Gå til innhold

Den nye bilen er grav rustet! RST 2

Trespasser

Anbefalte innlegg

(da selger ikke opplyste om alvorlige rustproblemer)

Som sagt en sak har alltid to sider.

Og noe jeg ser på innleggene her, er at mange tror at selger visste om at bilen hadde grove rustproblemer og at km/standen var stilt tilbakers noe som er totalt bullcrap.

Selger tok naf test på bilen etter kjøpers ønske og hadde x antall timer på ford, naf testen fant flere feil på bilen.

naf test

Dette regner jeg med kjøper leste før kjøp av bil.

Selger fikset også mye av feilene som sto i naf testen.

Angående prisen så er den blitt det pga motor som kun er gått 38.000km, ny lakk og mange grom deler i motor.

Så for en liten summering til slutt.

Selger visste hverken om den grove rusten eller km/standen som var stilt tilbakers.

Og ja, jeg leste brevet du sendte til selger i dag.

- 1980 RX-7

zoooooooom, br br br *bang* !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper jeg bil til 35000.- stoler jeg ikke på andre enn meg selv

og mine egne sanser! Orienterer meg om biltypen og dens svakheter .

Rust/feil iflg. NAFtest er klare og tydelige feil som burde vært oppdaget uten de store bilkunnskapene!!

Bøy Dere i det minste i knærne når dere sjekker bilen dere skal kjøpe!!! kiddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JokkVahl

Angående prisen så er den blitt det pga motor som kun er gått 38.000km, ny lakk og mange grom deler i motor.

Så for en liten summering til slutt.

Selger visste hverken om den grove rusten eller km/standen som var stilt tilbakers.

Ny lakk på en bil som er gravrustet under er jo verdt en hel del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Originally posted by MR_Simba

var deg jeg siktet til ja, men skulle ikke du vise meg paragrafene du hadde ?

For vurdering, eller slik at du kan notere dem ned selv?

Kan sikkert slå dem opp når jeg får tid, men det må isåfall være fordi du ønsker å vite hvilke som skal brukes, ikke for å argumentere for/mot bruken av disse paragrafer, for det er en diskusjon ingen andre enn ferdige jurister er skikket til å delta i, og jeg er ikke ferdig jurist.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik har jeg vurdert saken:

"Selger har ikke opptredt i næringsvirksomhet, derfor er det ikke forbrukerkjøpsloven som gjelder, men Kjøpsloven."

Vi bruker da Kjøpsloven, loven om kjøp av 13. mai 1988 nr. 27.

Jeg vil starte med å begrunne kontraktsbrudd ihht. kjl. §17 (1) "Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen."

Avtalen har lite spesifikasjoner, og man må derfor se på den generelle prisen i forhold til produktet. Her har kjøper betalt en relativt høy pris, og fått noe med lite verdi.

Videre kjl. §17 (2)b og spesiellt c, hvor det står "ha egenskaper som selger har vist til ved å legge frem prøve eller modell".

Meg kjent har det blitt lagt frem en NAF-test som beskrev større deler av problemene som er dukket opp. Stillt km-stand er ikke opplyst i denne testen meg kjent.

Tingen har mangel dersom det er brudd på kjl. §17 (2)a-d, og vi har her konstatert brudd på kjl. §17 (2)c ved at den hadde mangler utover det selger har opplyst om.

Videre er kjl. §18 (1) meget gjeldende, da tingen ikke har svart helt til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.

Her kan vi peke på mangler selger ikke har opplyst om, som vi går ut fra ville hatt innvirkning på kjøpet.

Videre kommer vi inn på begrepet "Solgt som den er".

kjl. §19(1) a,b og spesiellt c. Kjl. §19(1)c "Tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen handde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers".

Videre kan jeg også ta med kjl. §20 (1) "Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet."

Kjøper kan vanskelig vite om at bilens km. stand er blitt stilt på.

Kunne foretatt en lengre utredelse av denne saken ved å gå gjennom flere paragrafer, hvilke krav kjøper har ved kontraktsbrudd fra selgers side, gått nærmere inn på hva som er mangel, plikter, og hvilke muligheter selger har for å rette opp feil. Det viktigste i mine øyne i denne saken, er kjøpesummen sammenlignet med bilens faktiske verdi.

At Naf-test er fremlagt er noe som har dukket opp senere, og forandrer til en viss grad mitt syn på denne saken, men jeg regnet uansett med at selger også hadde en versjon i denne saken.

Det som irriterer meg, er at alle er så bevisste på å stille seg selv i et best mulig lys, og holde tilbake meget relevant info. Å holde tilbake info hjelper ikke, for om den er relevant, kommer den frem uansett om den har betydning for et oppgjør. Det eneste man oppnår er enighet rundt sitt syn på saken, helt til den andre part legger frem tilbakeholdt informasjon...

Du får sende meg en PM MR_Simba om du støter på noen problemer selv, så kan jeg sikkert vurdere saken ut fra de kunnskapene jeg har, men det eneste jeg kan gjøre er å si om du har noe å bygge en sak på.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider