Gå til innhold

Bygge garasje

Ranger emnet

Yoneck

Anbefalte innlegg

Originally posted by rallyroger

Jeg har en skikkelig gammel og stor garasje som det trekker som fy i..

Den er delt opp i 3 deler, en hoved del med plass til 3 biler, en liten del med plass til 2 og et loft med plass til mye rot.

I "gamle" dager var det et snakker verksted her og de hadde vannvarme i hele bygget.. og den fungerer ikke lengre:(

Men til poenget: kjøpte en dieseldrevet byggvarmer på 22 000w woohooo... skal vi skru på vinteren er det bare å fyre opp jævelskapen og vente i 10min så er det varmt, koster ikke mer enn 5-7k heller. en hel dags skruing koster 5l diesel. eneste minus er at du føler du ligger i kø bak en buss hele tiden (lukt...)

Bruker du blank parafin istedet, så lukter det MYE mindre.

Edit:leif

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by audifanatic

Husk å planlegg slike ting før du støper, er greit å få forsterket ett område av plata som virkelig tåler trykket! Er bedre å overdimensjonere enn å underdimensjonere!:)

Angående Byggvarmer så må du få laget eget eksosutslipp til varmeren, uansett så kommer luften til å bli litt "vanskelig" å puste, fordi noe av eksosen kommer ut i luften! I hvertfall så gjør dem vi har på jobben det (tusen takk Bautas)

Jeg har sett litt på byggtørkere. Det ser ut som det er ganske mye dyrere for de som har "pipe". Jeg har prøvd å jobbe i stanken fra en sånn byggtørke, og det utgår. Kan jo nesten likegjerne starte bilen og ha den stående på tomgang, jo. Jeg har foreløpig mest trua på ved-ovn. Når det gjelder avfukting, så har jeg et lite, flyttbart aircondition-apparat, som funker glimrende til avfuktig. Man tar ut-slangen og legger inn. Derved varmer og kjøler den omtrent like mye (varmer bittelitt mer), men kald-luften er avfuktet, så mens denne står og går, tørker den lufta som bare juling. Jeg har prøvd dette for å få tørket klær på fuktige høst-dager, og det er omtrent så man kan høre klærne tørke. Ikke tar den veldig mye strøm heller, så en sånn, kombinert med en god varmekilde burde gi grei luft både å jobbe i, og å tørke bil i. Jeg har faktisk ikke tenkt på det med fuktigheten før, men hvis jeg skal ha sjangs til å stå og polere bil på vinterstid, så tror jeg det vil funke greit med ordentlig ovn og den avfukteren.

Er det noen som har gode tips når det gjelder port? De som skal brukes til inn-/ut-kjøring hver dag blir vanlige leddporter med automatisk åpner, men til "verkstedet" tenkte jeg å snekre noe selv. Antakeligvis noe som vipper utover til sidene.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vwgolf2gti16V

heilt enig, ivertfall visst det skal vere mulig å varme opp litt garasja.......pluss treporter er eit helvete å drive på å vedlikeholde.......

veeeeell.. vi får se, da. Et strøk olje hvert 10. år elns er ikke hva jeg vil kalle helvete å vedlikeholde.

Jeg bor i et boligfelt, så jeg må prøve å få det til å se noenlunde ut også. Vi får se hvor langt pengene strekker. Det kan godt hende det ikke blir porter før et år etter. Det er viktigere å få opp taket i hvertfall.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

veeeeell.. vi får se, da. Et strøk olje hvert 10. år elns er ikke hva jeg vil kalle helvete å vedlikeholde.

Jeg bor i et boligfelt, så jeg må prøve å få det til å se noenlunde ut også. Vi får se hvor langt pengene strekker. Det kan godt hende det ikke blir porter før et år etter. Det er viktigere å få opp taket i hvertfall.

minst et strøk olje i året ja.......dyr olje og.....ivertfall slik vi må gjer det på vestlandet.....kvart 10ende år må du pusse ned heile faenskapet og olje det titalls strøk.....typisk treport er og å få så jævlig jordslag at dei blir svart heilt nede, og da er vel vitsen vekke med ein fin treport? reedwood port, det er fint men mykje mere å vedlikeholde en ein aliminiumsport.......men visst du liker slikt så for all del, kjøp ein treport så ser vi om ti år:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder avfukting, så har jeg et lite, flyttbart aircondition-apparat, som funker glimrende til avfuktig. Man tar ut-slangen og legger inn. Derved varmer og kjøler den omtrent like mye (varmer bittelitt mer), men kald-luften er avfuktet, så mens denne står og går, tørker den lufta som bare juling. Jeg har prøvd dette for å få tørket klær på fuktige høst-dager, og det er omtrent så man kan høre klærne tørke. Ikke tar den veldig mye strøm heller, så en sånn, kombinert med en god varmekilde burde gi grei luft både å jobbe i, og å tørke bil i. Jeg har faktisk ikke tenkt på det med fuktigheten før, men hvis jeg skal ha sjangs til å stå og polere bil på vinterstid, så tror jeg det vil funke greit med ordentlig ovn og den avfukteren.

.

Ok! Når varmepumpa plasseres med både inne og utedel i samme rom får en avfuktning, gitt at en sender kondensvannet i sluk eller tilsvarende. Netto blir rommet tilført kondensvarmen og strømmen til aggregatet. Nytteverdien er størst på fuktige høstdager.

Om en benytter vedovn vil det neppe være behov for avfuktning. De fleste ovner henter luft rett fra rommet og danner undertrykk slik at (tørr) luft slurpes inn i byggets åpninger. Gjelder også oljefyr med eksos ut. Siden du kommer til å ligge på gulvet ,bør du sørge for at ovnen har ei luke rett i nærheten der den kan ta mesteparten av luften sin, ellers kan du få mye trekk langs gulvet. Ovn med ekstern lufttilførsel er det beste. Eller kjøp ei kanalvifte og en veggjennomføring og styr lufta rett på ovnen eller røkrøret.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du bruke dette til??

Skal du "bo" i den garagen hele vinteren eller skal du bare bruke den til småfiksing??

Tenk på !

Strøm.... skal du ha en skikkelig kompressor... minimum 6hk....

skal du ha varmovn? 3-5 Kw

Skal du bruke vinkelsliper+++ på en gang?

vedovn er helt genialt, men skal du lakke og rote med løsemidler samtidig med fyring....... ja da kan garagen fort bli uten tak!!!;)

vannbåren varme i gulvet er en bra ide.... vannet kan jo også varmes med vedfyring.

Plass? Skal du resturere en eldre bil og skal ha av alle de store delene og legge bort smådetaljene så trenger du MYE plass!:D

Driver selv å planlegger å bygge verksted/lager.... men det blir 300+ kvaderat...men det er mye planlegging som skal til føre man har idelisten klar.... lurt å "bygge" mange ganger på papiret før man bestemmer seg....

Men lykke til....:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minst et strøk olje i året ja.......dyr olje og.....ivertfall slik vi må gjer det på vestlandet.....kvart 10ende år må du pusse ned heile faenskapet og olje det titalls strøk.....typisk treport er og å få så jævlig jordslag at dei blir svart heilt nede, og da er vel vitsen vekke med ein fin treport? reedwood port, det er fint men mykje mere å vedlikeholde en ein aliminiumsport.......men visst du liker slikt så for all del, kjøp ein treport så ser vi om ti år:D

Foreldrene mine har treporter. Garasjen ble bygd på 80-tallet, og portene er lakkert to ganger. fine som nye, de.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje en sånn her :

http://home.eunet.no/~baardaun/Krakelurern.html

Joda, det er der jeg har ideen fra. Flott opplegg, men litt dyrt; 3600 + mva. Teller på knappene om jeg skal installere noe slikt hjemme (har egen skog), men lager vel noe selv. Har topputtak på ovnen, og da blir det ikke så vakkert med kråkelurer'n synes jeg. Vil heller trykke luften bak ovnen og turtallsregulere vifta. Husk å stenge inntaket for mus o.l.....

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har treporter. Garasjen ble bygd på 80-tallet, og portene er lakkert to ganger. fine som nye, de.

2strøk lakk på 20år?? og like fine.....hadde aldri gått heime på sunnmøre......men uansett, man må prøve får å feile.....men som det er sagt, bor i eit nabolag så visst heile nabolaget har treporter så trur eg du skal vurdere det sterkt ........bilder av tegningene til garasja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2strøk lakk på 20år?? og like fine.....hadde aldri gått heime på sunnmøre......men uansett, man må prøve får å feile.....men som det er sagt, bor i eit nabolag så visst heile nabolaget har treporter så trur eg du skal vurdere det sterkt ........bilder av tegningene til garasja?

Ikke ennå.

det jeg jo egentlig begynte med å lure på her var jo om folk hadde forslag til hva jeg bør ha av størrelse i "parkeringsrommet" og "verkstedrommet".

Det er veldig lite enhetlig i nabolaget, men jeg har ikke tenkt at det skal se ut som et industribygg.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider