Gå til innhold

Parklys problemer.. hø??

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et lite spørsmål..

 

Når tendingen er slått av, og jeg skrur på lys bryteren på park lys(det første hakket) da skjer det ingenting, mens i en annen 240 prøvde jeg, og da kom parklys/kjørelysa på og lyste kraftig (de oppom blinkene) men når jeg da skrudde på hovudlysa, så dimma parklysa ned..

 

Med meg er det slik at når jeg setter bryteren på parklys, så går hovudlysa av, å det skal de jo, men park lysa blir ikke noe sterkere.. og dem slår seg helder ikke av når jeg skrur bryteren helt av. Verken når tendingen er på eller ikke.. og lysa i speedometeret blir helder ikke påvirka ta å vri på den bryteren.. men lyse i speedometere kom på i den jeg testet på..

Dette Kan ha noe med modell å gjøre.. men spør likavel..

 

Min er en 1983 mod. er det slik det skal være?

Det irriterer meg, så jeg må komme til buns i dette ;)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På alle 240's etter 85- så kommer allt innvendig lys samt. "kjørelysa" over blinkersene på når du skrur på tenninga, parklys i midten, og kjørelys når bryteren er helt til høyre. På de eldre så skjer det vel ikkenoe før en vrir på bryteren, uansett om tenning er på eller av. 0=ikke noe lys, midten=park, og høyre=kjørelys. Sånn er det på de gamle, etter 85- er det vel 0=kjørelys(over blink), midten=parklys, høyre=kjørelys

 

 

Det er sånn jeg har opplevd det på mine biler hvertfall!;)

 

BTW: Blei mye sau og lite ull her, men klarte ikke forklare det på noen annen måte::eek:

Fast, faster, to fast, DEAD!

 

*Volvo 240GL++ 1989*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tendingen min er av,

Og jeg skrur bryteren på 1 (mellomste hakke) da skjer det ingenting.. om jeg skrut på tendingen når den står på det hakket, skjer det ingenting.. skrur jeg på hovudlysa kommer de på, men park lysa er like svake hele tia.. det er oransje pærer da.. men der er 2 tråder i dem...

 

Skal vel være slik at på 1 så kommer kjørelys over blink(sterke) å når kjøre kjøre lys kommer på (hovudlys) da dempes park/kjørelys.. var slik på en gammel 244 DL 79 mod vi hadde.. men min er helt rar.. kan ikke skru av park lysa.. ikke kan dem bli sterkere helder :mad:

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en grønn Haynes VOLVO 240 (Petrol) bok :D

 

Men går det and å skru av kjøre lysa også da?

 

Slik det er nå, når jeg starter, så kommer Parklysa på.. dem lyser svakt, å det gjør dem uansett hvor bryteren står på..

 

Merkeli :(

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min 90 mod er det automatiske nærelys....

Når bryteren står til venstre er det nærlys og park lys.

i midten er det kun parklys.

og til høyre og set nærlys og parklys, men da virker langlysene...

og det gå ikke an å ta på nærlysene uten å ha tenningen på..

 

på 86modellen er det slik som de sier ovenfor med "kjørelys" og parklys i samme over blinklysene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før 85 er det "kjørelys" når tenning er på. når man vrir en gang på bryteren dempes lysene og når man vrir et hakk til kommer nærlysene..

 

 

FEIL det er ikke automatisk kjørelys på volvo 240 før 1985.. kjøre lys er lys spm tenner automatisk når tenninge slås på 98% sikker på det

 

før 1985 var det ikke automatisk kjørelys på volvo... ble ikke godkjent i norge først i 1985, har nettopp vært i kontakt med volvo norge om dette i forbindels med at eg har bygd min 1981 tslik at den har kjørelys.

 

og da tenner de parklysen sterkt når tenningen er på, slår jeg bryter i pos. P blir de svaker (PARK) nest hakk lyser forsatt parklysa, men også nærlysa.

 

 

Min er en 1983 mod. er det slik det skal være?

Det irriterer meg, så jeg må komme til buns i dette

 

FOR Å FÅ DETTE TIL TRENGER MAN FØLGENDE DELER FRA 1985 ELLER NYER:

 

- park/blinklys

- lysbryter

- glødetrådvakt

 

Ledningen er der.

 

Bytte disse ut med ditt gamle og det funker.

 

http://www.home.no/volvocar klikk på kjørelys til venstre

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok volvoman har rett her.

Jeg har nemmelig hatt følgende volvoer:

86' 240 GL

81' 240 GLT

80' 242 DL

 

På både GLT og GL, hadde jeg automatisk kjørelys, men: GLT var ombygget og modernisert på alle måter.

 

På 242'en, er det nemmelig den eldre typen parklys. Jeg har automatisk parklys, dvs. står den i hakk 0, slår på tenning, så går parklys på!

 

står tenning av og jeg tar den i pos. 1, går parklys på.

står tenning av og jeg tar den i pos 2, går hovedlys på.

 

Siden jeg har gamle typen parklys, er det bare en styrke i parklysene.

 

GLT'en jeg hadde, var ombygget med nye typen parklys, etc. så den fungerte som 86'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med styrken i parklysa, min er 83 mod, og der er 2 polet pære og sokkel i park lyset.. det over blink.

 

Men de lyser like svakt uansett hva jeg gjør.. så eneste hakke som funker på bryteren, er det siste, for hovudlys..

 

Kan noen skrive punktvis hva som må gjørest for å fikse på dette?

Har 2 polt sokkel og pære.. så det skal jo gå at de skal lyse sterkere..

 

Tusen takk for mange rå lekre svar :op

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan være 2 poler fpå pæra, men kommer det tre ledniger ut av det øverst lyset. vist det er det gjør du følgende

 

finne en glødetrådvakt, lysbryter fra en 1985------> og bytt disse ut med det du har i din

 

Har du ikke tre lednige på den øvest lykta får du ikke dette til å virker...

 

PUNKT VIS:

 

- glødetrådvakt fra 1985 eller nyere

- lysbryter fra 1985 eller nyere

- lykter fra 1985 eller nyere

- Bytt ut med det du har

- Park/blink lys fra 1985 eller nyere

- det skal funke.

 

Dette funket på min 1981 modell det som er skrevet punktvis over er den beskrivelsen jeg fikk av Volvo Norge

 

http://www.home.no/volvocar klikk på kjørelys til venstre kommer mer snart.

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK TAKK !

 

Virket som en veldig grei "guide" :op :) :D

 

Men jeg har 2 polet sokkel i park lyset, vil det si at dem er "nye typen" ? Den er jo for pærer med 2 gløde tråder... :/

 

Og den glødetråd vakta.. er det den som ligger på venstresiden av rattet ? En gul sak med mange pinner under ? Passer den fra 85 rett på ?

 

Tusen takk for en genuial guide :) Å alle svar fra andre har også gitt meg info :op

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår