Gå til innhold

mp3 to wav

Ranger emnet


glx-rider

Anbefalte innlegg

MP3:

 

MP3 (kommer av MPEG2 audio layer 3) komprimering bygger på flere forskjellige algoritmer når den komprimerer musikken.

 

Mp3 bygger på noen få faktorer:

- Lyder som mennesker ikke kan høre.

- Noen lyder er lettere, mens andre er vanskeligere å høre

- Om to lyder spiller eksakt sammtidig vil vi bare høre den ene (den mest dominerende)

 

Til lavere bitrate (~kvalitet) til lavere blir frekvens-spekteret og mer blir kuttet vekk. Og tilslutt ender vi opp med hørbart dårligere lyd.

 

Et "flott" paint eksempel

nemlig.gif

 

Boksen: Cd'ens originale oppløsning (wav)

Grønn: Lydbølgen

rød: lyder mennesker ikke kan høre. (teoretisk ikke forskjell på mp3/wav om kuttet her)

blå: der mp3 komprimeringen feks kutter lyden.

 

I tilegg må en huske at en har mage slike kurver ved siden av hverandre, og der en kurve er dominerende vil de andre blir kuttet helt ut. Men orket ikke "painte" i 3d.

 

Så om du kutter for mye eller komprimerer for mye vil du miste lyd, men teoretisk vil du kunne komprimere endel og fortsatt ha en "perfekt" lydmessig gjengivelse. Problemet er bare at ingen komprimerer så høyt, vanlig komprimering som 128/160/192 fortsatt tar litt av det hørbare området. Men såpass lite at du må ha noenlunde anlegg for å kunne høre det.

 

Waw/wave:

 

Wave er rett og slett rådata, eller ukomprimert lyd. Med mye høyere oppløsning enn øret vårt kan høre. Orker ikke ta noen bitrate sammenligning mellom mp3 og wav no :P

 

 

Waw -> Mp3 -> Waw

 

Så når du komprimerer en sang mister du masser av data på veien til mp3, disse dataene vil du ikke få tilbake. Eneste du oppnår er å "utvide" spekteret musikken kan boltre seg i, selv om musikken aldri vil benytte mer enn den gjorde som mp3.

Flytter spekteret fra blå kurven til den svarte som den var originalt, mens lyden fortsatt vil være "kuttet" av.

 

 

Ett litt annet syn på saken er også dette:

En datamaskin har bedre potensiale til å dekode mp3 i full oppløsning (større og mer intelligente kodek) og teorietisk sett vil spille renere og mer "perfekt" lyd enn en mp3 spiller eller en HU med mp3 avspilling.

 

Feks LAME enkoding som benytter variabel bitrate, noe spillere i bil ikke er spesielt glad i, fordi dette krever endel kraft å dekode skikkelig.

 

Så i teorien (merk! teorien) vil du få bedre lyd om du dekomprimerer musikken din på datamaskinen og så brenner de som wav/audiocd. Her er det mange faktorer som spiller inn, men om man ser på det reint teoretisk vil det faktisk bli slik.

 

Håper det ikke ble alt for rotete her.

 

MvH Infected

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår