Åge Skrevet Januar 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2003 Originally posted by Focus 120 biler som Gatebil opererer med er da helt greit egentlig.. Det beste er at det er åpent arrangement, da gjelder veitrafikkloven, både på godt og vondt.. (forsikring gjelder fullt ut, osv) Rent banemessig åpent arrangement altså, ikke noe som går under bilsportforbundet.. Er litt kjipt for folk med lån på bilen å vrake den på et arrangement under bilsportforbundet, da er det NULL utbetaling.. Er det noen som VET att dette stemmer. Har hørt dette fra mange men ingen som vet helt sikkert. Alle har hørt det fra noen eller mener det er sånn men ingen som har noe konkret å vise til. Er det noen her som har ringt til noen forsikringselskap og spurt om de får lov å kjøre på bane som kjøre trening? Jeg har og fikk beskjed om at det eneste som var lov var organisert kjøring med instruktør i bilen på bane mellom kjegler hvor farten aldri overstiger 80. Dette blir på samme måte som en glattkjøringsbane. Er det dette alle vil ha? Tror ikke det. Personlig TROR jeg ikke det er mulig å få kjøre på bane med gjeldende forsikring og jeg vil be alle om å ikke annta at det er gjeldende forsikring på banen før dere ser dette skriftlig. Hadde det vært mulig å få dette til tror jeg nok det hadde vært sånn på alle treff. Ingen arrangjører som ikke ønsker at forsikringen skal gjelde på banen vel. Må også bare si litt om dette med sjikaner på banene. Syns dette er veldig smart jeg. Er det noen som vet hvor mange biler som ble vraket eller krasjet på div. treff i fjor? Var det 2 eller 3 på BMW treffet, ihvertfall 1 på VW treffet, 1 på japse treffet, ingen på gatebil hvor det er sjikaner. Alle disse kunne ha endt i dødsulykke. Alle hadde flaks. Hva tror dere skjer når den første dør på ett treff? Den ene BMW en gikk over jord vollen. Hadde dette vært på gatebil med så mange tilskuere hadde nok noen omkommet. Blir sjikanene satt opp på samme sted på alle treff har man noe å måle seg med selv om det ikke blir det samme som ved løp, men her er vi inne på en annen ting som gjør det så farlig å kjøre uten begrensninger. VI som har bil som hobby har ingen begrensninger for hvor langt vi kan gå med bilene våre som de har i løpsbiler. Det var ganske mange i fjor som hadde mere effekt og høyere hastighet enn noen løpsbil har på disse banene. Ta ruden som et eksempel. Bilen har vel bortig mot 600Hk i en bilen som ikke er satt opp bå langt nær så proft som en løpsbil. Bilen er rå den og satt opp bedre en de fleste råe gatebiler men det er enda langt igjen til en løpsbil. Hvor mange løpsbiler er det egentlig som er bortig mot å lette på toppen av slaktern? Dette er ikke skrevet som noen kritikk mot noen men mere som enkelte ting jeg har tengt på som lyser med sitt fravær i alle andre diskusjoner jeg har lest. Bare noe å tenke på før man forlanger og forventer ting på forskjellige treff. Vil veldig gjerne se om det er noen som kan få lov til å kjøre med gjeldende forsikring på bane da. Er det det bytter jeg forsikringselskap på dagen:). Siter - 95 BMW 740 -x Mazda Miata Turbo(250Hk) -x Toyota Celica GT-4 WRC -x 2stk MX-5 -x ++++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbothomas Skrevet Januar 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2003 Du har lov til å kjøre på bane med gjeldende forsikring da veitrafikkloven gjelder. Men du klarer neppe og overbevise dem at du har ligget under 100 kmt hele tiden og at det bl.a. ikke er tidstrening. Skal du over 100kmt må du egentlig ha lisens.... Ang. sjikaner. Ja det _kan_ være greit og ha på større treff når det kommer Scud-raketter med altfor mye hk, om ikke annet enn bare for å få ned farten på langsidene. Men uansett, jeg tror dem heller bør ha færre antall biler på banen, enn å barrikadere hele banen. Bare se på gatebil-treffet, oppimot 15 biler på banen, alt fra Dalbacken og Ruudn til diesel-Caraveller og Vitoer...... På mindre kjørekurs blir det helt håpløst, og ødelegger flyten og farten for oss med moderat antall hk. Det regner jeg med Marius fikser til sommern ;) Siter Thomas 07 Commander 3,0 CRD 7 seter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet Januar 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2003 Nå er det vel slik at forsikringsselskapet må bevise at du har kjørt uaktsomt eller overtrådt noen bestemmelser før de evt. kan gjøre avkortning på oppgjøret. Bevisbyrden ligger ikke på deg. ;) Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbothomas Skrevet Januar 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2003 Stimmt! Men det er nok vanskelig og få dem til å tro på at du ikke har kjørt for fort, og at du ikke har vært uaktsom hvis du først drar av veien... Så moralen er: Ikke kræsj verre enn at du kommer deg på veien og får parkert den i et tre! hehe.... DVS: Smører du vogna utover hele depot-muren ligger du tynt an. Siter Thomas 07 Commander 3,0 CRD 7 seter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Januar 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2003 Originally posted by Åge Er det noen som VET att dette stemmer. Har hørt dette fra mange men ingen som vet helt sikkert. Alle har hørt det fra noen eller mener det er sånn men ingen som har noe konkret å vise til. Er det noen her som har ringt til noen forsikringselskap og spurt om de får lov å kjøre på bane som kjøre trening? jeg ba om en faks med bekreftelse fra IF at forsikring gjaldt kjøretrening på bane (under veitrafikkloven). Fikk da en skriftlig bekreftelse på det. (Jeg dro en hvit en og sa at arrangøren krevde det) ;) Zürich som jeg bruker nå, har jeg ikke fått noen faks fra ennå, tror ikke helt de skjønte spm. Men clouet er: Følger du veitrafikkloven, så er bilen forsikret!! De kan ikke nekte deg det! Men de kan være skikkelig jævlige tipper jeg, du har nok ikke kjørt aktsomt hvis du får platekontakt ut av Slaktern for eksempel.. :D Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Skrevet Januar 9, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2003 Hva er sannsynliheten for at det ikke er personer fra div. forsikringselskap på div. treff. Har sett de på flere selv så du bør nok ikke prøve å legge bilen i ei grøft på vei hjem. Da er sansynliheten stor for at du driter deg sikkelig ut:). Loppa: Hvis jeg fårstår deg rett så gjelder altså vanlig forsikring på banen så lenge arrangskjørene ikke tar betalt for dags lisens? Ville ikke satset på dette jeg ihvertfall. Har hatt noe erfaring med forsikrings selskap og så lenge det er de som må betale har de ALLTID laget problemer om så om bare dill og små detaljer. Har nå ventet et år på utbetaling for en bil som jeg har betalt ekstra forsikring på for ekstra utstyr. De nekter å betale ut for det ekstra jeg hadde for det står i alle biler sier de. Jeg har kviteringer og bilder på utstyret montert som jeg har tross alt betalt eksta forsikring for. Det er ikke snakk om vanlig utstyr. Felger til 8000,- kr stk mener de ikke er grunnlag for det er ikke uvanlig med alu felger. Tror ikke de gladlig betaler ut forsikringen på bilen om du sier den ble bulket på bane. De er sleipe og finner helt sikkert noe å pirke på. Står i alle forsikringer jeg har hatt at forsikringen ikke gjelder ved bruk på bane OG tidstrening. Hvordan tror du det blir tolket. Ikke i vår favør ihertfall. Siter - 95 BMW 740 -x Mazda Miata Turbo(250Hk) -x Toyota Celica GT-4 WRC -x 2stk MX-5 -x ++++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet Januar 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2003 Så lenge banekjøringen kan klassifiseres som kjørekurs/ferdighetstrening uten fart- eller tidsfokus skal forsikringen gjelde som på vanlig vei. I tillegg leier de fleste klubber banen med akkurat disse ordene i kontrakten, som formålet for kjøringen. Jeg kjenner til et par saker hvor "en kjent offentlig instans" har knust leiebiler med skader for over 100 k på bilen under kjørekurs på Vålerbanen. Dette gikk på forsikringen... Spørsmålet blir jo alltids hvor stygge skader det blir og hvor sannsynlig det virker at det ikke var uforsvarlig kjøring eller tidskjøring med i bildet. Som Turbothomas så elegant sier : "Smører du vogna utover hele depot-muren ligger du tynt an". Da gjelder det nok og finne et dertil egnet sted i nærheten av banen og gjenta bedriften ;) (tunnelvegg etc.) Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Skrevet Januar 9, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2003 Hva kan da være grunnen til att ikke alle treff har dette. Kan ikke se noe fordel for treff arrangørene at forsikringen ikke skal gjelde. Jeg prøver bare å sette meg inn i dette så forklar gjerne. Gjensidige som jeg bruker lo bare av meg å sa at jeg måtte lese kontrakten med deres øyne så var det opp til meg å avgjøre om jeg hadde lyst til prøve bilen på bane. Er det andre selskap som har et annet syn på dette? Siter - 95 BMW 740 -x Mazda Miata Turbo(250Hk) -x Toyota Celica GT-4 WRC -x 2stk MX-5 -x ++++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Januar 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2003 Originally posted by Åge Hva kan da være grunnen til att ikke alle treff har dette. Kan ikke se noe fordel for treff arrangørene at forsikringen ikke skal gjelde. Jeg prøver bare å sette meg inn i dette så forklar gjerne. Gjensidige som jeg bruker lo bare av meg å sa at jeg måtte lese kontrakten med deres øyne så var det opp til meg å avgjøre om jeg hadde lyst til prøve bilen på bane. Er det andre selskap som har et annet syn på dette? Men det er da ikke ulovlig å kjøre rundt i ring! Veitrafikkloven gjelder, så farten holdes selvsagt under 80 :) Det som ikke er lov er løpskjøring eller forberedelser til løp, derav tidstrening. Jeg kan ikke noe for at noen tar tiden på meg? :rolleyes: Slik jeg tolker tidsaspektet, så er det arrangementer hvor tidene kommer på tavle, og det er en slags konkurranse. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet Januar 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2003 Hvis du har sagt "prøve bilen på bane" så skjønner jeg de har avvist deg. ;) Du sa det kanskje ikke like enkelt til dem går jeg utfra, men om du legger dte frem som et førerutviklingskurs med instruktør f.eks er det absolutt ikke noe de kan forby, så lenge det ikke er hastighetstrening. :) Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Skrevet Januar 9, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2003 Det er jeg helt enig i men er virkelig forsikrings selskapet det eller ser de det som hasardiøst og lite nødvendig og derfor belaster deg med alle utgifter som du tilfører kjøretøyet ditt. Som sagt vet jeg at det er representanter for forsikringselskaper på treff så å legge bilen i en grøft på vei hjem er ikke aktuelt, men er de nødt til å godta at skaden kom ved forsvarlig kjøring og derfor vil betale ut eller vil jeg bli nødt til å gå rettens vei for å få dette til? Hvorfor er det ikke gyldig forsikring ved alle bane treff? Siter - 95 BMW 740 -x Mazda Miata Turbo(250Hk) -x Toyota Celica GT-4 WRC -x 2stk MX-5 -x ++++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Skrevet Januar 9, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2003 Originally posted by Loppa Hvis du har sagt "prøve bilen på bane" så skjønner jeg de har avvist deg. ;) Du sa det kanskje ikke like enkelt til dem går jeg utfra, men om du legger dte frem som et førerutviklingskurs med instruktør f.eks er det absolutt ikke noe de kan forby, så lenge det ikke er hastighetstrening. :) Som sagt er det representanter der. De vet det ikke er instruktører i bilene. Du skal ha flaks om dette går bra. Ved det eksemplet du ga tidligere var det nok instuktører med og det var så lite treff at man kan være sikker på at ingen vil si noe. På bilforumet treffet er det nok at "majestet"(er vel han som jobber som forsikrings agent) kommer så kan du ikke komme med sånne påstander i skademeldingen. Hva da? Siter - 95 BMW 740 -x Mazda Miata Turbo(250Hk) -x Toyota Celica GT-4 WRC -x 2stk MX-5 -x ++++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet Januar 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2003 Tja, risiko er det jo alltids, men bilinteresserte forsikringsansatte som er på slike treff ville jeg ikke sett på som noen stor trussel ;) Værre blir det hvis selskapene sender offisielle "spioner", men er man så redd for dette så kjører man på falske eller "private" skilter. Så kan de glemme å finne ut av det. Det kræsjes sikkert minst 300 biler per dag i dette landet, så å lete seg frem til noe slikt uten reg.nr kan de glemme ;) Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Åge Skrevet Januar 9, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2003 Originally posted by Loppa Tja, risiko er det jo alltids, men bilinteresserte forsikringsansatte som er på slike treff ville jeg ikke sett på som noen stor trussel ;) Værre blir det hvis selskapene sender offisielle "spioner", men er man så redd for dette så kjører man på falske eller "private" skilter. Så kan de glemme og finne ut av det. Det kræsjes sikert minst 300 biler per dag i dette landet, så å lete seg frem til noe slikt uten reg.nr kan de glemme ;) De jeg snakker om er offisielle "spioner" som du sier. De har vært på de største treffene noen ganger nå og å tro att de ikke kommer til å komme på flere treff framover nå som det begyner å bli vanligere med skader og treff blir offentligjort er naivt. Det gikk nok greit for 2 år siden men nå har vi kommet såpass mye i media at det er nok ikke like lurt å prøve å lure seg unna. Dette vil si at om det er ett krav at man må ha instruktør i bilen ved kjøring på bane for at forsikringen skal gjelde er det ikke mulig å arrangere treff hvor forsikringen gjelder. Det går selvfølgelig å gå sammen noen venner å arrangere en liten kjøretrening på bane men man kan ikke offentligøre det så det kommer en masse folk man ikke kjenner. Sånn som jeg da ser det går det ikke an å reise på ett treff å regne med at forsikringen gjelder. Men jeg slutter ikke å reise på treff av den grunnen. Kommer jeg, og kjøre skal jeg uansett hvilken bil jeg har da. :D Siter - 95 BMW 740 -x Mazda Miata Turbo(250Hk) -x Toyota Celica GT-4 WRC -x 2stk MX-5 -x ++++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
106RR Skrevet Januar 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Januar 9, 2003 Hei! På de fleste store banetreff er det representanter fra div. forsikringsselskap til stede. De noterer ned uhell som skjer, og følger opp for å ta de som evt. "fikserer" en skade. Selskapene samarbeider om dette, og rapporterer til hverandre. Det er riktig at forsikring i utgangspunktet gjelder ved "øvelseskjøring/ferdighetskjøring" på lukket bane, når det skjer innenfor vegtrafikkens lover og regler. Problemet er bare at når evt. skade oppstår, så er det i forbindelse med for høy fart, og/eller ved uaktsom kjøring. Da gjelder ikke lengre noen forsikringen. All kjøring er på eget ansvar. Slik er det bare... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.