Gå til innhold

Eyecandy: OmniPower titanråder for Honda B18A/B/C

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Originally posted by Larsern

 

Interressant. Utdyp please. :cool:

 

ja nå sitter du i saksa torboed1, jeg som trodde du hadde snøring på motor ! :eek:

 

hva har squish'n å gjøre med råden lissom :rolleyes: :op

 

og larsern, hva er bakdelen med H-profil ?

hvis profilen er sterkere ville man jo kunnet frese av enda mer og fått en enda lettere råde av det titanstykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Interressant. Utdyp please. :cool:

 

Vel...den "kjente" fordelen med titanråder er mindre vekt,for høyere turtall og derav medfølgende effekt. Det ikke alle vet,er at squish/klemspalten mellom topp og stempel er der fordi en råde flexer litt,på en trimma 2-liter kjører man som oftest med rundt millimeteren i klaring for at ikke stempelet skal treffe toppen på maks turtall. Dette betyr at kompresjonen stiger litt,når råden strekker seg blir spalten borte og derfor forbrenningskammeret mindre. Titanråder strekker seg bare et par hundredeler....ergo kan man ha "maks-turtall-stålråde-kompen" hele veien fra tomgang. Titanråder med 1mm squish får lavere komp enn en motor med stålråder,som "strekker vekk" klaringa på turtall. Lavere komp = mindre pulver. Fordelen er at med 0.10mm squish og titanråder har du like mye komp som naboen har på full gass, også på bunn og mellomregister,noe som gir deg bedre kjørbarhet. Og har man så mye pulver at det bare spinner bort/river seg løs,er det kjørbarhet man trenger... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sindrulf

 

ja nå sitter du i saksa torboed1, jeg som trodde du hadde snøring på motor ! :eek:

Sitter ikke i en saks...befinner meg på stolen. :D

 

hva har squish'n å gjøre med råden lissom :rolleyes: :op
Mye...som i alt,faktisk. Go read. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sindrulf

du eide meg der as turboed1 !

 

:( :)

 

men intresant !

 

jeg har faktisk lurt bittelitt på hvorfor squish'en har volum og ikke bare overflate !

 

Volum blir det,vet du,når man må "bygge inn" plass til stempelet pga rådestrekket...er jo ikke der på maks turtall,da. Beste hadde jo vært å kunne bygge så stempelet såvidt touch'er borti toppen på absolutt max-rpm (og helst hele veien dit,noe som nesten går med titanråder) men det er ikke lett uten prøving og feiling. Ta fra f.eks. 1000cc mc-motorer...mange kommer med 1mm i squish der,grunnregelen er at man kan minimum ha 0.8 når man trimmer....men har prøvd 0.65 (med gode råder) og der var det ikke plass til soten på stempelet...man så hvor forbrenningsrommet "traff". :D Mer optimalt enn det går ikke...ikke med stål-råder.ihvertfall.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

Volum blir det,vet du,når man må "bygge inn" plass til stempelet pga rådestrekket...er jo ikke der på maks turtall,da. Beste hadde jo vært å kunne bygge så stempelet såvidt touch'er borti toppen på absolutt max-rpm (og helst hele veien dit,noe som nesten går med titanråder) men det er ikke lett uten prøving og feiling. Ta fra f.eks. 1000cc mc-motorer...mange kommer med 1mm i squish der,grunnregelen er at man kan minimum ha 0.8 når man trimmer....men har prøvd 0.65 (med gode råder) og der var det ikke plass til soten på stempelet...man så hvor forbrenningsrommet "traff". :D Mer optimalt enn det går ikke...ikke med stål-råder.ihvertfall.

 

ja ikkesant ! byner å bli ganske optimalt når squishen ikke har volum lengre, bare overflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sindrulf

og larsern, hva er bakdelen med H-profil ?

hvis profilen er sterkere ville man jo kunnet frese av enda mer og fått en enda lettere råde av det titanstykket.

 

Hvis det bare hadde vært fordeler med H-profil utformingen, hadde ikke da motorprodusentene utnyttet seg av dette for å spare penger? ;)

 

En ulempe er iallefall at det blir en "lomme" som fanger mye luft/oljedamp/olje. Hvor mye det egentlig utgjør vet jeg ikke, men regner med at det kan være en av grunnene til at det ikke blir brukt som standard vare på de fleste motorer. :)

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

 

Vel...den "kjente" fordelen med titanråder er mindre vekt,for høyere turtall og derav medfølgende effekt. Det ikke alle vet,er at squish/klemspalten mellom topp og stempel er der fordi en råde flexer litt,på en trimma 2-liter kjører man som oftest med rundt millimeteren i klaring for at ikke stempelet skal treffe toppen på maks turtall. Dette betyr at kompresjonen stiger litt,når råden strekker seg blir spalten borte og derfor forbrenningskammeret mindre. Titanråder strekker seg bare et par hundredeler....ergo kan man ha "maks-turtall-stålråde-kompen" hele veien fra tomgang. Titanråder med 1mm squish får lavere komp enn en motor med stålråder,som "strekker vekk" klaringa på turtall. Lavere komp = mindre pulver. Fordelen er at med 0.10mm squish og titanråder har du like mye komp som naboen har på full gass, også på bunn og mellomregister,noe som gir deg bedre kjørbarhet. Og har man så mye pulver at det bare spinner bort/river seg løs,er det kjørbarhet man trenger... :)

 

Ok. Da har vi ikke samme tolkning av hva squish er. Jeg mener squishen er det arealet som ligger ca1mm fra stempelet ved ØD, og ikke selve klaringen. Men da ble det forståelig at titanråden har betydning.

Altså det jeg trodde var at du ville frese bort det godset i toppen som ligger den lille millimeteren fra stempeltoppen.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Ok. Da har vi ikke samme tolkning av hva squish er. Jeg mener squishen er det arealet som ligger ca1mm fra stempelet ved ØD, og ikke selve klaringen. Men da ble det forståelig at titanråden har betydning.

Altså det jeg trodde var at du ville frese bort det godset i toppen som ligger den lille millimeteren fra stempeltoppen.

 

Squish er alt det arealet som ikke har klaring/plass til bensin/luftblandingen på maks turtall...derav klemspalte. Så det er både arealet og volumet,egentlig. Noen freser vekk det arealet,fordi de mener at ved høye ladetrykk gir det mer problemer med bank,grunnet den raskere forbrenningen...men det er bare hvis de ikke får squish-klaringa liten nok...slik at det ligger igjen litt som kan forbrenne der,og det kan da gi bank...

 

Andre fordeler med å i praksis ikke ha klaring der er jo at nevnte blanding da blir klemt vekk,og inn mot tennpluggen,med bedre/raskere forbrenning som resultat..

 

Eneste bakdelen er prisen,nesten...de kommer fort på det dobbelte av de som Øyvind la ut bilde av her. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det du sier om at problemet med bank forsvinner om klemspalten blir liten nok kan da ikke stemme.

desto mindre klemspalte, desto høyere blir kompresjonen i spalten og høyere sjangs for bank.

 

dessuten er det ikke kritisk før stempelet kommer nesten til ØD, og da har jo tennpluggen allerede fyrt av for en stund siden.

 

liker slike diskusjoner, proove me wrong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sindrulf

det du sier om at problemet med bank forsvinner om klemspalten blir liten nok kan da ikke stemme.

desto mindre klemspalte, desto høyere blir kompresjonen i spalten og høyere sjangs for bank.

 

dessuten er det ikke kritisk før stempelet kommer nesten til ØD, og da har jo tennpluggen allerede fyrt av for en stund siden.

 

liker slike diskusjoner, proove me wrong

 

Fikk det ut litt feil,det jeg mente var: Om spalten er trangere,hvis dette er et forbrenningskammer som forbrenner VELDIG tregt vil det hjelpe,for da har ikke flammefronten nådd dit enda. Selv om tenninga er tidlig ute. Blant annet Yamaha's 5-ventilerte mc-motorer sliter med detta...de har jo i enkelte tilfeller trengt over 60 grader fortenning for å funke bra.

 

Og hvis,som du sier,alt er brent opp før stempelet skviser vekk alt i spalten,hva er det da som lager bank der på turbomotorer med en gang de får et snev over 1.5 kg ladetrykk...? Alt som kan brenne/banke har jo da gjort det...

 

Kompresjonen i spalten blir ikke høyere enn i resten av kammeret...det som er i mellom flatene trykkes ut i kammeret,det er ikke "låst" mellom toppen/stempelet.

 

En annet ting ofte relatert til turbomotorer er jo at mange kjører VELDIG lav tenning...6-7grader...på høyt turtall kan det jo hende at flammen fra pluggen ikke har nådd bort til spalten før akkurat i det trangeste partiet og hvis dette skjer,øker jo trykket i spalten dramatisk,fordi da er det jo forbrenningstrykket som klemmer blandinga inn i spalten igjen HVIS den IKKE er trang nok,som da forårsaker detonasjon av den blandinga som er der inne...hmmm...ser ut til at jeg svarte meg selv. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

Ahh...titanråder....bare å kaste squish'en ut av vinduet for even more power. Har noen sånne,riktignok ikke til Honda,men....komisk lette...kjennes ut som de er laget av plast. :D

Jeg er total motstander av noen som helst slags bruk av squish. Jeg kaster gladelig en bedre utnyttelse av bensinen på havet til fordel for ingen fæle kanter som leder til detonasjon og pre-ignition. Hvis en bare kan kjøre 0,1 bars ekstra ladetrykk på blyfri 98 uten squish ville, iallefall jeg, være blid som en lerke. Så gjenstår det bare å bli eier av en trimmet turbobil :rolleyes: . Enkelte av Hondas bilmotorer er faktisk helt squishløse. Honda måtte ha forutsett at disse kom til å ha en lysende framtid som turbomaskin. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår