Gå til innhold

AEB(?) 1.8T, dumpluft bråk

Ranger emnet


CerveZa

Anbefalte innlegg

Har en 96 A4 1.8TQ, er vel AEB maskinen som står i den?

Det eneste som er gjort med den er at det er montert konisk K&N filter. Noen måneder etter montering begynte dumpventilen å bråke, en litt slapp høy fiselyd.

I går skifta jeg ut dumpventilen med en annen original jeg fikk tak i, har stått i en 95 1.8T (ikke Q), fjøra kjentes litt strammere ut på den jeg satt inn. Det gjorde ingen utslag, samme lyd. Etter litt kjøring med den nye dumpventilen begynte det i tillegg til den høye slappe fiselyden å komme et slags vakuumpopp når jeg slapp av på 2.500 o/min eller høyere, tenk deg at du klemmer sammen ei plastflaske, putter tommelen i hullet og drar ut tommelen, så får du et slags "pop", ligner på den lyden.

Har sjekka slanger, alt virker tett, har prøvd uten luftfilteret, samme lyd. Skal prøve med den originale luftfilterboksen med innsats i dag, men tviler på at det gjør noe utslag.

 

Noen tips til hva det kan være?

1996 A4 1.8T Quattro sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg.

Dette skjedde 2-3 måneder etter filteret var montert, etter jeg byttet dump-/resirkulasjonsventilen mend en som har stått på en -95 1.8T fikk jeg også et slags "bopp".

 

Jeg mistenker at begge ventilene er defekte, at de ikke blir åpnet skikkelig, eller at vakuumslangen som åpner den ikke er tett, slik at ventilen ikke blir åpnet skikkelig eller raskt nok, og at luften får en spesiell sirkulasjon når den går igjennom denne som lager en spesiell lyd. Har kjøpt innsatsfilter, og skal montere luftfilterboksen i dag, se hva som skjer, kanskje bytte vakuumslangen. Ny ventil koster rundt 300,- så mulig det også blir kjøpt. Men jeg har ikke lyst å ta av fronten igjen, det var kjedelig...

1996 A4 1.8T Quattro sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CerveZa

Jeg går originalt helt til det blir bra, så får jeg se.

Han jeg fikk dumpen av, den som hadde stått i -95'en, sa ingenting om at den var defekt, men den har lugget en stund, så mulig den er morkna eller noe.

Jeg får bare prøve meg frem, har heldigvis mekanikerkamerater :)

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke kjøpt en orginal dump.. Den er av plastikk og tåler ikke all verden.. Du får kjøpt aluminiumsdump som er beregnet til 1,8T motoren og som er MYE mere holdbar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå satt på den gamle dumpventilen (tatt bort den fra -95'en), "bopp" lyden er borte, fjæra var litt strammere på den fra -95'en, så jeg _tror_ grunnen til "boppet" er at ventilen åpna seg for senere, skulle bytte vakuumslange også i dag, men det var ikke å oppdrive i nærheten, men den virker grei enda.

 

Hvordan du kommer til uten å dra radiatoren litt ut forstår jeg ikke, så tynne armer og hender har hvertfall ikke jeg, mulig det er forskjellig fra år til år?

1996 A4 1.8T Quattro sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CerveZa

Har nå satt på den gamle dumpventilen (tatt bort den fra -95'en), "bopp" lyden er borte, fjæra var litt strammere på den fra -95'en, så jeg _tror_ grunnen til "boppet" er at ventilen åpna seg for senere, skulle bytte vakuumslange også i dag, men det var ikke å oppdrive i nærheten, men den virker grei enda.

 

Hvordan du kommer til uten å dra radiatoren litt ut forstår jeg ikke, så tynne armer og hender har hvertfall ikke jeg, mulig det er forskjellig fra år til år?

 

Du kommer vel greit til om du tar den ut fra undersiden? Det gjør iallefall jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CerveZa

Jeg går originalt helt til det blir bra, så får jeg se.

Han jeg fikk dumpen av, den som hadde stått i -95'en, sa ingenting om at den var defekt, men den har lugget en stund, så mulig den er morkna eller noe.

Jeg får bare prøve meg frem, har heldigvis mekanikerkamerater :)

tar det lett fra under siden, me klarer det fra over siden om du tar av overste deksel til reg reim, har gjort det mange ganger

Driving Is Noting Without Control

-Audi A4 Turbo Quattro

xGolf IV gti turbo (taket og kondemnert)

xGolf 2 gti turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår