Gå til innhold

Bremsediskusjon fra bantrefftråden fortsetter her...

Ranger emnet


eirikoo

Anbefalte innlegg

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

min gti 16v golf 2 trenger mer kjøling.. :) fikk rett under 120 grader etter 6 runder på våler.. noe sier meg at den orginale vannkjølte oljekjøler greia ikke kjøler så mye :) må nok inn med no extra greier... termostat(på oljekjøler) er vel kjekt å ha så man faktisk får opp temp på motorn når det er kaldt ute, og man kjører vanlig...?

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by hfracing

min gti 16v golf 2 trenger mer kjøling.. :) fikk rett under 120 grader etter 6 runder på våler.. noe sier meg at den orginale vannkjølte oljekjøler greia ikke kjøler så mye :) må nok inn med no extra greier... termostat(på oljekjøler) er vel kjekt å ha så man faktisk får opp temp på motorn når det er kaldt ute, og man kjører vanlig...?

Hadde ikke problem med å få opp tempen når det var kaldt og ved vanlig kjøring. Måtte jo uansett kjøre motoren rolig frem til olja hadde arbeidstemperatur. Hadde 80 C på olja etter ca 10 min med pen kjøring fra kald. Men det var en MK1 og de har kun luftkjølt. Er sikkert uansett bedre å finne en annen kjøler, er vel bare å rappe en større fra et annet bilmerke, sånn man gjør med IC'er?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hf, jeg kjørte med Supercool fra DPI (norsk) på min 16V og etter at jeg byttet var motoren så og si aldri over 90 grader. Vanligvis blir jo en 16V varm bare med litt kjøkjøring.

 

Kjørte også noen runder på Rudskogen men mine Eagle F1 ble som Magnus sier helt kokte og gummien hang i tråder inni skjermen etterpå... men var ikke over 110-115 på oljen i noe heat.

 

Alle som har Corrado/Golf2 bør tenke over kjølingen før banetreff, har sett folk kjøre med oljen 135-140 grader, en kjørte med vanntempen så høyt at på slutten av heatet kom nivålampen på... kjølevæsken kokte bort..!

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres ufint ut ja.. har sett på kjølinga, og funnet ut at det ikke holder med standard greier ihvertfall.. må no mer til.. rudskogen er slem på dekka ja.. mine F1 dekk(nyeste typen) ble MEEEGET varme etter noen runder(fant et liten pøl med smelta gummi på bunn av dekket etter den hadde stått litt i ro etterpå.. helt tyggis...

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang oljetemp sier vel mange at en skal bytte oljen hvis du har vært over 130 grader... vet ikke jeg

 

ang dekk så synes jeg det var skikkelig dårlig feste med f1 dekka, men alikevel hakket bedre enn conti sport dekkene

beste jeg kjørt med på bane er bs s02, hadde ikke like mye effekt i sierran men alikevel holdt de 8-10 runder på våler uten at dem ble tyggis

 

må ha termostat på olje kjøleren, tenk vinter og -10 -20 grader

da tror jeg ikke du får noe særlig mer enn 50 grader på olja med den kjøleren jeg har ihvertfall

 

kom ikke så godt frem men den er nede i venstre hjørne

post-154-13804850750628_thumb.jpg

-97 Ford Fiesta 1.25 Flair - Til salgs

-94 Ford Escort Cosworth

 

Min hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ost

Det er 'V Racing' som har den røde ja, som fikk mystiske problemer på gatebil i september. Det var jeg som maset om å få kjørenummeret og plassen din hele tiden :D

 

Disse hevder å få plass til 16" med 314mm:

http://www.nordicaudi.com/index.htm?faq/chassi/001017_broms/broms_index.htm

 

Dessuten tror jeg den økte bremseeffekten oppveier den økte roterende massen mange ganger. Tror heller det er mer å hente i superlette felger og nuftige dekk...

 

OZzzt zzzz

 

Nja, problemene var ikke så mystiske når vi fikk av toppdekselet og fikk se at bakre kambukken hadde røket, og posisjonsgiveren derfor hadde tannet over (heldigvis)...:)

 

Og, det er ikke bare bremseeffekten, men også akslerasjonen som påvirkes av store, tunge felger. Men selvfølgelig skal man dimesjonere bremsene etter vekten på bilen (viktig) og kjørestil, og så får felgene bli så store de må bli for å få tredd de utenpå.

 

Hva angår oljetemp. så finnes det mange oljer som klarer veldig høye temperaturer (står i spesifikasjonene på olja), men det er viktig som det sies her at den bør skiftes ofte, spesielt på turbobiler der olja blir vesentlig varmere når den passerer gjennom turboen en det man leser av på meteret der den som regel har blandet seg ut med "kaldere" olje. Vi skifter olje etter hvert banetreff - også for å sjekke om det er "uhumskheter" (spon o.l.) i olja.

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår