Gå til innhold

kompresjon

Ranger emnet


Pater

Anbefalte innlegg

hva måles kompresjon i? bar? hva er normalt kompresjonsresultat på en gti 16v, 90mod.... skal det være eksakt likt resultat på alle?, eller vil man få store forskjeller på sylinderene?

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompresjonen måles i somregel i bar avhengig av utstyret..

optimalt skal det være 100% likt mellom alle sylindrene

jeg er ikke sikker på hva en gti16 skal ha i komp men tipper mellom 9-11bar

Har ikke vert utefor at en bil som sviver, har dårlig komp på alle sylindrer.

somregel alltid en som er ok

viss motoren er slitt vill kompen variere mellom de forskjellige sylindrene.. det er et dårlig tegn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kompresjonen i gti16v er 10:1, og siden luften den suder inn ligger ved 1atm så er kompresjonen på 10 atm (atmosfæres trykk) finn en omregningstabell, så har du det i bar. men normalt omtaler man kompresjonen i sylindrene med volum på luft under maks kompresjon i forhold til volum på luft som suges inn. Derav 10:1

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dårlig komp kan bety slitne stempelringer, dårlig komp i to sylindre vedsidenav hverandre kan bety dårlig toppakning. Erdet dårlig komp på en syl så sjekk tennpluggen om den er oljete eller ok... Oljete = stempelringproblemer igjen :)

1988 MB 190E 3.0

1990 VW Golf GL TD (Solgt)

1985 VW Golf GTi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by OleVik

dårlig komp kan bety slitne stempelringer, dårlig komp i to sylindre vedsidenav hverandre kan bety dårlig toppakning. Erdet dårlig komp på en syl så sjekk tennpluggen om den er oljete eller ok... Oljete = stempelringproblemer igjen :)

 

Oljete tennplugger kan også bety:

lekasje i toppakningen mellom en oljekanal og forbrenningskammeret.

Slitte ventil tettninger.

Dårlig gnist (da dlevis forbrent olje og koks kan se veldig likt ut)

Eller stempelringene..

 

Det du gjør er å ta en komptest er det dårlig komp tar du en sylinderlekasje test med eget apperat for det..

 

Men uansett ved dårlig komp slipper du ikke unna å ta av toppen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rallye

Kompresjonen måles i somregel i bar avhengig av utstyret..

optimalt skal det være 100% likt mellom alle sylindrene

jeg er ikke sikker på hva en gti16 skal ha i komp men tipper mellom 9-11bar

Har ikke vert utefor at en bil som sviver, har dårlig komp på alle sylindrer.

somregel alltid en som er ok

viss motoren er slitt vill kompen variere mellom de forskjellige sylindrene.. det er et dårlig tegn

 

fått oppgitt:

sylinder 1 og 2 er på 160.

sylinder 3 på 140.

sylinder 4 på 170.

 

han som skal selge en bil sa det var normalt mellom 100 - 150 i komp.....

noen som kan si om dette resultatet er bra eller dårlig? har jo et avik fra laveste til høyeste komp her da.... motoren har gått 240'000..... , og går veldig ujevnt på tomgang...... (vet ikke hva hva som er betegnelsen for resultatene, f.eks bar)

94 AUDI 80 Quattro (Competition)

===>>

x 83 VW Golf GTI16V - Solgt

x 91 VW Golf GTI16V - Solgt

x 88 VW Golf GL - Oppbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rallye

Kompresjonen måles i somregel i bar avhengig av utstyret..

optimalt skal det være 100% likt mellom alle sylindrene

jeg er ikke sikker på hva en gti16 skal ha i komp men tipper mellom 9-11bar

Har ikke vert utefor at en bil som sviver , har dårlig komp på alle sylindrer.

somregel alltid en som er ok

viss motoren er slitt vill kompen variere mellom de forskjellige sylindrene.. det er et dårlig tegn

 

Hehe, noen som husker "svive" tråden? Her har vi uttrykket i bruk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår