Gå til innhold

NRK FBI: Er kasko nødvendig?

Ranger emnet

awt

Anbefalte innlegg

Programmet FBI (forbrukerinspektørene) på NRK1 har regnet litt på hva det koster med kaskoforsikring i Norge, og mener så at hvis du har en bil som er verdt under ca 150000 så er det ikke noen vits med kasko.

"Trodde du at egenandelen er prisen du må betale for å bruke kaskoforsikringen din? Tro om igjen! De aller fleste som bruker kaskoforsikringen mister bonus, og det kan koste deg mye mer enn selve skaden på bilen!"

Les mer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ett lite uhell i februar med varebilen, den har jeg 15 000 kr i egenandel på kasko forsikringen.

Skled inn i en sein `90 talls Mazda 626 og fangeren ble ødelagt.

Jeg betalte dette kontant da det kom på bare 7500 kr.

Forsikringsselskapet (Gjensidige Nor) maskinregnet seg fram til at skaden ville kommet på par og 60 000 kr fram til jeg hadde samme bonus igjen.

`93 Sierra 2,0i clx (For tiden med ett stort hull i motoren)

2005 - Opel Movano 2,5 CDTi Aut. Mottatt 25 Juli- 05.

x `01 Citroen Jumper "Den Franske Baguetten" --> Solgt

x `87 Sierra 2,0 --> Solgt

x `90 Sierra 2,0 --> Vraket/spiker

x `01 vw LT 35 --> Solgt/firma

x `93 Golf 1,8 ---> Solgt

x `84 340 ---> Vraket/spiker

x `87 626 ---> Solgt

x `84 929 ---> Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der må vær det dummeste jeg har hørt. Tenk hvis du ene året tar deg opp lån på 100000,- Så har du bilen i et år før du er uheldig og smeller rett i fjellveggen på glatta, så sitter du kanskje igjen med et lån på 75000,- mens du kanskje bare får igjen 10000 for delene som er igjen på bilen...

Er ikke jeg som hadde turt og tatt den risken.

Kommer aldri til å ha en bil til over 60-70 tusen uten kasko, alt for stor risiko mener jeg.

- Golf Gti 99mod

x BMW 318is 96mod

x Polo 6N 95mod

http://www.aalesund-gatebilklubb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EvenS

Det der må vær det dummeste jeg har hørt. Tenk hvis du ene året tar deg opp lån på 100000,- Så har du bilen i et år før du er uheldig og smeller rett i fjellveggen på glatta, så sitter du kanskje igjen med et lån på 75000,- mens du kanskje bare får igjen 10000 for delene som er igjen på bilen...

Kommer aldri til å ha en bil til over 60-70 tusen uten kasko, alt for stor risiko mener jeg.

Godt poeng, hvis man skal ha billån, er det mange utlånere som forlanger kasko på bilen. Hvis du derimot casher bilen ut selv, blir det nok noe annerledes. jeg har selv cashet ut min bil, og har kun delkasko på den, betalte 135000 for 2 og et halvt år siden:)

Kjipt hvis jeg driter meg ut, men det er jo et påskudd for meg til å ikke kjøre gris:D er ikke alltid det funker men.. hehe

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EvenS

Tror du misforsto. De sier ikke at du skal unngå å ha kasko forsikring, men hvis skaden har skjedd og du ødelegger for opp til ca 40-50 tusen vil det lønne seg å ta opp lån og betale skaden, enn å bruke kaskodelen på forsikringa. For det kan koste deg nesten 50 tusen i tapt bonus og skjult innbetaling av bonus i opptil 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by awt

Programmet FBI (forbrukerinspektørene) på NRK1 har regnet litt på hva det koster med kaskoforsikring i Norge, og mener så at hvis du har en bil som er verdt under ca 150000 så er det ikke noen vits med kasko.

"Trodde du at egenandelen er prisen du må betale for å bruke kaskoforsikringen din? Tro om igjen! De aller fleste som bruker kaskoforsikringen mister bonus, og det kan koste deg mye mer enn selve skaden på bilen!"

Les mer her.

Vel, alle skjønner jo at forsikring koster. Forsikringselskapene tar mer inn enn de gir ut (de skal jo ha til lønninger, strøm, fallskjermer til sjefer osv), så i snitt taper vi alle på forsikring. Jeg har kasko på min, da jeg har lån på den. Ellers ville jeg ikke hatt det.

Grunnen til at mange har kasko, er at man har råd til det. Man har også råd til å betale en egenandel, og man har råd til å betale litt høyere premie en god del år, men man har ikke nødvendigvis råd til å cashe ut 150 000 til ny bil hvis man bretter den gamle rundt en telefonstolpe.

Det koster meg ca. 5000 ekstra hvert år å ha kasko. Når jeg ikke lenger har lån på bilen, sier jeg opp kaskoen også. Hvis jeg tar vare på pengene jeg sparer, har jeg sikkert 50 000 til å legge i bil om 10 år, men så var det dette med at "hvisomatte,dersomatte"man er uheldig og det skjer noe.. Det er mye lettere å betale litt nå og da, enn mye nå.

Enhver må nesten finne ut selv om man vil leve "farlig" og droppe kaskoen. Det er mye å spare, men det kan også bli mye å tape.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsa

Hadde ett lite uhell i februar med varebilen, den har jeg 15 000 kr i egenandel på kasko forsikringen.

Skled inn i en sein `90 talls Mazda 626 og fangeren ble ødelagt.

Jeg betalte dette kontant da det kom på bare 7500 kr.

Forsikringsselskapet (Gjensidige Nor) maskinregnet seg fram til at skaden ville kommet på par og 60 000 kr fram til jeg hadde samme bonus igjen.

Klassisk. De sier hva det koster deg fram til du har _samme bonus_ .

Hvis du har 50% nå, hvorfor er det interesant å finne ut hva det koster inntil du har 50% igjen? Si det hadde tatt fire år. Om fire år er du ikke på 50, du er på 70%.

Hadde de beregnet det inntil du var på 75% 5.året, hadde summen blitt enda høyere.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje bil enda, men kjem til å ha kasko når eg får bilen.

Av den enkle grunn at eg ikkje har nok penger til å kjøpe meg ny bil viss eg vraker den eg har. Da skal eg heller ha 4.000kr på konto, så eg får dekt egenandelen min.

Når eg kjøper meg bil til litt i underkant av 100.000, som eg har spart opp i løpet av et og et halvt år, så er ikkje det enkelt for meg å skaffe meg nok penger til å dekke eventuelle reperasjoner.

Skal også greie meg lengst mogleg uten lån.

NAF dekker vel også egenandel om du er medlem der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Gjenstridige NOR slipper du egenandel på 4000 hvis du er medlem i NAF, eller trekk på 4000 hvis man har forhøynet egenandel. Personlig synes jeg at den vanlige mannen i gata neppe har råd til å la en bil til 150.000 ikke være kaskoforsikret. Og mange yngre som låner til bil, har ofte bilen i pant, og da må man ha kasko. Jeg tror nok at jeg hadde vurdert kasko fra 50.000 og oppover.

2005 Scania P270

1987 BMW 528i

1985 BMW 535i (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Originally posted by Yoneck

Klassisk. De sier hva det koster deg fram til du har _samme bonus_ .

Hvis du har 50% nå, hvorfor er det interesant å finne ut hva det koster inntil du har 50% igjen? Si det hadde tatt fire år. Om fire år er du ikke på 50, du er på 70%.

Hadde de beregnet det inntil du var på 75% 5.året, hadde summen blitt enda høyere.

Ordla meg kanskje litt feil, skjønte jeg nå.

Da uhellet :rolleyes: inntraff, hadde jeg 75 prosent 1 år.

Bonustapet ville kostet meg over 60 000 kr fram til jeg var tilbake på samme bonus igjen.

`93 Sierra 2,0i clx (For tiden med ett stort hull i motoren)

2005 - Opel Movano 2,5 CDTi Aut. Mottatt 25 Juli- 05.

x `01 Citroen Jumper "Den Franske Baguetten" --> Solgt

x `87 Sierra 2,0 --> Solgt

x `90 Sierra 2,0 --> Vraket/spiker

x `01 vw LT 35 --> Solgt/firma

x `93 Golf 1,8 ---> Solgt

x `84 340 ---> Vraket/spiker

x `87 626 ---> Solgt

x `84 929 ---> Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm

Greit nok at om du skader bilen din for 40 000 så kanskje det er billigere å betale 40 000 selv enn å ta det på forikring og miste bonus og lengre tid.. eller total summen blir mer om man tar det på forsikring.

Men hvem har vel 40 000 å punge ut med når skaden skjer?

det er derfor man har forsikring så man slipper ha store penger summer på kort tid.

Man vil jo gjerne ha bilen fort tilbake..

Men om total summen teller så er jeg nok enig at det er billigere å betale skaden selv.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). §15.5:

"Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp brukt 70 000kr på min 1. bil. Jeg har ikke tatt opp lån og har tenkt å ha kasko på denne. Dette rett og slett pga. oddsen sier at det er stor sjanse for at jeg kommer til å krashe pga. mangel på trafikkerfaring osv. Er dette lurt av meg?

tørr ikke tanken på å kondemnere bilen min og tape en 70 000kr som 18 åring.

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Xplod

Jeg har nettopp brukt 70 000kr på min 1. bil. Jeg har ikke tatt opp lån og har tenkt å ha kasko på denne. Dette rett og slett pga. oddsen sier at det er stor sjanse for at jeg kommer til å krashe pga. mangel på trafikkerfaring osv. Er dette lurt av meg?

tørr ikke tanken på å kondemnere bilen min og tape en 70 000kr som 18 åring.

enig.

kasko er fint.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler). §15.5:

"Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider