Gå til innhold

Quattro Systemet - hvordan fungerer det?

Ranger emnet


rs_cossie

Anbefalte innlegg

  • 8 months later...

Nå er jeg ikke 100% sikker på alt dette, men her er noen hovedtrekk:

 

Rundt 1980 introduserte Audi permanent firehjulsdrift som tilvalg i de fleste personbilene sine (de mere ekstreme, som ur- og sportquattroen hadde dette som standardutstyr). I begynnelsen hadde bilene 3 åpne differensialer, med mulighet for å sperre mellom- og bakaksel.

 

Rundt 1987(-88?) kom 2. generasjon Quattro, med TorSen differensial i midten og manuell diffsperre bak. Hvordan TorSen-differensialen virker i detalj skal jeg ikke gå inn på her (bruk google og howstuffworks), men prinsippet er slik: den sender kreftene til den akselen med best grep. Problemet med TorSen-diffen er at om et hjul er i lufta vil alle kreftene desverre gå til det hjulet. (Motvirkes med å bruke bremser/brekk, eventuelt diffsperre). Audi V8 er vel den eneste modellen på den tiden som kom med TorSen-diffen bak også.

 

3. Generasjon ble introdusert rundt 1995 i Audi A4. Kan lite/ingenting om dette systemet, desverre. Vil mene at diffsperrene forsvant i dette systemet? Også her er google din venn.

 

4. Generasjonen Quattro er det som vil ødelegge Audis rykte om skuddsikker firehjulsdrift / firehjulsdrift som i tillegg er ekstremt vanskelig å kjøre seg fast med, da de har adoptert VolksWagens Haldex-system, nemlig en viskosekobling bakover. Normalt har den forhjulsdrift (n000bs!!), men ved hjulspinn fremme vil oljen i viskosekoblinga bli voldsomt tjukk veldig raskt og på den måten fordele kreftene bakover.

 

For all del, kjennere, rett meg hvis jeg er på bærtur her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

er vel bare a3/s3 og tt som har haldex foreløpig.

og a2 om den finnes med "quattro"

dvs, de bilene med motorn på tvers.

 

nyere audi quattro mener jeg bruker abs sensorne til og beregne differanse i hjulspinn, og bremse ned hjul som spinner fortere, slik at den ikke skal bli spinnende på et hjul.

 

suverent med tanke framkomlighet,

men litt daft med tanke inspirert kjøring på bane o.l. synes jeg.

 

derfor rs4 og rs6 på ingen måte kan måle seg med m3 og m5.

appelerer til HELT forskjellige kundegrupper og da, så det blir litt vagt og sammenlikne dem.

men jeg er neppe førstemann til og sammenlike de to tror jeg.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår