Gå til innhold

Automat til manuell

Ranger emnet

Jensemann

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva som skal til for å bygge om en E28 535iA til 535i.

Er grundig lei av automat nå... Hvilke deler er det som må skiftes?

Må jeg bytte hjerne? har hørt det før. I tillegg må jeg skifte svinghjul og pedaler, men hva mer?

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på med samme prosjektet på min 520i 84mod, automatgirkassen er helt idiot og for dyr å overhale.

Skal ta manuell girkassen (5 trinns) fra en 86mod og trenger svinghjul, clutchpedal sett og overføring, bremsepedal og overføring, pakningsett og ny lamellplate så skal det vist bare være å skru i vei.

Tror ikke du trenger ny "hjerne" girvekslingen på automatkasser går vel på trykk og turtall som begge angis mekanisk såvidt jeg vet.

Lykke til med byttingen, det blir sikkert bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Men jeg mener også at jeg har hørt at clutch masterpumpe, mellomaksel(er det forskjellig lengde på girkassene?), startmotor(?), også må skiftes. Hvis det er noen som har gjort dette før på en M30 motor, eller vet nøyaktig hvilke deler jeg trenger. Kan dere svare da? Blir så usikker. Noen sier en ting å andre noe helt annet...

'84 Alfa Romeo GTV6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er Getrag 265 jeg har. Skal vel være 1:1 utveksling på fjerde giret. Men jeg får sjekke utvekslingen. Må vel være mulig å finne det på internett. Men folk jeg har snakket med sier at det er rette kassa. Så jeg bekymrer meg lite for at det skal være feil.

'84 Alfa Romeo GTV6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by IceCool

En smarting nevnte at jeg måtte være obs på utvekslingen på manuell kassen, den må være lik så det ikke blir tull med bakakselen

Hei

Trenger ikke å være lik den, men man kan jo gå på en smell med hastigheten da. Min 518 med 4 trinns kasse har 1:1 på 4 gir og 4,11:1 i bakakselutveksling. Er greit turtall i 100 km/t da ;) Hadde sikker blitt greit drag med 3,5 og den utvekslinga. Mener 535 har 3,07:1 i bakakselutveksling og 1:1 på 5 med sportkasse. Husker ikke automaten, men det står de forskjellige utvekslingene i håndboka til E28.

Hilsen Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider