Gå til innhold

Impress på felger

Ranger emnet

Xplod

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva slaks felger dette er og hvilket impress det er på de?

Har lett, men ikke funnet no info om de. Impresset sto faktisk ikke på felgene heller :rolleyes:

jetta10.JPG

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vagen

Det der er de felgene som kun lages i en eneste utgave det? Kun 1 størrelse, med ett type impress, og kun i 1 type boltsirkel? Sånn at alle kan svare på hvilket impress felgen har bare ved å se ett bilde av den? Det er den felgen, ikke sant?

Den er feeeeeeeeeeeet!

(Sarkasme? Hvor?!?)

takk for hjelpsomt svar da. var skikkelig hyggelig knock

går heller an å spøre og komme med litt hjelp på hvor jeg evnt. kan finne ut no mer da!

er 17" med 7,5" og boltsirkel 4-100. Det er alt jeg vet, er liksom derfor jeg spør om hjelp. Glemte beklageligvis å nevne det i posten :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Xplod

takk for hjelpsomt svar da. var skikkelig hyggelig knock

går heller an å spøre og komme med litt hjelp på hvor jeg evnt. kan finne ut no mer da!

er 17" med 7,5" og boltsirkel 4-100. Det er alt jeg vet, er liksom derfor jeg spør om hjelp. Glemte beklageligvis å nevne det i posten :(

Når du legger opp ett bilde av en felg som sitter på en bil, uten å nevne noe som helst om felgen eller bilen den sitter på, og forventer at andre kan gi deg masse info om felgen da er det lov å peke ut hvor lurt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, det heter innpress, kanskje derfor du ikke finner noe om det?

For det andre, standard innpress på moderne biler er som oftest 32 mm, dette betyr at felgens anleggsflate mot navet befinner seg 32 mm utenfor felgens senterplan.

For det tredje, det er tillatt å øke eller minske sporvidden på en bil med opptil 15 mm totalt uten at man behøver å få dette godkjent. Dette betyr i praksis (fordi det ikke finnes innpress som måles i annet enn hele mm) at du kan endre innpresset opptil 7 mm pr felg. Så hvis originalinnpresset er 32 mm (oppgis av bilens forhandler/importør), så har du lov å sette på felger med innpress fra 25 mm til 39 mm.

Og for ordens skyld: Sporvidden måles ikke fra ytterkant venstre hjul til ytterkant høyre hjul, men fra senterplan til senterplan. Sporvidden vil derfor ikke endres noe som helst selv om de nye hjulene er en meter breie, så lenge man ikke endrer innpresset. Og tallene mine var bare eksempler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også måle det selv. Innpresset måles som avvik fra felgens senterlinje. Jo høyere innpress, desto lengre vil felgen stikke innover i hjulbrønnen din, ved mindre innpress blir det motsatt selvfølgelig. Felgbredden måles innenfor den sammenlagte distansen som de 2 pilene merket A utgjør, altså i ditt tilfelle 7.5". Mål distansen på felgen din tilsvarende pil B. Ta dette tallet som utgangspunkt og trekk fra halvparten av felgens bredde, og du vil finne innpresset ditt. Rund av til nærmeste hele millimeter. Enkelt og greit, lykke til =)

ofsetpos.gif

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange hjelpsomme svar :)

Innpress kanskje ja , høres mye mer logisk ut egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SeaLion

For det andre, standard innpress på moderne biler er som oftest 32 mm, dette betyr at felgens anleggsflate mot navet befinner seg 32 mm utenfor felgens senterplan.

Å si at ET på moderne biler oftest er 32, er vel like riktig som å si at motorene i nye biler yter som oftest 125 hk...

Alle bilfabrikantene har masse ulike ET'er som standard på sine modeller. Tror det er flere som har ET45 enn 32 forresten hvis jeg skal tippe det mest brukte. ;)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Terminator

Å si at ET på moderne biler oftest er 32, er vel like riktig som å si at motorene i nye biler yter som oftest 125 hk...

Du pleier muligens ikke lese andres innlegg særlig nøye før du "slakter" dem? Min siste setning i innlegget var:

Og tallene mine var bare eksempler...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SeaLion

Skjønner at du som har litt greie på dette med innpress ikke tror at "alle" nye biler har ET32, men leste innlegget ditt igjen som det er skrevet kan det misforstås.

Dessuten slaktet jeg ikke innlegget, bare kom en oppklarende småironisk kommentar til noe av innholdet, resten var informativt og bra! ;)

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider