass på å få en tank med 2 uttak, kjekt å ha det hullet i reserve....:D

 

passer vet jeg ikke....skal jo være i bagasjen :) den gamle tanken skal vekk....

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bead-lock

men når du tenker vekt og fordeling , så er det jo vel om å gjøre å få den lengst bak og lavest mulig ikke sant?

kjekt om den da passer ned mellom vangene så du få den langt med.... så får du jo litt bedre plass i kofferten også....!

 

joda,enig der.... men den passer kun i bagasjen. :( :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... hva ønsker du å oppnå med fuelcell, bortsett fra at det ser kuult ut? For det GJØR jo det :)

 

Lavere vekt/ bedre vektfordeling fordi du kaster ut den gamle tanken? Tror ikke vektforskjellen blir noe å snakke om. Kommer lengre med karbonpanser, skjermer, bakdører hvis du har denslags etc. Mulig du får plassert fuelcelltanken lengre bak i bilen, men den kommer i så fall høyere opp enn originalt. Og så mister du jo bagasjeplass, det er jo viktig å tenke på når du suser rundt på banen :)

 

Synes det er lite lurt å legge tunge ting bakenfor bakhjulene, og de bør i alle fall legges så lavt som mulig, ellers føkker du opp kjøreegenskapene kraftig. Kjørte en gammel VW Transporter type tung motor baki, uten last på vinterføre. Ut i fra den bilens ufattelige kjøreegenskaper burde den hatt ca 500 kg ekstra over forhjulene. Heldigvis er det meninga at den skal ha noen kg last med tyngdepunkt ca midt i bilen, da oppfører den seg langt bedre, nesten eksemplarisk.

 

Eller er poenget med fuelcell å hindre luft i bensinslangen under hard kjøring? Skummet inni tankene synes jeg gjør lite for å hindre problemet. I tillegg er tanken rimelig flat nedi, så når du er i ferd med å gå tom for bensin, legger de tre-fire literne som er igjen seg opp etter veggen når du bremser, svinger eller aksellererer i mer enn 0.5 sekunder. Så lenge du ikke gjør noen av delene, går det heeelt fint.

Men fuelcell funker brukbart når det _rister_ feks ved kjøring på brostein eller grusvei, risting (vibrering) foregår jo bare i noen hundredels sekunder i hver retning og dermed bremser skummet ned bensinen slik at den ikke får tid til å legge seg opp langs en eller annen vegg.

 

Løsning på vektfordelingsproblemet (med tanke på plassering av bensintank foran/på linje med bakjulene og lavest mulig): Behold originaltank. Du vil heller ha en bil med lavt tyngdepunkt som er litt lett bak, enn en som har plenty vekt på bakhjulene, men tyngdepunkt i høyde med hodet ditt. (Jada jeg overdriver litt men det er for å illustrere et poeng...)

 

Løsning med tanke på luft i slange & bensintilførsel: Bygg/kjøp surgetank, og evt klask på en ekstra bensinpumpe etter surgetanken.

Kjør returbensinen fra motoren inn på surgetanken, og retur fra surgetank inn på hovedtank.

Surgetanken får da bensin fra to kilder, eventuell luft på toppen blir fortrengt av bensinen som pøser inn - ut til hovedtanken, og du skal være JÆVLIG flink hvis du klarer å få luft i slangene inn til motoren, du må omtrent kjøre opp ned for å få det til.

 

Surgetank er det eneste som fungerer, unntatt å ha full hovedtank HELE tiden. Her til lands er det litt for langt mellom bensinstasjonene til å klare det, og når du er på banen er det kjedelig å måtte stoppe for hver runde. En kompis knertet nettopp sin 550 hesters motor sin pga for lite bensin i fuelcelltanken. Aksellererte noen sekunder i tredjegiret, all bensinen klistret seg opp etter veggen i tanken, og vips: Vinterprosjekt og kjerringa hans kan se langt etter julegaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OleM

Eh... hva ønsker du å oppnå med fuelcell, bortsett fra at det ser kuult ut? For det GJØR jo det :)

 

Lavere vekt/ bedre vektfordeling fordi du kaster ut den gamle tanken? Tror ikke vektforskjellen blir noe å snakke om. Kommer lengre med karbonpanser, skjermer, bakdører hvis du har denslags etc. Mulig du får plassert fuelcelltanken lengre bak i bilen, men den kommer i så fall høyere opp enn originalt. Og så mister du jo bagasjeplass, det er jo viktig å tenke på når du suser rundt på banen :)

 

Synes det er lite lurt å legge tunge ting bakenfor bakhjulene, og de bør i alle fall legges så lavt som mulig, ellers føkker du opp kjøreegenskapene kraftig. Kjørte en gammel VW Transporter type tung motor baki, uten last på vinterføre. Ut i fra den bilens ufattelige kjøreegenskaper burde den hatt ca 500 kg ekstra over forhjulene. Heldigvis er det meninga at den skal ha noen kg last med tyngdepunkt ca midt i bilen, da oppfører den seg langt bedre, nesten eksemplarisk.

 

Eller er poenget med fuelcell å hindre luft i bensinslangen under hard kjøring? Skummet inni tankene synes jeg gjør lite for å hindre problemet. I tillegg er tanken rimelig flat nedi, så når du er i ferd med å gå tom for bensin, legger de tre-fire literne som er igjen seg opp etter veggen når du bremser, svinger eller aksellererer i mer enn 0.5 sekunder. Så lenge du ikke gjør noen av delene, går det heeelt fint.

Men fuelcell funker brukbart når det _rister_ feks ved kjøring på brostein eller grusvei, risting (vibrering) foregår jo bare i noen hundredels sekunder i hver retning og dermed bremser skummet ned bensinen slik at den ikke får tid til å legge seg opp langs en eller annen vegg.

 

Løsning på vektfordelingsproblemet (med tanke på plassering av bensintank foran/på linje med bakjulene og lavest mulig): Behold originaltank. Du vil heller ha en bil med lavt tyngdepunkt som er litt lett bak, enn en som har plenty vekt på bakhjulene, men tyngdepunkt i høyde med hodet ditt. (Jada jeg overdriver litt men det er for å illustrere et poeng...)

 

Løsning med tanke på luft i slange & bensintilførsel: Bygg/kjøp surgetank, og evt klask på en ekstra bensinpumpe etter surgetanken.

Kjør returbensinen fra motoren inn på surgetanken, og retur fra surgetank inn på hovedtank.

Surgetanken får da bensin fra to kilder, eventuell luft på toppen blir fortrengt av bensinen som pøser inn - ut til hovedtanken, og du skal være JÆVLIG flink hvis du klarer å få luft i slangene inn til motoren, du må omtrent kjøre opp ned for å få det til.

 

Surgetank er det eneste som fungerer, unntatt å ha full hovedtank HELE tiden. Her til lands er det litt for langt mellom bensinstasjonene til å klare det, og når du er på banen er det kjedelig å måtte stoppe for hver runde. En kompis knertet nettopp sin 550 hesters motor sin pga for lite bensin i fuelcelltanken. Aksellererte noen sekunder i tredjegiret, all bensinen klistret seg opp etter veggen i tanken, og vips: Vinterprosjekt og kjerringa hans kan se langt etter julegaver.

 

Hei du....takk for det bra inlegg foressten :)

 

Det jeg tror du ikke tenkter på nå er at jeg ikke her en typisk japsebil, jeg har ingen returleding eller tank som sitter spesielt bra til nå. Jeg tviler også sterkt på at jeg hadde ødelagt noe ved å kjøre slik som kameraten din....bilen bare stopper uten bensin den, hard,gammel amerikansk motor vettu :)

 

Den tanken jeg har sett på nå er uten skummet (Foam) ,tror du det blir noe problem da ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår