Gå til innhold

Spørsmål som har hopet seg opp

twinflower

Anbefalte innlegg

Fra tid til annen hender det at jeg lurer på små ting med bilen min, ting som ikke står i instruksjonsheftet, og som kan være litt plundrete å finne på internett. Og siden det virker som det er mange som har peiling på bil her inne, så har jeg en del spørsmål til dere:

1: Finnes det noe "triks" for å få alle lysene i dashbordet til å lyse, for å se om noen pærer er gåen?

2: Når skal bensinlampen lyse? Viseren min er særdeles langt til venstre nå, og det er så vidt jeg tørr å kjøre uten for rekkevidde av noen besinstasjon.

3: Har noen av dere worklog'er fra interiørarbeid? Jeg har lyst til å bytte ut skivene i dashen med hvite, og ha transparant viser med blå diode "på". Tar gjerne imot tips og innvendinger her.

4: Hvor mange ampere kan dynamoen levere?

5: Noen som har forsøkt å bytte ut greiene i interiørbelysningen? Det som gir lysene et slags grønnaktig preg altså? Synes den grønnfargen er ganske grell. (igjen, tips og innvendinger = :)

Jeg kommer selvfølgelig ikke på mer i farten, men MER kommer, tro meg :)

Bilen er en sen 95-modell mondeo.

Hvis/Når dere svarer, så put gjerne nummeret på spørsmålet først, slik det blir lettere å navigere/finne frem.

Og for all del, kom med egne spørsmål selv, er sikkert noen av dere som har noen på lur.

-Yngve/Ålesund

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret:)

Jeg mener på jeg leste om bensinlampen i instruksjonsboken engang, men må sikkert har misforstått.

90A er jo greit nok, tenkte at hvis den kanskje lå på 60/70 så ville det muligens være behov for å bytte om man skulle ha litt trøkk bak baksetene. Men men :)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vil bare kommentere dine foreslåtte modifikasjoner, siden jeg ikke har Mondeo selv, men har ett par foreldre som har hatt to stykker.

5: Ville ikke bytta ut dasjbelysningen. For sånn som jeg forstår deg, så vil du prøve å immitere VW/Audi sin belysning, og det synes jeg ikke er noe videre pent. For all del. Arrester meg viss jeg tar feil.:)

1: Har kjørt litt mondeo, riktignok mk2 og 3. Men har uansett ikke funnet noe som gjør at alle lysene lyser samtidig. Eneste er vel når du slår på tenninga. Da kommer vel alle lysene på, for å vise at alt fungerer

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by twinflower

Takk for svaret:)

Jeg mener på jeg leste om bensinlampen i instruksjonsboken engang, men må sikkert har misforstått.

90A er jo greit nok, tenkte at hvis den kanskje lå på 60/70 så ville det muligens være behov for å bytte om man skulle ha litt trøkk bak baksetene. Men men :)

Jeg har hatt MYE trøkk bak baksetene på en mondeo uten noen problemer med orginaldynamoen (2 liters utgaven) vet ikke om det er forskjellig dynamo på de mindre motorene..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT_Rider: Helt ærlig så vet jeg ikke riktig hva jeg prøver å immitere, men jeg kunne tenke meg en annen farge på alle lysene fra alle knappene og bryterene. Vi får se etterhvert, men takk for synspunktene dine :)

Mange lys i dashen som lyser i det jeg vrir om tenningen, men vindusspylervesken har blitt tom flere ganger i det siste uten at det lyser. Jeg får vel ta meg en dag og grafse baki der. Er det et stort prosjekt tror du? *litt nybegynner på dashdemontering*

Zetec: Hvor store kabler bør jeg legge bak? 30/40kvadrat?

Jeg skal ikke ha noe konkuransestereo, men jeg vil ha litt å gå på.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT_Rider: Helt ærlig så vet jeg ikke riktig hva jeg prøver å immitere, men jeg kunne tenke meg en annen farge på alle lysene fra alle knappene og bryterene. Vi får se etterhvert, men takk for synspunktene dine :)

Mange lys i dashen som lyser i det jeg vrir om tenningen, men vindusspylervesken har blitt tom flere ganger i det siste uten at det lyser. Jeg får vel ta meg en dag og grafse baki der. Er det et stort prosjekt tror du? *litt nybegynner på dashdemontering*

Zetec: Hvor store kabler bør jeg legge bak? 30/40kvadrat?

Jeg skal ikke ha noe konkuransestereo, men jeg vil ha litt å gå på.

Legg gjerne bak en 50mm2 hvis du vil ha endel å gå på..

Du skal jo ikke se bortifra at du kunne klart deg med halvparten eller noe rundt 35mm2..

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GT_rider

Så vidt jeg vet, er det ikke noe lys som varsler deg om at det er lite spylerveske igjen.

Skal ikke være helt skråsikker.

Ikke noen reser på dasjbordmontering jeg heller:)

Jeg vet der er et et gult/oransje lys som sier at man har lite vindusspylerveske, fordi jeg har sett det lyse før. Men, nå er ganske labert fra den fronten.

Jeg må sikkert ta meg en dag og skru opp og kikke litt. Om bildene fra mobilen min blir bra ut så kan jeg sikkert legge ut noen :)

Nytt spørsmål: (6 tror jeg): Hvorfor møter motoren motstand når jeg vrir rattet helt til hver side? Turtallet synker betraktelig, og det høres litt ut som motoren er på vei til å kvele seg.

Det kan godt hende at det er en åpenbar forklaring på dette,

men jeg er her tross alt for å lære :)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt spørsmål: (6 tror jeg): Hvorfor møter motoren motstand når jeg vrir rattet helt til hver side? Turtallet synker betraktelig, og det høres litt ut som motoren er på vei til å kvele seg.

Det kan godt hende at det er en åpenbar forklaring på dette,

men jeg er her tross alt for å lære :)

Er vel pga at servopumpa går som faen når du drar helt over, noen andre med bedre forslag?

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zetec

Legg gjerne bak en 50mm2 hvis du vil ha endel å gå på..

Du skal jo ikke se bortifra at du kunne klart deg med halvparten eller noe rundt 35mm2..

50mm2??? er du vill mann :rolleyes: Hvor mye strømforbruk skal man egentlig ha bak-i-der da? (startkabler av god kvalitet er til en sammenligning 16mm2 å de brukes til lastebiler uten problemer :D)

Trakk opp en 21mm2 jeg, å det er mere enn nok til min kicker 700.5. Kicker er jo ikke akkurat kjent for å kjøre på "sparebluss" heller hehe

Hadde strekt en 21mm2 jeg twinflower, det holder mere enn nok.

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ViceGuy

50mm2??? er du vill mann :rolleyes: Hvor mye strømforbruk skal man egentlig ha bak-i-der da? (startkabler av god kvalitet er til en sammenligning 16mm2 å de brukes til lastebiler uten problemer :D)

Trakk opp en 21mm2 jeg, å det er mere enn nok til min kicker 700.5. Kicker er jo ikke akkurat kjent for å kjøre på "sparebluss" heller hehe

Hadde strekt en 21mm2 jeg twinflower, det holder mere enn nok.

Joda, men i de startkablene er det vel også ett ukjent spenningstap da..

I min mondeo hadde jeg 95mm2 bak.

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se om vi ikke klarer å friske opp litt på elektro-kunnskapene da?

En 5 meter lang 21mm2 kabel gir en motstand på 0,00417 ohm

Hvis jeg da har 1000 watt som dundrer og går der bake (nå går det neppe så mye der bake på èn gang, men kanskje en peak en sjelden gang), vil det bli ca 79,3 ampere. (forutsatt at det kommer frem 12,6 volt)

Hvis det da går 79,3 ampere i kabelen, vil spenningstapet bli

0,33 volt. Så da blir det egentlig bare 12,3 volt igjen til forsterkern.

Dette var altså med 21mm2.

Hvis jeg bruker en 50mm2, like lang og med samme effektforbruk,

vil motstanden bli 0,00175 ohm. Det vil gå like mye strøm, og spenningstapet blir 0,14 volt.

Dere som er litt oppmerksomme stusser sikkert over at jeg fant strømmen med å dele på 12,6, når det kommer mindre spenning til forsterkeren enn 12,6 volt. Dette gjorde jeg fordi, 1) jeg har nettopp våknet nå. 2) Det er lenge siden jeg har gått elektro, og 3) det holder med ca-tall i denne sammenhengen :)

Hadde jeg hatt NEK-400 her, kunne jeg vært litt mer nøyaktig, og tatt i betrakning forlegningsmåte og litt sånn forskjellig makk.

Men om forsterkeren gjør mye forskjell på spenningstapet med 21mm eller 50mm, det vet jeg virkelig ikke.

Anyways, er noe feil, så for all del si ifra :)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Når jeg har lite bensin igjen på tanken oppfører bensinmåleren min seg veldig merkelig. Når jeg starter så står den f.eks på ca 1/4, så synker den til ca midt på røde feltet etter noen sekunder etter motoren har startet. Hvorfor er det slik, og hvilke av de to målingene kan jeg stole på?

Nr2:

Jeg tror jeg har en kontaktfeil på tempmåleren min, for av og til når jeg kjører er temperaturnåla helt til venstre. Etter noen minutter igjen er den tilbake til normalen. Noen som har vært borti dette før, eller vet om plasser denne ledningen kan ha fått seg en knekk?

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider