Gå til innhold

mp3 to wav

Ranger emnet

glx-rider

Anbefalte innlegg

De fleste er klar over at musikk komprimert til mp3 og alt annet er vesentlig dårligere enn ren cd (wav). Men hvis man laster ned noe fra nettet og så gjør om til wav, vil kvaliteten gå "opp" igjen da, eller vil filen bare ta mer plass.. Håper noen skjønner hva jeg mener...

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette relevant.

Wav til MP3:

For å komprimere musikken til mp3 fjerner programmet du valgte lyder du ikke hører, og frekvenser og støy. derfor vil du ikke merke noen forskjell..

MP3 til wav:

mp3 - filen blir gjort om i størrelse, og får en annen kompossisjon,lyden blir ikke bedre, men du får muligheten til å brenne en musikk cd - med wav filer.

Du hører klart forskjell på:

wave ren og

wave-mp3-wave

Lyden er bedre og renere i en ren wave fil, en den er i en fil som har blitt gjort om til mp3.

Mvh. prizma

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du at data som allerede var fjernet bare skulle dukke opp igjen fordi du gjorde filen om til en som er større?

Men seriøst, nei en musikkfil kan aldri bli bedre enn den er!

En gang mp3, altid mp3...

Vil altså bare ta mer plass.

Er jo akkurat den prossessen som blir gjort når man brenner en musikk-cd av mp3.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BeemerZ1

Trodde du at data som allerede var fjernet bare skulle dukke opp igjen fordi du gjorde filen om til en som er større?

Men seriøst, nei en musikkfil kan aldri bli bedre enn den er!

En gang mp3, altid mp3...

Vil altså bare ta mer plass.

Er jo akkurat den prossessen som blir gjort når man brenner en musikk-cd av mp3.

du har så rett så rett!

Mvh. prizma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg hadde i tankene at det nok var en del dårligere.. (synes det høres litt og, men måtte sjekke at det ikke var meg det var noe gæli med :rolleyes: ) det høres jo likevel litt usansynlig ut at dataen skal "finne på" det som manglet.. Men hva er det som gjør at han går så veldig opp i størrelse?Hva er det som blir lagt til/gjort??

2.0 glx,

Ser ut som anlegget har begynt å komme seg nå ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.mp3 er en filtype hvor musikkfilen er komprimert.

husker ike hva som skjer, men filen blir iallefall konvertert til .wave - da kan du spille den på stereoanlegget.

Se på http://www.google.com da finner du nok mye bra sider..

og .wave er et større filformat.. resten får gdu google deg fram til!

Mvh. prizma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som dere sier at kvaliteten ikke blir no bedre, men jeg har følelsen av at lyden er penere når man spiller fra wav format enn når man spiller fra mp3 format..

Kansje det brukes 2 forskjellige dac-er i spilleren og cd dac-en er bedre enn mp3 dac-en?

Bare en tanke...

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kopi kan som kjent ALDRI bli bedre enn originalen. Og dessverre er jo CD`er allerede relativt sterkt komprimert i forhold til mastertapen uansett, så... :(

Om du ser for deg musikkinformasjonen som en pen bølgeform, vil den samme bølgen se ut som en trapp etter komprimering. Ved å gjøre om mp3-trappen til en Wav-trapp vil man ikke oppnå noe annet enn at trappetrinnene blir større, og derfor tar større plass.

@Prizma: Har du noen linker ellerno om det du sa? Jeg har aldri hørt noenting om at WAV fjerner susing. Ei heller at Mp3 er plaget med støy, med mindre originalfilen var dårlig eller komprimeringsraten er høy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ePiFaNT

En kopi kan som kjent ALDRI bli bedre enn originalen. Og dessverre er jo CD`er allerede relativt sterkt komprimert i forhold til mastertapen uansett, så... :(

Om du ser for deg musikkinformasjonen som en pen bølgeform, vil den samme bølgen se ut som en trapp etter komprimering. Ved å gjøre om mp3-trappen til en Wav-trapp vil man ikke oppnå noe annet enn at trappetrinnene blir større, og derfor tar større plass.

@Prizma: Har du noen linker ellerno om det du sa? Jeg har aldri hørt noenting om at WAV fjerner susing. Ei heller at Mp3 er plaget med støy, med mindre originalfilen var dårlig eller komprimeringsraten er høy..

:: egne erfaringer....

Mvh. prizma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by prizma

:: egne erfaringer....

nettop.. Wav fjerner ikke noe mer støy..

Mp3 er ikke plaget med støy så sant orginalen ikke er det.

Men dere må ikke glemme at mp3 finnes i forskjellige kvaliteter, når jeg ripper cd`r til mp3 så bruker jeg 192kb/s

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by prizma

det kan legge seg endel støy på en mp3 låt, so vi IKKE vi ha der, men so er der, det kan være derfor wave blir "penere" i dine ører, fordi wave igjenn fjerner noe unødvendig susing-..

VI SNAKKER OM SUSING... - med mine erfaringer blir det mindre susing i lyden, kan hende det er noe med mine høytalere, menmen----

Mvh. prizma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke alle spillere som har like gode mp3-dekodere.

Derfor vil noen gjerne oppleve dårligere lyd når dere spiller mp3-cd enn en som er gjort om til audio-cd.

Jeg for min del opplever heldigvis ikke dette med min spiller.

Men det er ingen tvil om at en skikkelig audio-cd blir bedre enn mp3.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider