Dawg Dee-Lux Skrevet Januar 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2003 Originally posted by Bisarre Nå er det noen år siden jeg gikk på skolen, så jeg kan nok være litt rusten... Men siden de to elementene har bevegd seg likt, med samme strøm. Forsterkeren synker ned til 0 igjen. Litt raskere enn elementene hadde planlagt, så de fortsetter bevegelsen sin litt til. Begge elementene fungerer da som generatorer, og ingen av dem står igjen som motstand. Ergo, vil det i teorien fungere likt med en som to elementer... Men som sagt... Jeg kan være litt rusten her. Produksjonsavvik gjør at ingen elementer er helt like, selv små avvik vil føre til signastrømmer mellom elementene. .Net Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Januar 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2003 Originally posted by Orb.Net Forsterkere har en måleenhet for hvor mange ganger lavere utgangsimpedansen til forsterkeren er i forhold til 8 Ohm, vanligvis ligger denne i området rundt 1000. Dvs utgangsimpendansen er 1000 ganger mindre enn 8 Ohm. Det du prater om her er dempingsfaktoren... Og slike skyhøye faktorer som du prater om, er bare en salgsgimmik. Har hentet et par regnestykker, som vil vise hvorfor: Example 1: Amp output impedance at 1k Hz is known to be: 0.25 Ohms Impedance of the test load is 8 Ohms (at 1k Hz) Damping Factor = (Load Impedance) / (Output Impedance) = 8 / 0.25 = 32 (dimensionless ratio) Now, add a 0.25 Ohm speaker cable between the amp and the speaker and measure the damping factor at the speaker terminals and you would get: Damping Factor = 16 (Note that damping factor varies with frequency) Example 2: What if you started with an amp with output impedance of 0.0025 Ohms? DF = 8 / 0.0025 = 3200 WOW!, what a spec! Now, add your .25 Ohm speaker cable and evaluate the damping factor at the speaker terminals: New source impedance = 0.0025 + 0.25 = 0.2525 Ohms (at spkr terminals) DF = 8 / .2525 = 31.7 Where did the DF=3000 go! I paid extra for that number! Example 3: Now determine the damping factor at the actual woofer terminals: ( Hint: Internally the speaker has a 0.5 Ohm inductor in series with the woofer) Source Impedance = 0.0025 + 0.25 + 0.5 = 0.7525 Ohms (amp+cable+inductor) DF = 8 / .7525 = 10.6 The point I'm trying to make is that the actual amplifier damping factor specification has little to do with the damping factor seen by a typical woofer...unless the woofer is welded directly to the output terminals of the amplifier ... there could be a patent here. :-) Many audio engineers are of the opinion that an amplifier damping factor of 10 or greater is adequate. Regards, John ///////////////////////////////////// John L. Murphy Physicist/Audio Engineer True Audio http://www.trueaudio.com Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Januar 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2003 Originally posted by Bisarre Det du prater om her er dempingsfaktoren... Og slike skyhøye faktorer som du prater om, er bare en salgsgimmik. Har hentet et par regnestykker, som vil vise hvorfor: Example 1: Amp output impedance at 1k Hz is known to be: 0.25 Ohms Impedance of the test load is 8 Ohms (at 1k Hz) Damping Factor = (Load Impedance) / (Output Impedance) = 8 / 0.25 = 32 (dimensionless ratio) Now, add a 0.25 Ohm speaker cable between the amp and the speaker and measure the damping factor at the speaker terminals and you would get: Damping Factor = 16 (Note that damping factor varies with frequency) Example 2: What if you started with an amp with output impedance of 0.0025 Ohms? DF = 8 / 0.0025 = 3200 WOW!, what a spec! Now, add your .25 Ohm speaker cable and evaluate the damping factor at the speaker terminals: New source impedance = 0.0025 + 0.25 = 0.2525 Ohms (at spkr terminals) DF = 8 / .2525 = 31.7 Where did the DF=3000 go! I paid extra for that number! Example 3: Now determine the damping factor at the actual woofer terminals: ( Hint: Internally the speaker has a 0.5 Ohm inductor in series with the woofer) Source Impedance = 0.0025 + 0.25 + 0.5 = 0.7525 Ohms (amp+cable+inductor) DF = 8 / .7525 = 10.6 The point I'm trying to make is that the actual amplifier damping factor specification has little to do with the damping factor seen by a typical woofer...unless the woofer is welded directly to the output terminals of the amplifier ... there could be a patent here. :-) Many audio engineers are of the opinion that an amplifier damping factor of 10 or greater is adequate. Regards, John ///////////////////////////////////// John L. Murphy Physicist/Audio Engineer True Audio http://www.trueaudio.com Han regner faktisk feil her, han må ta med RC motstanden i høyttaleren også, da nærmer dempningsfaktoren seg 1. Det er en kjensgjerning at svingspoler med høy dc motstand har en tendenes til å gi "slapp" bass, dette kan rettes med å flytte delefrekvensen opp (mindre spole, mindre motstand) eller å benytte aktive delefiltre hvor høyttaleren er koblet direkte til forsterkeren uten filterspolen i serie. Uansett så retter ikke dette opp i oppfatningen av at man ikke bør (noen sier kan) koble høyttalere i serie. .Net Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bisarre Skrevet Januar 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2003 Ingen tvil om at du har mye å fare med Orb.Net ... Men jeg trur nok jeg må la John's imponerende bakgrunn komme han tilgode. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Januar 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2003 Originally posted by Bisarre Ingen tvil om at du har mye å fare med Orb.Net ... Men jeg trur nok jeg må la John's imponerende bakgrunn komme han tilgode. Den e grei du :) .Net Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dawg Dee-Lux Skrevet Januar 29, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 29, 2003 8W Power, eller var W8? De sidene der lagde jeg i 98/99, crazy. .Net Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBI Skrevet Februar 13, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2003 Har 3 x 8"JVC jeg .. Funker helt greit .. Gir fin og stram bass.. De er paralellkoblet som tilsier at de er spiller på 1.66ohm (da hvert element er på 4ohm).. Selv om forsterkeren er brokoblet ;) :rolleyes: Er jordet rett i chassiet i bagasjerommet .. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg