Gå til innhold

Hvordan fjerne ventiltikking?

Ranger emnet


safoll

Anbefalte innlegg

Problemet med sånne ventil-løftere er at det er vanskelig å se hvem som er slitt, så alle må byttes? Correct me if im wrong.

 

Et annet tips er å rense motoren ved å tappe ut olje, helle på ca 4 liter diesel, og starte motoren med det som smøring. Har du turbo, bør du ikke starte lenge av gangen.

Så tappe ut diesel`en, og helle på noe billig olje, så starte med denne oljen, og tappe den ut etter en liten stund.

Så helle på ny og ordentlig olje. En olje som er litt tykk er vel greit for å dempe ventiltikkingen, men beste er jo å bytte ventil-løfterne da.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan kjenne vilke ventil løftere som er "punkterte" om du starter bilen slik at du får olje trykk. så STOPPE motoren å ta av toppdekslet, da kan du prøve å trykke løfterene nedover. de som er defekte er mykere å klemme ned. de koster vel ca 300.- for stykk så det blir jo dyrt å skifte de som er i orden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by amundsen

du kan kjenne vilke ventil løftere som er "punkterte" om du starter bilen slik at du får olje trykk. så STOPPE motoren å ta av toppdekslet, da kan du prøve å trykke løfterene nedover. de som er defekte er mykere å klemme ned. de koster vel ca 300.- for stykk så det blir jo dyrt å skifte de som er i orden også.

 

Gjelder det hydrauliske-ventilløftere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bruke disel til å rense opp oljekanaler osv var vist en bra idee. eneste problemet er vel at rådelagerene ikke får skikkelig smøring... Da må du ihvertfall ta ut pluggene og dra'n på starter'n. Da blir ikk belastinga på lagra så stor... Ventil klakking kommer av at de hydrauliske ventilløfterene (om det er det du har da?) ikke fyller seg skikkelig med olje... Ta den ut og legg dem i disel, WD, bensin osv.. Rens dem...(det skal gå å klemme dem samme) Hvis det klakker like jævlig etter det, så kjøp nye, bytt alle samtidig, så slipper du å lete etter dem som klakker senere... Har du mekaninske løftere så er det nok bare å finne frem bladsøker'n og justere....

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan godt justere ventiler og bytte til tjukkere olje hvis det kakker no imari. men som regel er det slitte ventiler og ventilseter, slitt kam slitte løftere etc.. generell slitase liksom. og da hjelper det lite med oljeskift og justering..

 

klart at over tid vil jo klaringa øke, og er jo bra og få denne ned igjen. men du vil nok neppe løse problemet. og samme er med oljen. kjør med den som er orginal. tjukkere olje for å løse ventiltikking er som å male over når noen har spydd på veggen.

--

Anders

 

- 1990 BMW 525ia

x - 1992 Ford Scorpio 2.0i DOCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår