Gå til innhold

17"Polaris på 240 hvilke dekk størrelse kan jeg bruke

Ranger emnet

Volvo_Roger

Anbefalte innlegg

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er vel ikke noe gæli med å bare kunne kjøre på asfalt heller? He he. Jeg kommer nok til av personlige grunner til å kjøre så lavprofilt som overhode mulig når jeg skal ha meg nye felger og dekk. detta med dekk dimensjon er jo smak og behag og den er jo forskjellig.

Veit at bilen fjærer på dekksiden, osv, og at du kan rive av dekket hvis du velger dekkstrekk, men er ikke det en sjangse du må ta hvis du virkelig vil skille deg ut?

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audifanatic

Beklager å si det, men de dekka der ser ut som du liker å kjøre offfroad. for alle pingler så gjelder høy dekkdimensjon, men for alle som virkelig liker å kjenne hver stein, kjenne hver minste ugjevnhet på veien så er det lavprofil som gjelder:dude:

Helt seriøst så er det opptil enhver å velge dimensjon på sine felger. Det kan være lurt å høre på hva forhandler sier, men jeg velger å gå for egne meninger og velger å gå for mest lavprofil og litt dekkstrekk når audien skal ha nye felger og dekk.

vel, jeg kjørte en "tirecalc" mellom mine og dine dekk:

Ditt: Section Width: 8.07 in 205 mm

Mitt: Section Width: 8.85 in 225 mm

Ditt: Rim Diameter: 16 in 406.4 mm

Mitt: RimDiameter: 17 in 431.8 mm

Ditt: Rim Width Range: 6.5 - 7.5 in

Mitt: Rim Width Range: 7 - 8.5 in

Ditt: Sidewall Height: 3.63 in 92.202 mm

Mitt: Sidewall Height: 3.98 in 101.09 mm

ps. sjekk gjerne testen her: http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp

Spør du meg, ser jeg ikke stor forskjell på 8.8mm, dvs under en cm høyere dekkside!

ellers: dekkene mine skraper ikke i skjermene. Jeg tror jeg kunne hatt 255-265 bak, kanskje 235-245 fremme.

ved bredere bak, hadde jeg trengt spacers, evnt annen innpress og bredere felger, selvsagt.

og: "lavprofil", er vel alt under 100 profilen (samme bredde som høyde).

ofte bruker folk ordet "lavprofil" feil.

profilen er jo % av bredden, i tire-wall-høyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du sikter til. Men for å "skille" deg ut så er det lavprofil som virkelig gjelder. Hvorfor sette på dekk som er breiere enn felgen? er det for å beskytte felg kanten eller er det "for å få på skikkelig FEITE dekk"? skjønner ikke helt hvordan dere tenker angående dekkdimensjonen, men det får så være. hver sin gutt, hver sin smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxis

vel,fortsatt er det 205+215/40 og 225/35 som er de mest fornuftige dekka til felgene dine..alt over 215/40 blir for mye..skal folk så absolutt ha så mye profil,så er vel der beste valget å kjøpe 15" hjul.

215/40-17 er over 5% differanse.

Speedometer Difference: 5.256% too slow

ergo. det er ikke godkjent av volvo.

ellers, må man tenke over at dekk er ikke bare utseende!

Om du har lavere profil, vil bilen ikke gi deg samme advarsel om at du holder på å slippe grepet på asfalten. Noen vil foretrekke dette, noen ikke.

Det er også lettere å burne med lavere profil, siden du får mindre motstand i selve dekket (treghet).

Negative faktorer:

lavere profil = hardere dekk

mer hjulstøy

mer bensinforbruk

dårligere akselerasjon.

Du får positive faktorer:

mindre krengning

henger bedre på tørr asfalt

ser fetere ut (for noen)

ps. du kan IALLEFALL ikke kjøre 205/40, pga. da har du differanse på: 6.688% for sakte. (speedometer diff)

til sammenligning, er 225/45-17: 0.192% saktere hastighet på speedometer, enn volvo orginal 14".

jeg mener at om man da vil ha mindre gummi, kan man heller vurdere 18" i 225/35-18

ellers:

Hvorfor sette på dekk som er breiere enn felgen? er det for å beskytte felg kanten eller er det "for å få på skikkelig FEITE dekk"?

jeg har 225/45-ZR17 på 17x7.5 Eiker Polaris.. (Polaris replika) og det går fint! jeg kan ikke ha bredere, men jeg tror folk med ekte polaris må holde seg til 215, pga de bare var 7" brede.

men du, audifanatic. Det jeg synest ser sløkket ut, er vw folk. de kjøper sinnsykt brede felger og tar veldig smale dekk, slik at dekket blir strekt utover på felgen. hehe.. ser jo helt jalla ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

men du, audifanatic. Det jeg synest ser sløkket ut, er vw folk. de kjøper sinnsykt brede felger og tar veldig smale dekk, slik at dekket blir strekt utover på felgen. hehe.. ser jo helt jalla ut.

Da skal jeg fortelle deg noe. I Tyskland så velger enkelte å senke bilen maks + litt til, og for å da få plass til noen skikkelig feite felger så må de gå ned på dekkbredden. Sier seg selv at det ikke er særlig praktisk med for mye slik dekkstrekk? Men moderate mengder har aldri skadet noen.

Personlig så syntes jeg det er mere jalla og gå til innkjøp av av 17"felger og høy profil dekk. enn å kjøre på 13"-14"-15"hjul med litt dekkstrekk.

Men hva er vitsen med å kjøpe "lavprofils" dekk som stikker utenforg felgkanten og som har dekkhøyde på lik linje med offroad.no gutta? (liten overdrivelse)

Smaken er som baken sier jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

jeg har 225/45-ZR17 på 17x7.5 Eiker Polaris.. (Polaris replika) og det går fint! jeg kan ikke ha bredere, men jeg tror folk med ekte polaris må holde seg til 215, pga de bare var 7" brede.

over 5% differanse? i forhold til hva? om 205+215/40 er godkjent kommer an på hvilken årsmodell bilen er pga at de har forskjellig dekkdim orginalt..Min 80 mod var godkjent stemplet i vognkortet med 7,5x17" jp med 205 40..eb kompis sin 240 er stemplet i vognkortet med eiker med 215/40-17.....

uansett,ballongdekk suger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle ikke tro det gikk ann å dra en diskusjon om dekk dim så langt.. audi fanatic: du hakke så sinnsyke hjul altså du heller! (ikke for å slenge dritt ment)

på audien min har jeg 235/35-19 å det synes jeg ikke er komfertabelt, får vondt i sjela vær gang jeg treffer en stein nesten! enda bestillte jeg 235/30 profil men d hadde de ikke mere av på lager, å gla er jeg for det :)

70`144,99`MB 220Cdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by FriX-244TiC

skulle ikke tro det gikk ann å dra en diskusjon om dekk dim så langt.. audi fanatic: du hakke så sinnsyke hjul altså du heller! (ikke for å slenge dritt ment)

på audien min har jeg 235/35-19 å det synes jeg ikke er komfertabelt, får vondt i sjela vær gang jeg treffer en stein nesten! enda bestillte jeg 235/30 profil men d hadde de ikke mere av på lager, å gla er jeg for det :)

Jeg sier ikke det heller jeg:mad:

Sier selv at det ikke er noe vits i å sette på "monstertruck dekk" på slik felg., da du like gjerne kunne ha latt være å kjøpe slike felger! (min personlige mening)

Hvorfor drar du inn audien min? Jeg har uttalt meg om at jeg ønsker meg litt dekkstrekk og litt mere lavprofil på bilen min. men har du sett bilen min? Er ikke ekstremt, men det er 5mm fra felg til endeledd på styringen! Sier ikke mere jeg, og hvis jeg kjører med noen baki så tar felga i skjermkanten bak!

Nå er vel ikke akkurat 235-35-19 så ekstremt heller da. Faren til en kompis av meg har det på FAMILIE bilen! så ikke vær for stolt du er flere som har mye råere felger på bilen sin som ikke sitter å gråter hvergang de treffer en stein. Man skal jammen ofre seg litt for utseende? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider