Gå til innhold

ulyd i bakaksel

matador

Anbefalte innlegg

jeg fikk ulyd/rumling på bakaksel når jeg svingte (mest ulyd/rumling når jeg svingte mot venstre) fikk høre at det var hjul lager, byttet den på høyre siden uten at jeg kunne si med 100% sikkerhet at den var dårlig. anyway, den ble noe bedre men ikke 100% støyfri, jeg justerte den på nytt igjen etter ca et par uker (stramet/løsnet) inntil jeg hadde fikk en "moderat" motstand når den gikk rundt. Den på venstre siden ble ikke byttet siden den ikke hadde noe "slark" eller ujevnheter/ulyder, det var rundt juli/august den ble byttet, men nå syns jeg at det bråker mer enn før og værst er det på høyre siden, forresten den støyer bare når bilen ruller selv om motoren ikke er i gang og mest når jeg svinger...

Bilen er senkett 50mm (eller 60) ca... 15" felg med først 205 men gikk ned til 195 pga mye sporing, profil 50, ca 100kg kasse med høytaller + tilbehør over/mellom bakakselen.

Hva kan det være? byttet også de store gummi føringer bak som går mellom bærearmer og karoseriet.

må byttet på nytt begge lagrene? isåfall: hva er beste måtte å gjøre det på?

kanskje merke/type på lager som tåler eller er bedre enn andre. Er det en bestemt "moment" man skal ha på disse lagere? iså fall: hvor mye?

Takker for alle svar!

mvh

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallå, jeg har hørt omvendt. At man ikke skal ha for mye fett, siden den vil "ekspandere" når den blir varm og lekke ut, stemmer ikke det? hadde sånt passer med fett jeg, det fettet var en made in USA type -husker ikke navnet- men er det noen merker som er bedre/foretrekke enn andre?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SierraTyphoon

Hehe... Er lagrene ødelagt så er dei jo ødelagt, det eg sa var berre så hardt det skal skrues fast etter å ha bytta, eventuellt slik det skal vere før du bytter.

Er det ulyd i lagrene må du bytte, koster ca 200kr pr. lager-sett på biltema, ikkje all verdens spørr du meg :)

det er ikke pengene som er problemet, men hadde vært fint å bli kvitt problemet (støyen), siden det hadde vært dumt å bytte de og fremdeles ha støyen... skal prøve å få gjørt det i romhjula.... så bytter jeg ut fjærene bak samtidig (skal ha litt høyere bak siden det blir 16" felger til sommeren + at en fjær er knekt)

takker for all hjelpen så langt og skal si ifra åsen det gikk.

OFF TOPIC: Er det noen som har en bra "moment nøkkel" til salgs?? (er det bare å kjøpe hos Biltema?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lagrene og navene bak er laget slik at når en drar til maks så blir det riktig klaring.. derfor skal en dra til så hardt.. Som regel så holder det at en drar til en gang..

men den vanligste feilen folk gjør når de bytter lager er at det er urenheter + at de ofte lager merker når de driver ut de gamle lager banene.. da får en "kanter" som lagrene ligger ann på og som selvfølgelig ikke er positivt..

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

godt nytt år alle sammen,

fikk byttet lagrene, men bare på den ene siden. DEn som ble byttet ut i sommeren 2004 var bra men den som ble byttet ut hadde ikke noe synlig skadder bare en ujenvt gang på ytre lageren, trodde det skulle være mye verre en det..

Hadde kjøpt 2 sett med lagrer men som nevt fikk bruk bare for den ene. ELLERS manglet en del olje i bakakselen... så det når jeg drå ut mellomakselen for å sette inn fjærene, fylte den opp til det rant over. det er blitt "lydløs" igjen... :D

Håndbrekken funker litt dårlig nå, renset alle bevegelig deler og strammet wiren men tar ikke helt igjen, -trodde den selvjusterende mekanismen fungerte medengang, bilen har ikke blitt kjørt noe særlig heller.

Ellers takker for all hjelp!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider