Gå til innhold

Tips til å bevare bilen igjennom vinteren

Ranger emnet


lars-frr

Anbefalte innlegg

Skulle egentlig ikke ha kjørt bilen i vinter, men nå ble sånn da ..

Trenger noen enkle tips til å vedlikeholde bilen igjenom vinteren , vet jo at det lønner seg å vaskebilen mye. Men andre tips ..

Motorvarmer ? annen type olje ? Rustdrepende middel? Kom med forslag ..

89 Golf 2 - lowrider Solgt

86 Golf 2 - Daily winter driver Tha Shitbox RIP

86 Golf 2 - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polering. lager en beskyttende hinne.

 

Tectylering.

 

Silicon til dør pakninger og annen gummi. Da tørker di ikke inn.

 

Copaslip på hjulboltene (da løsner di lettere til våren også, og boltene blir ikke så sprø)

 

Skikkelig is skrape, sier det pga. cd cover o.l lager riper i rutene.

 

Nye vindus viskere.

 

Ellers br du spyle den under også når det er vaske dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjør så grisefort i de glatteste svingene.... Du kan treffe tre, telefonstolper, autovern og liknende. Da blir det lett store bulker, og det fører til materialspenninger som konsentrerer seg rundt området der stålet er strukket eller presset sammen. Dette fører til rust...!

VOLVO - Schnellste Traktor der welt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å holde en bil rein på vinterstid kan by på en del utfordringer og krever litt innsats fra eieren :)

 

Jeg bor på landet, har grusveier og faenskap, trodde det kun var vi som var plaga med skjittene biler, men har oppdaget at når man kjører gjennom byen eller uansett på asfalt vei , når mildværet slår til og det er salta veier og sørpe, så blir bilen skjitten. Salt & dritt & asfalt må spyles av før du parker bilen, står den i noe mer enn en time biter dritten seg fast på lakken og du må frem med en god shampo (avfetting hvis det er ille, og deretter shampo).

 

Jeg er kanskje litt fanatisk, men jeg bruker ikke bilen min bevisst pga. at jeg ikke vil slite den ut og vil holde den ren. Jeg bor jo på hybel i Narvik og kjører hjem hver eneste helg, 12 mil en vei, så det blir nesten 1000km i måneden bare det.

 

Jeg kjører hjemme fra litt før klokken 6 på morgenen, når jeg da kommer frem til byen så går ferden rett til Shell og bilen spyles av (selvvask). Bilen parkeres så og står somregel da helt til Fredag , jeg kjører hjem og bilen spyles av med engang jeg kommer hjem.

 

Hvis det evt. er et helvettes dårlig vær, så kan under tvil vasken utsettes til Lørdag, men da spyles den først for så å svampes med bilshampoo. (bruker turtlewax sin shampo, den på blå flaske).

 

En annen sak som man må spørre seg er jo om man kan vaske ihjel bilen.. :) ?

 

Hvis bilen er polert, så kan det jo hende at det med tanke på slitasje på lakken kan være mer gunstig å vaske bilen et par ganger i løpet av vinterhalvåret , og heller polere den skikkelig før sommeren, men hvem vil vell kjøre rundt i en skjitten bil..

 

:rolleyes:

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar turen innom Statoil selvvask minst en gang i uka. Avfetting, høytrykk med såpe, børste, avspyling, varmvoks og glansvoks.

 

Er ikke så veldig nøye med voksinga nå på vinteren, men jeg tar det nå på allikevel. Prøver også å få spylt en del såpe under bilen og godt i hjulbuene.

 

edit: Hvordan er det best å vaske dørlistene? Bruke en våt klut, eller kan det lage riper? Er masse dritt nedi der, og vil helst ungå rust. (duh..)

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siliconstift på listene kan jo bli en litt dårlig vane også, liker heller å kjøre på med full pupp på blåseanlegget med kald luft og åpne vinduer i 15 sek når jeg skal parkere, og så stoppe bilen..

Da fryser ikke dører\vinduer, og det dugger\iser ikke inni bilen.. :)

'90 Toyota MR2 Turbo

'82 BMW 525iA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke gidder å bruke 2-3000 på tectylering, så kjøp noen spraybokser med Comma Underbody Wax (eller noe sånt. ikke Seal!) på BilXtra. Spray godt på under i alle kriker og kroker og la det tørke noen dager. Binder og hindrer rust, og lager en overflate som holder saltet unna, uten å stenge inne gammel fuktighet. Er heller ikke noe problem å skru på understell etter å ha sprayet.

 

Selvsagt ikke like bra som en full understellsbehandling, men det koster 1/10 og du slipper flere måneders ventetid.

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår