Gå til innhold

Seig treg giring på automatkassen

Ranger emnet


IceCool

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en 520i (84 mod) med rekke 6 motor for 2 dager siden. Den er i god stand og har gått 282000. Det eneste negative jeg merker er at det ikke er mulig å aksellerere noe særlig, kjipt i lyskryss og rundkjøringer!

 

Den sliter i oppoverbakker og jeg bruker å sette den i 1 eller 2 gir manuelt for at den ikke skal holde på å veksle opp og ned hele stigningen. Girkassen har ny olje av rett type.

 

Hva kan det være og hva kan gjøres? Motoren har ja ca 150HK så det burde gå ann å få litt bedre aks på den for her er det snakk om 0-100 på 30 sekunder hehe

 

Har tenkt på å dumpe automatkassen og bytte den med 5 trinns manuell, men det koster jo litt og det er jo endel arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, en 520 av den typen går ikke BRA.. hehe.. De er store og tunge, og er generelt sett trege, det er min oppfatning av de 2 som jeg har prøvd, enda det var manuell!

 

Men som du forklarer, så virker det som om din sliter mye mer enn normalt.. kan være kassa, eller att motoren har blitt død med tiden?

"Ratten i min bil, den er jävla fin, men dine rattar dom er faen meg special"

 

Bmw 520i/523i '86 - Tråden om bilen

 

Har mange bmw og opel på samvittigheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du trippelsjekket at du har fylt til riktig riktig nivå med bilen igang og varm og brukt riktig type automatolje? Jeg vet eldre kasser som regel skal ha dexron II, selv om mange bruker dexron III, dexron III øker muligheten for sluring og for myke girskift.

 

Sitter og ser i manualen for E 28 nå...hmmm..Det står du skal ha dexron II ser jeg.

 

Det er det du har brukt regner jeg med?

 

0-100, skulle gått på ca 14 blank. Trodde motoren hadde 125 hk jeg.... Høres litt ut som du har motorproblem, eller at kassa slurer noe helt innmari mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den slurer mye på riktig olje, veksler som en idiot når jeg kommer til stigninger, lite kurant på is og snø. Dårlig aks i trafikken er heller ikke kurant, folk bak blir fort stressa av sånn hehe.

 

Motoren har sikkert 125HK orginalt, men jeg har 525i topp og kvassere kam-aksling... Det er sikket 155HK sånn ca og det forventer jeg mere av.

 

Hvis jeg ikke finner ut av det så blir det nok ombygging til 5-trinn manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vrient spørsmål, er det general motors thm r1 du har kan det være et par ulike oljer fordi de fleste skiftet olje rundt august- september i 95, en trend at mange merker gikk over til livstidsolje rundt da. Denne livstidsolja er en slags modifisert dexron III, og det er flere varianter av den.

 

BMW skifter ikke olje på kasser med livstidsolje, og det går før eller senere til helvete, derfor er det en kjempeide og skifte til ny livstidsolje og filter, om en har en moderne girkasse, før olja blir så ille at det er for seint.

 

Castrol har en olje som overgår livstidsolja (transmax Z), har brukt den på bilen min, og den er spesifisert til 100.000 km bykjøring, og 300.000 km landevei. ZF som også bruker denne livstidsolja i sine kasser, oppgir at den holder opptil 90.000 km, så det er litt merkelig at bilprodusentene tror de vet bedre enn girkasseprodusentene, ved å gi blaffen i å skifte. Tror det er fordi olja holder ut garanti tiden og at salg av girkasser gir penger i kassa. Mercedes har forresten begynt å skifte, etter problemer med havarier. De anbefaler skifte på rundt 200 tusen kilometer. Audi og BMW skifter såvidt jeg vet ikke.

 

De livstidsgreiene, er lysebrun/gule i fargen, mens vanlig olje er rød. (unntak er transmax Z den er brun ) Derfor er det lett å se hva en har på kassa.

 

 

Det er og sånn med automatkasser at det er litt farlig og skifte, hvis den olja som er der har blitt neglisjert sålenge at den har blitt til en brentluftende graut. Sålenge olja har vært skiftet regelmessig skal det ikke være farlig.

 

Tror heller ikke at dexron III er farlig om det e GM varianten du har.

 

En ting og huske på hvis du skifter selv, er at bilen må være 100% plan for at du skal få riktig nivå (pluss at det er riktig temperatur på væska), hvis det er den typen uten peilepinne, men bare med hull på sida..Det er og omtrendt 9 liter, så du får ikke skiftet alt på en gang, fordi omtrendt halvparten er i konverteren. Det beste er å gjøre en flush, eller skifte flere ganger.

 

 

http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/E36-Tranny_Fluid_Auto/E36-Tranny_Fluid_Auto.htm

 

http://www.bmwtips.com/tipsntricks/Tranny/SD92-114.pdf

 

http://www.bmwtips.com/tipsntricks/Tranny/GM1999Chart.jpg

 

Har du peilepinnehull, er det også mulig å skifte uten og krabbe under bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noen form for justeringer på automatkasser somregel?

 

Virker bare så rart med denne kassen, forrige eier er erfaren bilmekaniker og har vedlikeholdt alt på bilen veldig bra, så det er lite sansynlig at han har blåst i girkassen.

 

Det er vanlig rød olje på kassen og den er skiftet for under 1 år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke kjølevæsken og nivået. Trodde BMW leverte en motor som var noe større med samme girkassen og at den skulle tåle det, får se på saken...

 

Har en 320 motor stående som jeg kanskje kunne testet men det blir mye skruing bare for testing, har mere lyst til å bygge om 520 til manuell da, eller "ka du trur" hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lionstar, jeg har ikke peilepinne, og det skal vistnok være sånn livstids olje på denne kassa.. Derimot er den blitt litt treig når jeg skifter gir, osv..

 

Jeg har kjøpt meg filter, og skal få skiftet dette på verksted, men må forsikre meg om at de benytter riktig olje.. Kjenner ikke at jeg gidder å føre en sak mot et verksted som har gjort noe galt for å få meg ny girkasse..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stol på at verkstedet klarer å få på riktig olje. Selv ikke et autorisert BMW verksted. Men egentlig tror jeg ikke det er så kritisk på den kassa, jeg tror det som gjør de oljene såpass spesielle er egenskapene som skaper long life egenskapene. En billig olje er nok like bra, hvis ikke bedre om den skiftes hver 60 tusen eller hvert fjerde år. Jeg tror nesten samme hva som helles på vil ha bedre egenskaper sammenlignet med en gammel velbrukt olje.

 

Det er tross alt en delsyntetisk dexron III den livstidsolja (den er ikke fullsyntetisk uansett hva de sier). Jeg tror en fullsyntetisk olje er enda bedre. Men er nok tryggest å ha på det som er der fra før.

 

Jeg skifta filter, pakning, oring og flusha på min egen bil (uten peilepinne) ved å koble fra det ene røret inn på radiatoren, på den måten fikk jeg skiftet alt, og det var en veldig omfattende jobb, et lite helvete, hadde ikke flusha igjen,klarte få sprøyta automatgirolje utover overalt, så måtte ta en motorvask etterpå, hadde heller skiftet 3-4 ganger. Gikk med 12 liter olje. Brukte transmax Z, den kosta egentlig ca 200 kroner litern, men jeg bestilte en 25 liters dunk på torshov, ga bare 80 kroner litern for den. Regner med å la den olja gå minst 120 tusen km før den skiftes igjen, den har hittil sittet i 30 tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår