Gå til innhold

17"Polaris på 240 hvilke dekk størrelse kan jeg bruke

Ranger emnet


Volvo_Roger

Anbefalte innlegg

Originally posted by audifanatic

Jeg syntes det ser bedre ut om folk hadde kjørt på 175-80-14 enn å kjøre med 225-45 (50)-17 fordi dette da blir litt for "høyt" for min smak! Greit nok at bilen skal brukes bla bla bla men det finnes vel grenser?

 

blir for høyt?

Har du tenkt på at bilen ikke blir noe høyere, om du har riktig rulleomkrets?

 

"ja, bilen min er über-lav, pga jeg kjører 110/40-12 dekk!"

 

Jeg synest videre det ser teit ut, om du har for små hjul på en bil. Da blir plutselig hjulbuene veldig rommelige, i forhold til diameter på hjulet.

 

ellers: ang rulleomkrets, har det ikke noe med bensinforbruk å gjøre for min del. Det har mer med at bilen bare blir godkjent med dekk, visst:

 

* De har 10mm klarering til alle stag, o.l.

* De oppfyller bilens teoretiske topphastighet, i hastighets-indeks

* De er merket med R

* De ikke har mer enn 5% avvik i rulleomkrets

 

Nå kan det være du bor på et sted, der biltilsynet er snille folk. I Bergen er de ikke særlig vennelige mot slikt, eller mot noe, for den slags skyld.

 

Man kan gjerne klage på at de er paragraf-ryttere, men paragrafene er jo der, så det er jo egentlig de som har laget paragrafene man bør klage på.

 

Jeg synest selv det er teit at man må ha tüv godkjenning på alt mulig dilldall, men det er nå bare slik det er.

 

Om jeg skal bytte dekkdimmensjon, holder jeg meg innenfor de 5%, pga. jeg gidder ikke å måtte møte opp på biltilsynet med alternativ dekkdimmensjon.

 

ps. man trenger ikke å føre dekk inn i vognkortet, så lenge man har med seg tüv papirer på felgene, har jeg hørt iallefall.

 

Når jeg ble stoppet i tilfeldig teknisk kontroll, for en stund tilbake, drev biltilsyn-fyren å glodde på bilen min, bøyde seg ned, studerte felgene, etc.

 

så spurte han om han kunne få se på vognkortet mitt.

jaja, greit nok, sa jeg.

 

Det endte bare med at han sa "hmm, dette er da ikke 175/80-14".

han bad meg også få det inn i vognkortet, men it has yet to happend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by maxis

Min 80 mod var fortsatt godkjent med 205/40-17 da...en kompis sin er stemplet med 215/40-17.....................

 

Hvordan 80 er detta da?

 

Skjønner detta med at du vil ha det i vognkortet osv, men det er ikke alle som velger å ri sammen med paragraf rytterene. Jeg personlig vil ikke la dem bestemme slike enkle ting på min bil. så lenge dekka ikke stikker utenfor skjerma, og det er kjørbart så har Biltilsynet ikke noe å prate med meg om;)

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Originally posted by ealoken

Skal du ha komfor eller kjøreegenskaper? eller noe midt i mellom.

 

Erik

 

Jeg føler det er en myte at "jo mindre, jo bedre".

Du ser i alle tuning-blader, folk hiver på 295/20-22 (litt overdrivelse), men seriøst.

 

Ser man på drag-race biler, formel-1 biler, så har de litt mer profil enn det feks audifanatic mener duger best.

 

Man kan gjerne argumentere med at bilen ser mer sportslig ut, men det er jo nesten som på 80 tallet, når folk senket bilen fremme og hevet den bak. Det gir ikke noe ytelseforbedring, heller ei.

 

Man kan selvsagt tjene friksjon mot underlaget, ved å få større bredde på dekkte og på den måten få mer kontaktflate, men:

 

lavere profil => mindre treghet i dekket.

lavere profil => mindre komfort.

 

komfort er selvsagt subjektivt. Det vil også avhenge av oppsett av fjæring/stag/understell/seter, etc. Det vil også avhenge fra person til person.

 

Du har folk som liker å kjøre uten eksosanlegg, pga. de synest det er om å gjøre å lage mest mulig lyd. Jeg mener jeg har mer enn nok lyd, med 2.5% simmons effektpotte.

 

Noen vil alltid ha det laveste, det "grommeste" (subjektivt igjen), etc. men her å anbefale å gå lavest mulig, uten å tenke over hva det medfører, er ikke helt lurt.

 

Ellers: Min bil sporer lite med 225/45-ZR17. Jeg *må* ha slik profil, pga. en del veier jeg kjører på, har hull i veien. dvs. relativt dype hull. Jeg tror ikke noen 255/20-18 dekk hadde overlevd en dag på de veiene :p

 

Det er kulere å kunne bruke bilen, enn å ha bilen parkert på parkeringsplass og sitte på bussen å skryte over felgene man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

 

Jeg føler det er en myte at "jo mindre, jo bedre".

Du ser i alle tuning-blader, folk hiver på 295/20-22 (litt overdrivelse), men seriøst.

 

Ser man på drag-race biler, formel-1 biler, så har de litt mer profil enn det feks audifanatic mener duger best.

 

Man kan gjerne argumentere med at bilen ser mer sportslig ut, men det er jo nesten som på 80 tallet, når folk senket bilen fremme og hevet den bak. Det gir ikke noe ytelseforbedring, heller ei.

 

Man kan selvsagt tjene friksjon mot underlaget, ved å få større bredde på dekkte og på den måten få mer kontaktflate, men:

 

lavere profil => mindre treghet i dekket.

lavere profil => mindre komfort.

 

komfort er selvsagt subjektivt. Det vil også avhenge av oppsett av fjæring/stag/understell/seter, etc. Det vil også avhenge fra person til person.

 

Du har folk som liker å kjøre uten eksosanlegg, pga. de synest det er om å gjøre å lage mest mulig lyd. Jeg mener jeg har mer enn nok lyd, med 2.5% simmons effektpotte.

 

Noen vil alltid ha det laveste, det "grommeste" (subjektivt igjen), etc. men her å anbefale å gå lavest mulig, uten å tenke over hva det medfører, er ikke helt lurt.

 

Ellers: Min bil sporer lite med 225/45-ZR17. Jeg *må* ha slik profil, pga. en del veier jeg kjører på, har hull i veien. dvs. relativt dype hull. Jeg tror ikke noen 255/20-18 dekk hadde overlevd en dag på de veiene :p

 

Det er kulere å kunne bruke bilen, enn å ha bilen parkert på parkeringsplass og sitte på bussen å skryte over felgene man har.

 

ikke dra meg inn i denne debatten igjen. Dabutcher liker å ha mye profil, men det gjør ikke jeg fordi jeg tenker litt mere på utseende og at det faktisk skal se jævlig rått ut, men så klart skal det være kjørbart, men det finnes grenser for hvor dårlige veier Dabutcher kjører på. er i forhold til min smak ingen mening med å ha slike felger. (skal vi ta diskusjonen omigjen?)

 

tror ikke det er noe vits å begynne denne diskusjonen om hva som er best osv fordi folk har forskjellig smak og veier rundtomkring der de bor!

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

altså, felgene er 17x7.5

Det går med 225/45-ZR17 dekk altså!

 

om dere synest det er for "Høy" profil, må dere bo på autobahn!

spesiellt om den skal senkes! da blir det hard demping og lite krengning..

 

gammelt bilde av min 242:

gammelt.jpg

ps. ikke senket på bildet, samt den står litt på skrått, nedover mot venstre hjørnet på bildet..

 

Kuul joggedress :D , er det deg DaButcher??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår