Gå til innhold

Alle Fotobokser Får Kamera!

Ranger emnet

bing

Anbefalte innlegg

Da er det bare å bite i det sure eplet..

(VG Nett) Snart blir du garantert tatt hvis du kjører for fort forbi en fotoboks. Det blir nemlig plassert digitale kameraer i alle boksene.

Det er ikke lenger mulig å ta sjansen på at det ikke er kamera i fotoboksen. Alle de 270 boksene skal utstyres med digitale kameraer, og flere bokser er på vei, skriver Nettavisen.

I dag er det bare kameraer i 45 av boksene. Og hvis kameraet er tomt for film, slipper fartssynderne også unna.

Innen få år

De digitale kameraene har vært et prøveprosjekt på enkelte veistrekninger siden oktober. Nå skal alle fotoboksene bli digitale.

- Vi har veldig tro på digitalisering av fotobokser. Vi er allerede i gang med utskiftingen, og kommer til å ha skiftet ut alle kameraene innen få år, sier samferdselsminister Torild Skogsholm (V) til Nettavisen.

Skogsholm sier til Nettavisen at hensikten ikke er å hente inn flere penger til statskassen, men at folk skal kjøre mer forsiktig.

- Alle frykter fotoboksene, men man må tenker på at det er en årsak til at de er der. Jeg har tro på at det skal virke forebyggende, sier hun.

Overfører bildene umiddelbart

Og det vil gå raskere etter at man er tatt. Digitalkameraene overfører straks bilder av asfaltens råskinn til veivesenets pc. Boten kan ligge i synderens postkasse et par dager senere.

Politiet har også oppdaget tilfeller hvor fartssynderen forsøker å sage ned fotoboksen for å fjerne beviset. Nå har det liten hensikt siden bildet allerede er overført til veikontorets datasystem

1991 BMW 325I TOURING

x 1992 Ford Sierra 2.0 CLX

x 1986 Ford Sierra XR 4x4 2.8 v6

x 2000 hyundai coupe 2.0

x 1998 Hyundai coupe 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

to sprørsmål :

Nå mens de gamle kameraene står i, er det jo en viss sikker hetsmargin, slik at dem ikke waster hele filmen på de som kjører bare litt for fort (td: du cruiser fint forbi en sånn boks i 95 i 80 sona uten at den gidder ta deg selv om det er kamera i). blir den marginen senka når boksene får digitale kamereaer?

og lar det seg gjøre å blende de digitale kameraene med infrarødt lys?? slik ryktene vil ha det til at det gikk an med de gamle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da blir det nok noen som får seg kamera da.Kjøre sakte forbi og sagesage.

Når nok kamera har blitt stjålet så innser de at det blir for dyrt og setter inn de gamle gode igjen.

Må nesten nevne at jeg IKKE oppfordrer til ulovligheter og er IKKE ansvarlig for noen fotobokser som blir ødelagt/stjålet på denne måten.

Bilforumet.no
Super Moderator

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Orb.Net

Det beste hadde faktisk vært å la vær å kjøre for fort i en periode, f.eks. 6 mnd. slik at disse viker ulønnsomme på sikt.

.Net

Haha! Ja den var god.. Noen her som med hånden på hjertet kan si at de kunne holdt seg i så mye som èn dag? :)

Vil disse nye boskene ha samme måling, altså følere i bakken?

*Død over fotoboksene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Alarm? Kjipt.... Får holde oss til spraying istedet da...

tectyl er knall bra!! og jeg oppfordrer til det! (i motsettning til andre ;))

1991 BMW 325I TOURING

x 1992 Ford Sierra 2.0 CLX

x 1986 Ford Sierra XR 4x4 2.8 v6

x 2000 hyundai coupe 2.0

x 1998 Hyundai coupe 1,6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mk2-16v

Jeg skal i hvertfall skaffe meg et sånnt digital kamera, har hørt at kvaliteten på bildene er super duper :D

Tror de har noe GSM alarm greier på fotoboksen...

Best å være kjappe da, vi tar en liten Suzuki pickup, også har vi et sånt lite honda-firtakter-powered 220v aggregat bakpå, tar med sirkelsag/motorsag/powertools, kapper ned dritten og putrer avgårde. Da er vi langt vekk når de merker at dritten mangler?

Menneh sånn litt saklig:

Hvor mye koster 270 digitalkameraer, nettlinje og operativt vedlikehold og andre utgifter knyttet til 270 digitalkameraer?

Jeg kan tenke meg at det er en del millioner kroner, de skal jo installere faenskapet, grave kabler, kjøpe kamera, og drive dette, samt vedlikeholde.

Jeg tror det er snakk om MYE penger.

Kunne de ikke ha bygget litt finere veier i stedet? NEEEIDA, det tjener man jo IIIINGENTING på..

Jævla politikere..

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Viking

Jaja, da blir det nok noen som får seg kamera da.Kjøre sakte forbi og sagesage.

Når nok kamera har blitt stjålet så innser de at det blir for dyrt og setter inn de gamle gode igjen.

Må nesten nevne at jeg IKKE oppfordrer til ulovligheter og er IKKE ansvarlig for noen fotobokser som blir ødelagt/stjålet på denne måten.

Er det mange fotobokser på Svalbard?

Kunne godt sendt de som er oppe her jeg bor dit..... ;)

(3 Stk digitale på Rv4)+ 2 stk vanlige som jeg må passere til Oslo fra meg.

Gøy. Not.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ideal

Best å være kjappe da, vi tar en liten Suzuki pickup, også har vi et sånt lite honda-firtakter-powered 220v aggregat bakpå, tar med sirkelsag/motorsag/powertools, kapper ned dritten og putrer avgårde. Da er vi langt vekk når de merker at dritten mangler?

Menneh sånn litt saklig:

Hvor mye koster 270 digitalkameraer, nettlinje og operativt vedlikehold og andre utgifter knyttet til 270 digitalkameraer?

Jeg kan tenke meg at det er en del millioner kroner, de skal jo installere faenskapet, grave kabler, kjøpe kamera, og drive dette, samt vedlikeholde.

Jeg tror det er snakk om MYE penger.

Kunne de ikke ha bygget litt finere veier i stedet? NEEEIDA, det tjener man jo IIIINGENTING på..

Jævla politikere..

Skal vel ikke ha linjer til alle tror jeg.. blir vel helst at det blir GPRS eller lignende når de overfører bildene. Eller så tror jeg ikke de setter opp bokser der det ikke finnes strøm til å drive de, så det er nok noen som allerede har gravd den kabelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider