Lionstar Skrevet Desember 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2004 "Avansert elektronikk åpner for nye muligheter, også for dem med uærlige hensikter. Nyere bruktbiler, fra en til tre år gamle, kan være vanskelig å oppdrive i dagens bruktmarked, spesielt dersom det dreier seg om populære merker og modeller. Eksempelvis har vi sett på en bruktimportert 2002-modell Audi A4 1,9 TDI stasjonsvogn med bakgrunn fra Tyskland. Bilen har gått 68.000 kilometer, en kjørelengde som i utgangspunktet ikke virker unaturlig. Men hvordan kan man være så sikker på at man får det man betaler for? Fra Audis forhandler på Skøyen får vi påstanden om at mellom 80 og 90 prosent av bruktimporterte biler av denne typen er trikset med hva kilometerstand angår. Dette fenomentet skulle man i så fall tro primært gjør seg gjeldende for biler med noen kilometer på nakken, da det først og fremst er kjørelengden som tar livet av bilen. I vårt tilfelle ble vi forklart at kilometerstanden ikke høres unaturlig ut." http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=167244&cat=12 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lionstar Skrevet Desember 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2004 Jeg ser at i tyskland så anslår bransjen selv at omlag halvparten av bilene er justert. En tredjedel i tidl vest tyskland, og to tredjedeler i det tidligere øst tyskland. Det har blitt en folkesport, med drive-in shapper i hver eneste by. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e-36 burnout Skrevet Desember 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2004 På nyere biler lagres km-stand andre steder, i tillegg til speedo... Merkeforhandler kan relativt enkelt sjekke den, og gi deg den rette km-stand.... Siter Current Car: 318i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lionstar Skrevet Desember 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2004 På et program jeg så på tysk tv, var det mercedes E klasse 2003 modell, først gikk de hos en mercedes forhandler og fikk høre hvordan det var lett på gamle biler, men umulig på nye fordi kjørelengden var lagret flere steder. De filmet med skult kamera og betalte 300 euro, det tok ikke lange tiden før de hadde justert den tilbake 6000 km, kilometerstanden ble endret 2 ulike steder i bilen, og etterpå kom det da en feilkode. Den feilkoden ble slettet på et mercedes verksted, de betalte ingenting, bare kom med bilen, alt var ordnet av han kjeltringen som fikk 300 euro. Etterpå dro de på et annet mercedes verksted, og de på det andre verkstedet kunne bekrefte at kilometerstanden var riktig, de sa dog at det var umulig og være sikker fordi det kunne justeres, de mente at bilfabrikkene gjorde det slik fordi det gjorde verditapet på nye biler mindre. De viste også hvordan en golf ble skrudd tilbake på et blunk for 50 euro, og hvordan en leasingbil ble skrudd tilbake, enda de mange ganger sa det var en leasingbil til han som dreiv "sjappa". På BMW er det heller ikke noe problem, koster bare litt mer hvis det er lysmodul som må fikses, og enda mer igjen hvis det og er lagret i nøkkelen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lionstar Skrevet Desember 8, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2004 Får og ta med en historie om en som kjøpte en BMW hos en BMW forhandler i tyskland. Den var skrudd tilbake. BMW sin unnskyldning var at den hadde vært leaset ut av dem og tatt tilbake på grunn av manglende betaling. Sikkert riktig, men viser hvor vanlig det er. Og sjekke hos en forhandler sjekker bare mot de som ikke har tatt seg råd til og få det gjort skikkelig, altså ikke de proffe. Ikke bare det men hvis det var en amatør som ikke har fikset lysmodulen, eller nøklene og skrudd den tilbake 30 tusen kilometer i forbindelse med import, vil beviset forsvinne når bilen er kjørt 30 tusen kilometer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.