Gå til innhold

Strøk eu-godkjenninga med stil!

Ranger emnet

Henrik_H

Anbefalte innlegg

Jaja, da har golfen min vært på eu-godkjenning! her er resultatet:

2'er feil:

- Forskjell i bremsekraft større enn 50% av høyeste verdi - bak

- Feil ratt

- Defekt blinklys venstre bak (funka før jeg leverte den)

- Sota blinklys

- Sota baklys

- slitt bærekule - høyre - foran

- For store felger (står 13" i vognkort, har 15")

- Bilbelter - feil ved rulle/lås - Venstre - Foran

- Tomgangsnivå for høyt

- CO-utslipp for høyt

- Mangler papirer på senkesett (Glemte det hjemme :rolleyes: )

1: Blinklysa og baklysene er e-merka. Er de ikke godkjent da?

2: Noen som har orginale sideblinkers og baklys liggende som jeg kan få, eller få låne, til en billig penge??

Takker for all hjelp :)

- '82 Golf - Store planer! Liten lommebok.. Solgt
- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he!

Amatør! Jeg strøyk med en 929 coupe jeg hadde en gang. Han som utførte testen sa det var det jævligste han noen gang hadde sett! Hadde intet mindre en 34 stk 2`er feil, et par 3`ere og haugevis med 1`ere! Den bilen måtte hentes med henger!

83 RX7 12A Turbo

89 Ford F-250 XLT Lariat

x80 RX7 13B

x82 929 HT Coupe

x89 929 2.2i GLX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Henrik_H

Jaja, da har golfen min vært på eu-godkjenning! her er resultatet:

- For store felger (står 13" i vognkort, har 15")

eh??? Spiller da ingen rolle hvor store felgene er, bare hjulene holder seg innenfor +/- 5% rulleomkrets, sporvidden ikke er endret med mer enn +/- 15 mm(totalt), og de ikke stikker utenfor/tar i skjermen ?

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind.H

Høres ut som et pirkete verksted.

Tror heller ikke størrelsen på felgen skal ha noe å si, så lenge bredden og rulleomkretsen ikke er x antall prosent større eller mindre enn original.

Jeg vet! Fikk t.o.m tips om at de ikke var pirkete! :rolleyes: Virka ganske amatørmessig ettersom jeg hadde time i går også skulle de ringe innen klokka fire sånn at jeg skulle få den tilbake! Men det gjorde de ikke.. fant dem ikke i tlf.katalogen heller, måtte kjøre ned å hente den selv!

Dessuten fikk jeg 1'er-feil på at spylerne foran ikke funker, men de funker som bare det, var bare ikke spylevæske i tanken!

Det med hjulene.. Jeg sjekka på en kalkulator på nettet og da var bredden og rulleomkrets innen grensa for hva som var lovlig!

Virker litt halvveis.. men hva kan man egentlig forvente seg av noen som gjør eu-godkjenninger til 300 kr :rolleyes:

- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du for den godkjendt hvis du tar den på et annet verksted og nøyer deg med og fikse utslippet, bremsene bak og bærekula.

Resten er bare tull, men kanskje du må fikse beltet hvis det ikke virker brukbart.

Men hvis det var slik at han var snill, kan du risikere at de finner en masse mer som han ikke fant, men er verdt og prøve et par kontroller til, så velger du den mangelappen du liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ToyotaR

Var du hos Singh på Nor-In eller? hehe..

Nei, var på QuickPartner i Asker! Neste gang tar jeg det hos Singh, der er de vel ikke så nøye har jeg hørt!?

Originally posted by Lionstar

Høres ut som du for den godkjendt hvis du tar den på et annet verksted og nøyer deg med og fikse utslippet, bremsene bak og bærekula.

Resten er bare tull, men kanskje du må fikse beltet hvis det ikke virker brukbart.

Men hvis det var slik at han var snill, kan du risikere at de finner en masse mer som han ikke fant, men er verdt og prøve et par kontroller til, så velger du den mangelappen du liker best.

Beltet virker også helt fint! Skjønner ikke hva de har drevet med.. BYtter de sota lyktene, bærekula, fikser bremsene og utslippet, så går det nok bra

- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lionstar

Ta det på et verksted som har ordreboka si full!! Og prøv få tatt kontrollen midt inni alt det andre de driver med, på en dag de egentlig ikke har tid:=)

AKKURAT det jeg gjorde :D haha.. Dårlig ide!

- '92 BMW 318is. Solgt
- '06 VW Golf GT 1,4 TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha vært uheldig med testeren. Desto dårligere tid de har desto dårligere jobb vil de jo gjøre. Jeg var uheldig, da hadde jeg en peugeot og den ble kontrollert på naf.

Han som tok testen var samme fyr som nesten alltid er avbildet i bladet Motor med lommelykt i hånden.

Det ble full slakt og en haug med 2-er feil og en 3-er med kjøreforbud som resultat. Fikk den kontrollert på et annet verksted senere, og det var en haug med feil fra naf testen de ikke fant, tvertimot syntes de det var en bra bil. Det hjalp sikkert at han som tok testen var pug entusiast.

De lette heller ikke etter rust, og sa at sålenge de ikke så noe hull, så prøvde de heller ikke lage noen. Hadde senere en veteranbil på samme verksted, og da fant de bare en eneste feil, det var en god del feil med den, men de brukte tydligvis ikke eu kontrollene som en måte og fylle odreboka på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Henrik_H

For det første: Blinklysa og baklysene er e-merka. Er de ikke godkjent da?

Noen som har orginale sideblinkers og baklys liggende som jeg kan få, eller få låne, til en billig penge??

Er de orginalsota og e-merket skal det jo gå fint. Har et par standard baklykter og orginalsota blinklys til en billig penge hvis du er interessert. (Har mine standard baklykter i tilfelle kontroll, mine er hjemmesota bonde )

Saab 9-3 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider