Gringo Skrevet Januar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2003 Originally posted by mistercartman Jeg ville valgt 2x10" fremfor 2x8". Endel 8" som ikke klarer så veldig dype frekvenser. Sorry, dette er feil. Dette har INGENTING med størrelsen på elementet å gjøre. Det er en generell missoppfating at størrelsen på elementet er det som avgjør hvor dypt det spiller. Det har rett og slett null innvirkning. Det du sannsynligvis referer til er VOLUM, ikke Hz. I realiteten så er det faktisk proporsjonalt lettere å få ett mindre element til å spille dypere og mer kontrollert enn ett stort. Litt om lyd i bil; Bruk mere penger på forsterker enn du hadde tenkt. Kjøp ikke det bass elementet med den største magneten ( dette vil ALLTID være vanskeligere å kontrollere ). Kjøp heller flere små basser enn få store, dette vil gi deg bedre kontroll og raskere respons. Kjøp ANERKJENTE merker. Her må man bruke nøtta selv. Gjør heller som venner sier, enn hva han bak kassen sier. Kassen kan aldri bli solid nok, overkill er alltid best. Vil du at kassen skal holde seg i bagasjerommet på din mugne bil, lakker den innvendig og utvendig. Vær nøye med kabler. Pass på at de ikke kommer i klem og legg strømførende kabler så langt unna signalførende kabler som mulig. Har du flere forsterkere, bruk gjerne en kondensator av ett anerkjent merke ( ikke Biltema ). De uten noen som helst "sikring" er best. Gjør det enkelt, der det kan gjøres enkelt. Dropp høytalere bak i bilen hvis du ikke vet hva du driver med eller om det spiser av budsjettet til frontsystemet ditt. Få så mange av høyttalerene så langt frem i bilen som mulig. Du skal kunne "se" begge diskantene fra fører posisjon. Få det tett rundt dørtrekket ditt. Det er bedre at det lekker luft ut av døren på yttersiden, enn at luften fra baksiden av elementet lekker tilbake inn i kupeen. Søk råd og veiledning fra de som "har gjort det før". Erfaring er gull verdt. HA ALLTID SIKRING I MOTOR ROMMET !! Det er det jeg orker å nevne nå.... hehehe. Kommentaren om "folket" bak kassen er det sikkert noen som kommer til å ta ille opp. Det er ikke ment personlig, men etter å ha vært 7 år i bransjen kan jeg ikke si annet enn at kunnskapsnivået til norske forhandlere stinker på bil hi-fi, surround og multi-room. Det er trist, men sant. Selvsagt finnes det unntak som bekrefter regelen. :D Siter Instant maniac - just add wheels! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Januar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2003 Originally posted by Gringo ...kan jeg ikke si annet enn at kunnskapsnivået til norske forhandlere stinker på bil hi-fi, surround og multi-room. Det er trist, men sant. Selvsagt finnes det unntak som bekrefter regelen. :D Du har visst ikke tenkt på at ikke alle har like god kunnskap som du og dine venner. Det blir stillt utrolig mange spørsmål av folk, og ikke alle er like begavet. Å ta en kamerats ord for god fisk, bare fordi han er kameraten din, er ikke alltid lurt. Regelen må vel være å høre på han som kan forklare ting, (som i utgangspunktet var uforståelig,) på en slik måte at du føler det har gått opp et lys. Det værste er de som bombarderer deg med ord og utrykk, for å bevise hvor eminente de er. Når du står igjen, enda blankere enn du var, pga en klyse som kan alt. Og som er veldig opptatt av hvor mye han kan, og ikke du... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Januar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2003 Et par tips til: Liten lukket kasse gir en høy dempningsfaktor som er lik med høy nedre grensefrekvens. Dette blir oversatt til fast, men ikke dyp bass. Det er tre måter å få dyp bass på: 1. Riktig størrelse på kassa 2. Aktiv heving av lavere frekvenser, her hjelper det ikke å guffe opp nivået på sub forsterkeren, dette må tunes mht. bla. systemets egenfrekvens. 3. Servostyrt bass, tror ikke slike finnes til bilbruk, må selvbygges. Systemer med lav indre dempning vil gå dypt, men siden de har lav dempning vil de være uegnet til å spille veldig høyt, med mindre man kompenserer med stooort membranareal. Infinity har et servo system med 12 stk. 12" for hjemmebruk. Koble ALDRI høyttaler elementer i SERIE, da kan du likegodt bruke en walkman som forsterker. Ingen elementer blir kortsluttet av forsterkerens utganstrinn og det kan da fritt gå returstrømmer mellom elementene. Ta kontakt med Eltek på Østensjø, de har peiling på hjemme- og bilsystemer. .Net Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Januar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2003 En ting til: Trekk aldri positiv strøm kabel gjennom kupeen alene. Unngå å bruke jordpunkt bak i bilen, trekk heller jordkabelen tilbake sammen med positiv leder for å utligne skadelige magnetfelt i bilen. .Net Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gringo Skrevet Januar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2003 Originally posted by Bisarre Du har visst ikke tenkt på at ikke alle har like god kunnskap som du og dine venner. Det blir stillt utrolig mange spørsmål av folk, og ikke alle er like begavet. Å ta en kamerats ord for god fisk, bare fordi han er kameraten din, er ikke alltid lurt. Regelen må vel være å høre på han som kan forklare ting, (som i utgangspunktet var uforståelig,) på en slik måte at du føler det har gått opp et lys. Det værste er de som bombarderer deg med ord og utrykk, for å bevise hvor eminente de er. Når du står igjen, enda blankere enn du var, pga en klyse som kan alt. Og som er veldig opptatt av hvor mye han kan, og ikke du... De argumentene kjøper jeg tvert :D Jeg ville bare belyse det faktum at det finnes uuuuuutrolig mange inkompetente selgere i lydbransjen. Hadde det vært opp til meg hadde 80% av de fått fyken på dagen. Siter Instant maniac - just add wheels! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gringo Skrevet Januar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2003 Originally posted by Orb.Net En ting til: Trekk aldri positiv strøm kabel gjennom kupeen alene. Unngå å bruke jordpunkt bak i bilen, trekk heller jordkabelen tilbake sammen med positiv leder for å utligne skadelige magnetfelt i bilen. .Net Dette vil jeg gjerne at du forklarer litt mer om .... Her er jeg ikke helt med på hva du mener. :confused: Siter Instant maniac - just add wheels! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Januar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2003 Originally posted by Orb.Net Koble ALDRI høyttaler elementer i SERIE, da kan du likegodt bruke en walkman som forsterker. Ingen elementer blir kortsluttet av forsterkerens utganstrinn og det kan da fritt gå returstrømmer mellom elementene. Dette trur jeg nok du må utdype litt mer... Mulig det bare er meg, men skjønner ikke et kvekk av hva du vil frem til her. Etter alle de åra jeg har holdt på med dette, er du den første som har sagt så bastant at man ikke bør koble elementer i serie. Hva er galt med å seriekoble to 2ohms elementer, om forsterkeren ikke tåler 1ohm. Greit at du ikke får hentet ut max effekt av forsterkeren, men hva om forsterkeren er kraftig nok fra før? Da vil den oppføre seg bedre. Du vil få mindre forvrengning, ved fullt pådrag. Ikke alle driver med dB-drag, og vil ha de siste få dB'ene, absolutt uten tanke på at det faktisk vrenger mer. Hva mener du med at ingen elementer blir kortsluttet av forsterkerens utgangstrinn...? Det er vel gjerne motsatt. At forsterkerens utgangstrinn ryker, ved for lav høytalerimpedanse. Mulig jeg missforstår hva du mener... Føl deg fri til å hamre det inn. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Januar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2003 Originally posted by Gringo Dette vil jeg gjerne at du forklarer litt mer om .... Her er jeg ikke helt med på hva du mener. :confused: Hei, husker du/dere saken om Volvo S80 som hadde for kraftige magnetfelter i kupeen? Problemet hadde sitt opphav i at bilen har mye elektronisk utstyr og batteriet bak, dvs. det går mye strøm mellom bagasjerommet og motorrommet. Høres det kjent ut? Dette har også blitt påpekt i VW Phaeton av "Vil Bilägare" , og jeg siterer: "En ensam pluskabel skapar høga magnetfelt, om däremot en återledare placeras intill pluskabelen tar kraftfälten ut varandra." I Volvo S80 ble det mål opptil 20 Microtesla før ombygging, etter ble det mål 1,7. I Phaeton ble det målt 54,9. Det er vel grunn til å tro at et par fete forsterkere drar omtrent like mye effekt som elektronikken i Phaeton. .Net Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Januar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2003 Originally posted by Bisarre Dette trur jeg nok du må utdype litt mer... Mulig det bare er meg, men skjønner ikke et kvekk av hva du vil frem til her. Etter alle de åra jeg har holdt på med dette, er du den første som har sagt så bastant at man ikke bør koble elementer i serie. Hva er galt med å seriekoble to 2ohms elementer, om forsterkeren ikke tåler 1ohm. Greit at du ikke får hentet ut max effekt av forsterkeren, men hva om forsterkeren er kraftig nok fra før? Da vil den oppføre seg bedre. Du vil få mindre forvrengning, ved fullt pådrag. Ikke alle driver med dB-drag, og vil ha de siste få dB'ene, absolutt uten tanke på at det faktisk vrenger mer. Hva mener du med at ingen elementer blir kortsluttet av forsterkerens utgangstrinn...? Det er vel gjerne motsatt. At forsterkerens utgangstrinn ryker, ved for lav høytalerimpedanse. Mulig jeg missforstår hva du mener... Føl deg fri til å hamre det inn. :) Here goes... En forsterker ser; som du sier impedansen til høyttaleren eller høyttalerelementet. Det mange glemmer er at høyttaleren også ser en impedans; nemlig impendansen i utgangtrinnet til forsterkeren. Forsterkere har en måleenhet for hvor mange ganger lavere utgangsimpedansen til forsterkeren er i forhold til 8 Ohm, vanligvis ligger denne i området rundt 1000. Dvs utgangsimpendansen er 1000 ganger mindre enn 8 Ohm. Hvorfor er dette relevant? Jo siden en høyttaler er en reaktiv last, kan sees på som en motor (bevegelse vha. strøm) og en generator (strøm pga. bevegelse). Hvis du tenker deg at det sendes et signal (strøm) til høyttaleren, svingspolen magnetiseres og membranet settes i bevegelse. Men siden fysikkens lover tilsier en viss treghet i den bevegelige masse vil ikke disse stoppe igjen umiddelbart når strømmen opphører eller endrer retning, og vips så har høyttaleren blitt en generator som sender strøm inn i forsterkeren istedet. Derfor er det viktig at forsterkeren har lav impedans, slik at den kan kortslutte elementet og unngå at det bygges opp spenning. Nå til problemet med seriekobling: Hvis to elementer seriekobles blir det ikke en kortslutning mellom disse, det kan med andre ord flyte strøm mellom elementene pga. bevegelse som ikke blir kortsluttet av forsterkeren. .Net Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Januar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2003 Den er grei Orb.Net. Det er fler måter å unngå elektromagnetiske forstyrrelser. I noen biler går det fint å trekke plusskabelen i kanaler, slik at chassiset fungerer som en skjerm. Eller så kan man montere løs skjerm over kabelen. ... Eller kanskje en kombinasjon av begge. Det ultimate vil nok være en kombinasjon av alle tre. Pluss og minus fra batteri. Og skjerm over de igjen. Så var vi ganske enige alikavel da. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Januar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2003 :hug: :D .Net Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Januar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2003 Originally posted by Orb.Net Nå til problemet med seriekobling: Hvis to elementer seriekobles blir det ikke en kortslutning mellom disse, det kan med andre ord flyte strøm mellom elementene pga. bevegelse som ikke blir kortsluttet av forsterkeren. .Net Nå er det noen år siden jeg gikk på skolen, så jeg kan nok være litt rusten... Men siden de to elementene har bevegd seg likt, med samme strøm. Forsterkeren synker ned til 0 igjen. Litt raskere enn elementene hadde planlagt, så de fortsetter bevegelsen sin litt til. Begge elementene fungerer da som generatorer, og ingen av dem står igjen som motstand. Ergo, vil det i teorien fungere likt med en som to elementer... Men som sagt... Jeg kan være litt rusten her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gringo Skrevet Januar 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2003 Originally posted by Bisarre Den er grei Orb.Net. Det ultimate vil nok være en kombinasjon av alle tre. Pluss og minus fra batteri. Og skjerm over de igjen. Så var vi ganske enige alikavel da. ;) Her er jeg ikke enig.... Du kan ikke ta minusen dirkekte fra batteriet, da vil ikke spennings regulatoren oppfattet spenningsfallet og sørge for mer lading. Du kan godt la minusen følge den positive lederen tilbake, men den må allikavel jordes i karroseriet dersom du ikke har flere batterier som er elektrisk adskillt. Siter Instant maniac - just add wheels! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erling Skrevet Januar 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2003 Originally posted by Gringo Her er jeg ikke enig.... Du kan ikke ta minusen dirkekte fra batteriet, da vil ikke spennings regulatoren oppfattet spenningsfallet og sørge for mer lading. Du kan godt la minusen følge den positive lederen tilbake, men den må allikavel jordes i karroseriet dersom du ikke har flere batterier som er elektrisk adskillt. Så du mener at minusen fra batteriet går via regulatoren før den jordes i chassiet? :confused: Var ikke helt med på den jeg... Siter MR2'en Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Januar 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2003 Originally posted by Gringo Her er jeg ikke enig.... Du kan ikke ta minusen dirkekte fra batteriet, da vil ikke spennings regulatoren oppfattet spenningsfallet og sørge for mer lading. Du kan godt la minusen følge den positive lederen tilbake, men den må allikavel jordes i karroseriet dersom du ikke har flere batterier som er elektrisk adskillt. Det er riktig at man ikke skal bruke jordpunktet på batteriet, de fleste biler har jo et felles jordpunkt framme i motorrommet, dette bør brukes. .Net Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.