Gå til innhold

Vinyl på subkasser osv

Ranger emnet

Peltz

Anbefalte innlegg

Jaha..

Tenkte da at jeg skulle handle inn alt, så alt var klart til litt montering av anlegg utpå nyåret. Fant da ut at det ville fort se litt kjipt ut med vanlig stoff trekk på kasse og "falsk" bunn. Har tenkt en stund på vinyl, men er litt usikker på hvordan mann legger vinyl.

Er det noen her som har gjort dette, og som kan skrive en liten ABC til meg? Fra jeg sitter der, med kassen klar til trekking, og til den er ferdig trekt???

Takker for all hjelp som måtte komme.

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når du skal trekke med vinyl så må du være litt nøyere med grunn arbeidet enn når du trekker med stoff. så sparkl over alle skruer og skjøter slik at kassa blir så rett og fin som mulig. det du trenger for å trekke er stiftepistol, spraylim, skarp kniv (tapet kniv feks) og en varmluft pistol. Varmluft pistolen gjør vinylen litt lettere å strekke rundt kanter og slikt. tenk litt på hvor skjøtene kommer slik at de ikke blir så synlig. spray på med spray lim på kassa og vinylen og begynn å fest den til kassa med noen stifter fra stiftepistolen. etter det så er det bare å trekke seg rundt kassa mens du sprayer med lim og stifter i kantene for å være sikker på at det sitter til limet har tørket. vær forsiktig så du ikke varmer vinylen for mye, fordi da kan den smelte litt og bli rar

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk Rockford sitt lim, ikke spraylim, greit nok på teppe men ikke vinyl det blir ikke bra...

skal du trekke ei kasse, må du legge skjøten på undersiden, å lage to løse deksler på sidene, du klare ikke trekke den hel å få det pent,

trenger ikke varme når du skal trekke ei kasse.., det er kun når du har vanskelige former og vinkler..:)

si ifra hvis noen behøver lim, jeg har slikt stående..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være litt teit, er jo kanskje det også, men det er jo en annen sak.

Altså, kassa jeg kommer til å trekke, vil ikke være en standard firkant, så det vil være litt kanter og hjørner på den.

Men altså, Hvordan starter mann for å få dette fint? Vil jo helst ha det i "ett" stykke stoff, og ikke delt opp i hver eneste flate som trekkes. Hvordan gjør mann det får ikke å få store "folder" av stoff som blir til overs, når mann runder hjørner osv..??

Ba om ett ABC, og mente ett ABC..har aldri laga ei basskasse i hele mitt liv. Hvor jeg får tilgang på sakene, det tar vi senere.

Først basics...

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er dumt at du vil trekke kassen din i vinyl. Vinylen vil fort kunne bli ødelagt av alt muligt som pleier å "slenge" i bagasjerommet og det krever at du er 110% nøyaktig med grunnarbeidet. dette krever tålmodighet og flid!!!

ALLE dine feil etter grunnarbeidet vil "lyse" gjennom vinylen. Feilene blir enda mer synlige når du har fått på vinylen på treverket!

For å rette litt på dette så kan du trekke kassen din med 5 mm skumgummi. Du sprayer kontaktlim på kassen og på skumgummien venter 10 minutter og limer dette sammen. Husk å trykke godt på utsatte steder som f.eks. hjørner.

Når dette har tørket over natten sprayer du kontaktlim på skumgummien og på baksiden (selvfølgelig) av vinylen, venter 10 minutter og strekker dette på kassen.

Begynn med fromten av kassen (den siden som er mest synlig). Trekk så rundt kassen slik at skjøten blir på basiden av kassen. (Den siden du ikke vil se på kassen). Husk at det er ikke nødvendig å strekke så voldsomt i vinylen!

Når det kommer til sidene så kan du ta to plater med 5 mm. kryssfinèr og kle dem med skumgummi og vinyl, som beskrevet tidligere. Disse kan du feste på kassesidene på mange måter men det kan være greit å bruke borrelås. Som jeg har gjordt noen ganger så kan du bruke hobbyplater som du får kjøpt nesten over alt, skjære de til som sideplater og bruke samme type festeanordning som grillen på hjemmehøyttalerne dine. Rimelige plugger får du hos Eltek. Disse platene kan du lakke noen lag med klarlakk og få en meget fin finish. Et strøk med en mørk kirsebær-farge etterfulgt av 4-10 lag med klarlakk er meget pent!

Husk at du trenger ikke ha skumgummi og vinyl på sidene av kassen disse løsningene jeg beskriver her.

Dekkeplatene vil skjule kassen.

Håper dette var en liten pekepinne på noen måter du kan løse din vinyl-utfordring.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morel

Personlig synes jeg det er dumt at du vil trekke kassen din i vinyl. Vinylen vil fort kunne bli ødelagt av alt muligt som pleier å "slenge" i bagasjerommet og det krever at du er 110% nøyaktig med grunnarbeidet. dette krever tålmodighet og flid!!!

ALLE dine feil etter grunnarbeidet vil "lyse" gjennom vinylen. Feilene blir enda mer synlige når du har fått på vinylen på treverket!

For å rette litt på dette så kan du trekke kassen din med 5 mm skumgummi. Du sprayer kontaktlim på kassen og på skumgummien venter 10 minutter og limer dette sammen. Husk å trykke godt på utsatte steder som f.eks. hjørner.

Når dette har tørket over natten sprayer du kontaktlim på skumgummien og på baksiden (selvfølgelig) av vinylen, venter 10 minutter og strekker dette på kassen.

Begynn med fromten av kassen (den siden som er mest synlig). Trekk så rundt kassen slik at skjøten blir på basiden av kassen. (Den siden du ikke vil se på kassen). Husk at det er ikke nødvendig å strekke så voldsomt i vinylen!

Når det kommer til sidene så kan du ta to plater med 5 mm. kryssfinèr og kle dem med skumgummi og vinyl, som beskrevet tidligere. Disse kan du feste på kassesidene på mange måter men det kan være greit å bruke borrelås. Som jeg har gjordt noen ganger så kan du bruke hobbyplater som du får kjøpt nesten over alt, skjære de til som sideplater og bruke samme type festeanordning som grillen på hjemmehøyttalerne dine. Rimelige plugger får du hos Eltek. Disse platene kan du lakke noen lag med klarlakk og få en meget fin finish. Et strøk med en mørk kirsebær-farge etterfulgt av 4-10 lag med klarlakk er meget pent!

Husk at du trenger ikke ha skumgummi og vinyl på sidene av kassen disse løsningene jeg beskriver her.

Dekkeplatene vil skjule kassen.

Håper dette var en liten pekepinne på noen måter du kan løse din vinyl-utfordring.

Lykke til!

Morel som alltid: nice dude ;)

her vet karen hva han prater om, i forhold til andre, litt legre opp, nevner ikke navn....

synes dette høres vanskelig ut for en rookie, kontakt noen her på forummet som har erfaring og er sånn ca der du bor, så hjelper de deg sikkert med dette..

synes det høres meget smart ut å kla kassa med skomgummi, men da må du huske å få en jevn overflate... Evt, er det fett å ha runde hjørner da.. og husk en kasse med masse vinkler og hjørner er verre å bygge, og vanskeligere å få ren klang i enn det er i en standard 4 kantet eller en kasse ,ed 1 skåvegg i..

Mvh. prizma

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis kassa skal ha endel former må vinylen fordeles slik at du ikke ender opp med masse til overs på et sted, vanskelig å si hvordan når jeg ikke vet hvordan kassa ser ut. du må sansnligvis prøve å feile litt. prøv å legg vinylen over kassa først bare for å se hvordan den fordeler seg, viktig å bruke vinyl som er veldig fleksibel, å bruk skikkelig lim...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morel som alltid: nice dude ;)

her vet karen hva han prater om, i forhold til andre, litt legre opp, nevner ikke navn....

Vet ikke helt hvem du sikter til heller, synes egentlig alle her ga en noenlunde bra forklaring på hvordan det bør gjøres..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by prizma

og husk en kasse med masse vinkler og hjørner er verre å bygge, og vanskeligere å få ren klang i enn det er i en standard 4 kantet eller en kasse ,ed 1 skåvegg i..

Litt Off Topic her;

Men har da alltid hørt at ei kasse som er minst mulig firkanta er den beste løsningen jeg men.. det har ihvertfall jeg innbilt meg hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sirsnare

Litt Off Topic her;

Men har da alltid hørt at ei kasse som er minst mulig firkanta er den beste løsningen jeg men.. det har ihvertfall jeg innbilt meg hele tiden..

mange muligheter her, men snakker vi en 8 kantet kasse, er den selvfølgelig vanskeligere å bygge, og få bra til..

snakker vi derimot om en kasse med mange runde partier er denne enda verre. har prøvd selv skjønner du ;)

kassa er avhennig av elementet da, enkelte elementer selges jo med ferdig bygget kasse, som er firkantet..

Mvh. prizma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydmessig sett er det optimale kabinettet kule-formet...

Som nevnt tidligere bør man forsøke å unngå paralelle flater som skaper stående bølger inne i kassa.

At enkelte produsenter er kjipe nok til å bygge firkanta kasser der alle sider har en motstående paralell side har sikkert med pris å gjøre.

Samtidig er det jo litt upraktisk med en stor kule som triller frem og tilbake i bagasjerommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by C-max

Lydmessig sett er det optimale kabinettet kule-formet...

Som nevnt tidligere bør man forsøke å unngå paralelle flater som skaper stående bølger inne i kassa.

At enkelte produsenter er kjipe nok til å bygge firkanta kasser der alle sider har en motstående paralell side har sikkert med pris å gjøre.

Samtidig er det jo litt upraktisk med en stor kule som triller frem og tilbake i bagasjerommet...

ahahh, enig ;)

Mvh. prizma

Lenke til kommentar
Del på andre sider