Gå til innhold

Oppussing av 242

Ranger emnet

Øyvind

Anbefalte innlegg

Har tatt noen kvelder og pussa litt på en Volvo 242 75 mod som jeg kjøpte i sommer en gang.

Bilen begynner nå å bli ferdig og bestemte meg for å legge ut en web side om prosjektet.

http://www.home.no/v242/

Siden er på over 16mb så kan hende den trenger noen sekunder på å laste seg ned.

Mercedes 190

Chevy Van G20

Volvo 242 - http://www.home.no/v242

Blazer K5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stilig prosjekt, men siden du har hevet hjulbuen, må du vel senke bilen veldig mye?

samt du må ha sinnsyke spacere, eller veldig brede dekk.

Har du målt hvor brede du kan ha nå? 295 elns?

hadde jeg kunnet sveise som deg, hadde jeg mekket på et 850 panser, mercedes w124 monovisker (leddet) og mekket slik at viskeren lå under panseret, når den av av.

ellers: god jobb du har utført!

ps. når du skal senke bak, kan du lage nye festehull til dempere, slik at du ikke trenger kortere dempere til senkefjærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skreiv at du flyttet hjulbuene opp, leste noe om 11cm men det var vel bare der du kappet? For de nye hjulbuene bygget jo ned litt. Lagde du nye buer selv, eller er det fra en annen type bil?

Siden du ikke skulle bruke den orginale bakenden, har du kanskje en bakluke av den typen til overs? Min er full av bulker...

edit:

hehe har aldri lagt merke til at hjulbuen er lavere bak, men tok å så litt på noen bilder av bilen min nå.. hjulbuen framme ligger vel kanskje 5cm fra lista. hjulbuen bak ligger ca 15cm under lista..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 cm er der jeg kuttet, buene bygger 5 cm ned igjen. Fant ikke noen buer som passet bra nok fra andre biler så buene og kanalene har jeg laget selv.

Den gamle bakluka var desverre ikke mye å ta bare på, den var ikke bare bulka. Så ut som at noen hadde åpna luka uten å opne låsen.

Originally posted by Breisladdern

Du skreiv at du flyttet hjulbuene opp, leste noe om 11cm men det var vel bare der du kappet? For de nye hjulbuene bygget jo ned litt. Lagde du nye buer selv, eller er det fra en annen type bil?

Siden du ikke skulle bruke den orginale bakenden, har du kanskje en bakluke av den typen til overs? Min er full av bulker...

edit:

hehe har aldri lagt merke til at hjulbuen er lavere bak, men tok å så litt på noen bilder av bilen min nå.. hjulbuen framme ligger vel kanskje 5cm fra lista. hjulbuen bak ligger ca 15cm under lista..

Mercedes 190

Chevy Van G20

Blazer K5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er senken en god del cm ja, nøyaktig hvor mange veit jeg ikke. Den skal senkes enda mer bak. 240 er ikke akurat lave originalt heller da.

Etter beregningene som blei gjort når buene blei bygd så skal det gå ann å få på 305/30/19. Men har ikke testa, og da skal felgen passe perfekt med innpresset.

Veit heller ikke hvor behagelig/ubehagelig dette er å kjøre med.

Nå skulle egentlig ikke denne bilen bli no prosjekt, men blei veldig fort rivd med når jeg først begynte. Tenkte også mye slik at, koster ikke mye å gjøre ting selv så lenge en slipper p lakkere mellom hver gang. Derfor blie det lissom slik at vi får gjøre så mye som mulig før lakkering.

Det å få på et 850 panser og front er MYE jobb. Hele fronten på bilen må senkes, skjermene må også senkes. Måtte få bilen kjørbar for nå skal jeg i gang med neste prosjekt.

Dette prosjektet skulle heller ikke bli dyrt. 850 front og w124/w201 pusser koster litt. For de som skal bruke mercedes pusser trur jeg det er bedre med w201 for der ligger motoren på den andre siden. (etter -84 er leddet)

Originally posted by DaButcher

stilig prosjekt, men siden du har hevet hjulbuen, må du vel senke bilen veldig mye?

samt du må ha sinnsyke spacere, eller veldig brede dekk.

Har du målt hvor brede du kan ha nå? 295 elns?

hadde jeg kunnet sveise som deg, hadde jeg mekket på et 850 panser, mercedes w124 monovisker (leddet) og mekket slik at viskeren lå under panseret, når den av av.

ellers: god jobb du har utført!

ps. når du skal senke bak, kan du lage nye festehull til dempere, slik at du ikke trenger kortere dempere til senkefjærene.

Mercedes 190

Chevy Van G20

Blazer K5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Øyvind

11 cm er der jeg kuttet, buene bygger 5 cm ned igjen. Fant ikke noen buer som passet bra nok fra andre biler så buene og kanalene har jeg laget selv.

Den gamle bakluka var desverre ikke mye å ta bare på, den var ikke bare bulka. Så ut som at noen hadde åpna luka uten å opne låsen.

Den så da ikke så gal ut..

bakluka2.JPG

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en knekk på den på høyre siden, men den så desverre ikke så hel ut når den blei bytta.

Viste ikke før etterpå at de var så vanskelig å få tak i. Men har kontakt med en som har ALT av deler til gamle volvoer.

Så er bare å si ifra så får jeg sikkert skaffa. (Sandefjord)

Originally posted by Breisladdern

Den så da ikke så gal ut..

bakluka2.JPG

Mercedes 190

Chevy Van G20

Blazer K5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by locked

Så ikke ut som om den hørte til bilen heller da.. men men

Åh? Hørt om lakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heyyou NEI.....du må ikke bygge om baken på den...de gamle er så pene å sjeldene....nei å nei....men bilen blei bra, Respekt for arbeidet......håper du skal en motor som backer opp utseende...;)

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volvo-Lars

heyyou NEI.....du må ikke bygge om baken på den...de gamle er så pene å sjeldene....nei å nei....men bilen blei bra, Respekt for arbeidet......håper du skal en motor som backer opp utseende...;)

fin gammel rææææv

lykter1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes desverre at baklytene på de gamle er meget stygge. Vil ha lyktene rundt hjørnet. Har også noen 740 lykter som jeg har vurdert å hive på.

Er ikke så mange 242 som har den fronten som er på, og da passer det vel beste med bakdel som har samme linjene vel?

Den originale baken passer best til 140 hvor fangere og alt annet er tynt og spinkelt.

Originally posted by Volvo-Lars

Mercedes 190

Chevy Van G20

Blazer K5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...