Gå til innhold

Hva er dette?

Ranger emnet

Trond.S

Anbefalte innlegg

Heisann

Fikk litt problemer med 518 (e28) her om dagen. På torpedoveggen sitter det ei lita sirkulasjonspumpe, den begynte å lekke som ei sil. Den er kobla til kjølesystemet rett før varmeapparatet. Lurte bare på hva som er vitsen med den. Har ikke lagt merke til detta på noen andre biler. Står forresten Webasto på det svarte merket. Åssen ville det virke visst jeg setter i en rør-stump isteden?

Hilsen Trond

Her er et par bilder av selve pumpa:

pumpe1.jpg

pumpe2.jpg

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

webasto et merke som bla lager "eksterne" motorvarmere.

litt dårlig fortalt, men kort sagt så varmer den opp kjølevannet så du kan sette deg inn og få varm luft i anlegget i kald bil.

dette ser ut til bare og være en sirkulasjonspumpe,

du finner sikkert flere deler merket "webasto" om du leter litt og.

har du ikke noe timer anlegg inne i bilen du ikke vet hva er til da? :D

mange webasto anlegg er satt opp med timer, fjernstyring e.l. så du kan starte oppvarminga fra frokostbordet.

i værste fall er det bare en hjelpepumpe som hjelper til med sirkuleinga.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pumpa der må ikke fjernes. Denne er med og hjelper vannpumpa til med sirkulasjon. Fjerner du denne vil faktisk bilen din gå varm. I noen tilfeller der BMW biler koker og sliter med sirkulasjon er det den pumpa som er gåen. Hvis jeg ikke husker helt feil så har nesten alle bmw den der :)

Asim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Takker for svarene. Da veit jeg at jeg ikke skal fjerne den :) Er ikke noe annet varmer utstyr i bilen. Lurte egentlig bare på funksjonen/nødvendigheten av denne pumpa, er liksom ikke av de beste til å forklare meg ;)

God Jul

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider