Gå til innhold

Pang sa det...

Ranger emnet


JuB

Anbefalte innlegg

Hei,

 

skulle ned på videobutikken nå istad å levere en film, seff halvanne time får sent, 30 kr fattigere.

Hasta så videre til en j**** dugnad får håndball laget, eller kanskje ikke videre... :(

 

Rygge ut fra butikken, med litt sving og kanskje litt hissig på speeden, pang sa det, så ville ikke motoren dra. Var som om den stod i fri i alle gir...

 

Tenkte først at en eller annen reim hadde røket, men dette var ikke tilfellet, lyden kom fra høyre side foran, et litt smell/pang som om noe ble slitt i stykker.. Fikk taua bilen hjem, så nå står den i tona her..

 

Men HJELP, hva har skjedd? Pappa nevnte kanskje clutchen hadde tatt kvelden, men tar den bare plutselig kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by JuB

Hei,

 

skulle ned på videobutikken nå istad å levere en film, seff halvanne time får sent, 30 kr fattigere.

Hasta så videre til en j**** dugnad får håndball laget, eller kanskje ikke videre... :(

 

Rygge ut fra butikken, med litt sving og kanskje litt hissig på speeden, pang sa det, så ville ikke motoren dra. Var som om den stod i fri i alle gir...

 

Tenkte først at en eller annen reim hadde røket, men dette var ikke tilfellet, lyden kom fra høyre side foran, et litt smell/pang som om noe ble slitt i stykker.. Fikk taua bilen hjem, så nå står den i tona her..

 

Men HJELP, hva har skjedd? Pappa nevnte kanskje clutchen hadde tatt kvelden, men tar den bare plutselig kvelden?

 

drivknute ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full sving og mye gass = ødelagte drivknuter som resulterer i at det er null drivkraft uannsett girposisjon.

 

Dette med full sving og mye gass gjelder generelt VW fwd biler, snakker om de eldre fra Corrado og bakover.

 

Men slapp av, det er ikke altfor dyrt og ikke altfor vanskelig å fikse, samtidig som det kunne gått værre.

 

F.eks hull i girkassa :P

VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder

[x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det er flere som sier det er drivknuta, snakka akkuratt med pappa og han påstår at det er clutchen, eller lamellplatene..

 

Hadde en liten test på morran idag, startet bilen satt den i 3 og 4 gir, da gjorde dette utslag på speedometeret. Hørte det var noe som gikk rundt, er vel den ene drivakslingen da...?

 

Håper på at dere har rett, har sagt at det er drivknuta til han, men han har STOR tvil på det. Han skal ha bilen opp på Falken (Falck) nå, så vi finner nok utav det idag :)

 

Uansett, er det mye jobb å bytte clutch? Må den på verskted får å sentreres osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk drivknutene FØRST. tar ikke mere enn maks 10 min hvis du vet hva du kikker etter. vri rattet helt til f.eks. høyre. stikk huet på innsiden av hjulet og se om drivakslingen står og "jobber" at den liksom står og går litt fram og tilbake... hvis en av drivakslingene gjør dette så er det jo den som er gåen (drivknuten) hvis det er ytra drivknute som har gått, så byttes denne ved å:

 

*ta av hjulet,

 

*skru av bremsekaliperen (2 stk 17??mm bolter på baksiden av kaliperen. )

 

*skru av bremseskiva -løsne den lille skruen med en stjernetrekker, skru så ut mutteren i senter av navet. er vel 32mm pipe du trenger der. da skal skiva dette rett av.

 

*vri rattet helt om, slik at framsiden av hjulet peker ut

 

*kjenn på drivknuten nå, du skal kunne bevege den med hånden ca 1cm innover. finn deg et stort skrujern/pipeforlenger etc. og sett dette på "tappen" på drivknuten så slår du den ut med hammer. kanhende du må vrikke og lirke det ut, men hvis du har svingt helt over så skal du greie å få ut tappen. hvis det er sjangseløst, så må du løsne nedre endeledd. dette kan sitte som satan, da tappen på endeleddet er konisk. sett den i spenn med et brekkjern og bank forsiktig med en hammer

 

*når du har fått drivknuten ut av hjullageret, så fjerner du gummibelgen som sitter over selve leddet. tørk vekk litt av den fæææle greasen, hold drivakselen fast, og bank forsiktig på drivknuten til den glipper over låseringen(den ser du ikke -enda)

 

drivknute.JPG

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet utav problemet, BREKT aksling på venstre side.. :eek:

 

Så om noen vet om noen som har, kjøper jeg gjerne. Skulle ha fra 3500 til 4300kr får et komplett sett. Men trenger bare ytre drivledd og selve akslingen.

Kan få tak i nytt drivledd til kr 850, dette er vel en god pris?

 

Bilder kommer, dog bare mobil-cam...

 

EDIT: Konge tegning kholand! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har drivaksling +indre drivknute til passat gt g60 syncro/ passat cl/ passat 16v. mener det er samme på corrado. ring til møller og hør om det er det samme delenummeret.

 

biltema har helt greie drivknuter til 598,- hvis ikke så er 850 ganske dyrt bare for drivknuten, ihvertfall brukt. ny så koster bare drivknuten 1900,- hos møller vel og merke

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

somregel så vet ikke de på biltema noen ting!! hør med møller om delenummer, så hører du om det er samme del/nummer til corrado, passat, golf. overraskende mange deler som går omhverandre. så må du bare si til de på biltema at du skal ha til f.eks 1992 passat 1,8 CL

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg av prinsipp langt borte fra biltema når jeg handler deler til corradoen!!

 

Hør med norsk bildelesenter på tlf:32854040.

 

Og er du medlem av VWAUDI-club får du 10% rabatt eller noe slikt.. Er det andre bilrekvisita-foretninger i nærheten, så har ofte de til litt hyggelige priser!

Få gang på CorradoclubNorwegen.

Legg forumet inn som startside!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prinsipp-handlig er dumt! biltema har mye bra, og mye DRIT. må bare prøve ut tingene dems. har kjøpt drivverk av dem før, og er meget fornøyd. når ny original del koster 2000, og du får den samme delen hos biltema for 598,- så lurer ikke jeg veldig lenge nei. kanskje originaldelen holder 50.000km lengre enn biltema, men om biltema delen holder i 150.000 km...så har jeg solg bilen i god tid før det uansett. skader aldri å prøve.

Kjør hardt , kjør stil

 

- `83 Mitsubishi Pajero kort, 2,3TD

x `90 Passat stv. GT G60 syncro

x `88 Landcruiser LJ70 VX 33" 4-runner motor

x `88 Opel Ascona C. 1,6s

x `79 Opel Kadett c "Cheguevara edition"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår