Gå til innhold

Kommer diesel til å danke ute bensin?

Ranger emnet

wiktory

Anbefalte innlegg

Diesel biler stadig bedre. Før i tiden var stortsett diesel noe de ordelige gutta holdt seg unne.

I år var det med en diesel bil i LeMans!

Tror dere diesel bilene kommer til å bli det værste av det værste om noen år og danke ute bensin når det gjelder utelse osv?

- 1986 Opel Ascona 1,8

Sorry får alle skrive feilene, dysleksi er noe dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by wiktory

Diesel biler stadig bedre. Før i tiden var stortsett diesel noe de ordelige gutta holdt seg unne.

I år var det med en diesel bil i LeMans!

Tror dere diesel bilene kommer til å bli det værste av det værste om noen år og danke ute bensin når det gjelder utelse osv?

jeg tror diesel kommer til å danke ut mer og mer av bil-markedet etterhvert som folk skjønner at det er mer komfortabelt, og ikke minst billigere å kjøre med.

Jeg tror _ikke_ diesel kommer til å danke ut bensin når det gjelder ytelser. Grunnen er at det er noen begrensninger i diesel som drivstoff. Bl.a _brenner_ diesel, det eksploderer ikke. Det gjør at det ikke jobber fort nok til å få noe særlig turtall. Bensinmotorer har vanligvis en rødmerking ved ca. 6000 o/min, mens en diesel har det ved 4-5000. En dieselmotor greier man ikke dra noe særlig lenger, fordi dieselen ikke utvider seg fort nok. En bensinmotor er det ikke noe stort problem å dra over 10 000 o/min. Det er i hvertfall ikke bensinen som setter grensen for turtall.

Når det gjelder le mans, så er utholdenhet veldig viktig. BMW har deltatt med diesel tidligere, og det som har skjedd hver gang, er at de har startet langt bak pga. at de ikke greier de råeste rundetidene på kvalifiseringen, men kjører seg opp, og ender ganske bra da de ikke trenger inn for å tanke hele tida.

Jeg ser ikke for meg diesel i formel1, rally eller liknende.

I forumla offshore har jo diesel vist seg brukbart, men på lik linje med le mans, er det pga. forbruket. De kan starte med mindre drivstoff, og derved lavere vekt. dieslene holder mer jevn fart, men de med bensin går fortere og fortere mot slutten.

Forbruk og utholdenhet : diesel

Rå ytelse : bensin

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CrZy_T

Bli det verste, nei

Bli mer vanlig enn bensin, ja.

Sportsbiler vil sikkert holde seg til bensin, mens familiebiler blir mer og mer diesel pga forbruk, forurensing o.l.

Har du noen klare eksempler på dette med forurensing eller? I Sverige så er det ekstra avgift på diesel biler pga forurensingen de gir ut!? merkelig?

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror diesel kommer til å ta over mye, men ikke alt. Så et program på discovery der de forklarte energi-uttaket på forskjellige drivstoff. Diesel vant soleklart. I gumball-rally for et par år siden vant en ferrari. Hva kom på andre plass? Jo, en BMW 530 diesel!!!!! Den gjorde flere mil på literen enn de andre. pluss at den er sterk nok til å opprettholde bra snittfart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by audifanatic

Har du noen klare eksempler på dette med forurensing eller? I Sverige så er det ekstra avgift på diesel biler pga forurensingen de gir ut!? merkelig?

Det er vel fordi Diesel forurenser mer på tomgang/kø enn bil? diesel er vel mer miljøvennlig på langkjøring? eller tar jeg feil nå?

X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel forrurenser mer en bensin .. mendet er ikke så miljøskadelig ..

er mer snakk om stor pertikkler som er mer fare for mennesker enn miljø..

så disel er mer miljøvenlig .. men også mer skadelig for oss...

men nye teknologi fikser det ..

bla Toyotas D-cat system... som gjør at Toyotas nyeste Dieel motorer er de mest miljøvenlige (menneskevenlige) diesel motoreren i verden ..

Personlig tror jeg en dag vil vi se Diesel Sportsbiler .. og jeg tror Tyskerene er først (enten BMW (de likte D3 ideen :P ) eller Porsche.. som allerede har vurdert det)

Desuten har vi nå kommet til det pungtet hvor vi har klart åp tyne så mye som er mulig ut av bensin .. mens diesel er bare såvidt begynt..

[*] 2003 Lexus IS200

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by KennethA

Jeg tror diesel kommer til å ta over mye, men ikke alt. Så et program på discovery der de forklarte energi-uttaket på forskjellige drivstoff. Diesel vant soleklart. I gumball-rally for et par år siden vant en ferrari. Hva kom på andre plass? Jo, en BMW 530 diesel!!!!! Den gjorde flere mil på literen enn de andre. pluss at den er sterk nok til å opprettholde bra snittfart....

ingen ferrari har "vunnet" gumball .....

(en 360 spicer "vant" en etappe i år da )

og den Bimmeren du snakker om var en av 2 "D3" som var med i år ..

(kom på andreplass i samme etappe som 360en "vant "..)

pic?kimorg-20040510-112521+0200.jpg,13615927.jpg

[*] 2003 Lexus IS200

[*] 1999 BMW 318i - Solgt

[*] 1998 Mitsubishi Carisma GDI - Knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider