Gå til innhold

Plugg/føler i innsugs manifoild - Problem

Ranger emnet


clone baby

Anbefalte innlegg

Hei, har ett spørsmål ang en plugg som er skrudd inn i innsugs manifoild. Saken er att jeg så på ledningene som går til luft mengde måleren som var splittet videre til en 2lednings plugg som virker som den skal være koblet til den "føleren" i innsugs manifoilden, men denne "føleren" virker ødelagt forde det stikker ut 2 stk metall/stål (eller hva det er) pinner som er løs inni "føleren" og stikker ut i hytt og pine, når jeg skrur av føleren, fosser det kjøle vann ut.

 

Demonstrasjon.

 

123.JPG

 

Regner med føleren er ødelagt og jeg må handle inn en ny en, men hva er denne god for? Kjøle temperaturen er veldig stabil og bilen funker som den skal, viften oxå, kansje litt morgen gretten og starte men ellers ok.

 

Er det kansje en føler som gir signal til hjærnen att bilen trenger mer bensin når motoren er kald? dvs att motoren min er "kald" 24/7 siden lednings pluggen ikke er koblet på og dermed har jeg ett høyt bensin forbruk? Vet ikke jeg, bare noe jeg tror, men hva mener dere? hva kan dette være?

 

Hvordan ville motoren oppført seg om jeg kobla den til?

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by clone baby

Er det kansje en føler som gir signal til hjærnen att bilen trenger mer bensin når motoren er kald? dvs att motoren min er "kald" 24/7 siden lednings pluggen ikke er koblet på og dermed har jeg ett høyt bensin forbruk? Vet ikke jeg, bare noe jeg tror, men hva mener dere? hva kan dette være?

 

BINGO!!! :D

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden sensoren er i forbindelse med kjølevannet ditt, er det liten tvil om at det er vanntempføleren, og som regel er de slik at motstanden i sensoren er høy ved kald motor, og blir mindre og mindre etter hvert som motoren blir varm.

Siden ledningen ikke er påkoblet engang føler ECU på en "uendelig" stor motstand og tror at motoren er kald. Evt kan ECU legge inn en fast middelverdi hvis den målte verdien har et for stort avvik fra normalt som f.eks ved ledningsbrudd.

Eller for å si det på en annen måte: Ganske sikker ihvertfall.

 

Den er nok ikke alt for dyr. Hvis bilen bruker mye bensin, vil du fort tjene den inn igjen.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår