Gå til innhold

"Dødgang" når jeg slipper gassen...

Ranger emnet


Audisåklart

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste begynt å irritere meg mer og mer over at bilen min slarker, og nå skal feilen(e) utbedres. Men jeg er litt usikker på hvor jeg skal starte, og håper noen er på forumet kan dele sine erfaringer.

Bilen det er snakk om er en 1991 Audi 80 1,8s.

Når jeg kjører rolig forover i første gir og slipper gassen brått, rykker det, etter min mening, unormalt mye i bilen. Det er slik i alle gir, men det merkes best i 1. Det er litt vanskelig å forklare eksakt, men jeg håper det jeg uttrykker meg klart nok. Det kommer også en liten "kakke-lyd" i det motoren får tak igjen. For det virker litt som om det er dødgang mellom når motoren drar bilen og når den bremser den.

Om bilen står i gir uten at motoren går, kan jeg rugge bilen fram og tilbake vél mye.

Dette begynner å irritere meg grusomt. Hva må jeg skifte, er dette vanskelig å utføre selv, og vil det bli kostbart?

 

Et annet problem jeg har med bilen, er at den rister av og til idet jeg slipper clutchen, altså når jeg tar løst. Jeg kjenner bilen vibrerer, for så å være "normal" så fort clutchen er sluppet helt ut.

 

Håper noen kan komme med noen råtips.

 

mvh Audisåklart

*1991 Audi 80 1,8s - Solgt

*1982 Audi 100 2,2 5E - Stoppet :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

En av tingene som slites på bilen din er motorfestene. Motoren din er tverrstilt, og festene sitter foran, og på høyre og venstre side. Det er slettes ikke sikkert at de ser slitt ut, men de kan likevel være ødelagt i vulkaniseringen. De er svært lette å bytte og koster ikke mange kronene. Ved slitasje vil man oppleve en viss slakk ved gasspådrag og girbrems, i tillegg til risting og vridning av motoren.

 

En annen ting som kan forårsake slarken er drivknuter og drivakslinger. Sjekk dem! Vri rattet helt over og sett bilen i bevegelse. Hører du knirkelyder? Dette er noe dyrere å fikse, men trenger ikke være helt krise.

 

Ristingen i clutchen kan være flere ting:

1) Kast i svingjulet

2) Utslitt clutchlager

Er du flink å mekke, tar du clutchlageret selv. Hvis ikke koster det deg noen kroner. Tar du bilen inn til et Audi verksted kan du jo få et prisoverslag og en diagnose. Du trenger ikke betale noe for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår