Gå til innhold

nettopp kjøpt meg anlegg..

Ranger emnet

accord

Anbefalte innlegg

KJøpte meg nettopp 2 treveis 6*9 blaupunkt høytalere bak som jeg har plassert i hattehylla, så en Blaupunkt GTA 460 4 kanals forsterker (max watt 700), og en magnat subb. (ca 1500 w) Har ikke noe peiling på anlegg nesten.. Har en pioneer spiller også.. Høy talerene mine forran i bilen er sprengt så jeg spiller bare på de bak nesten. Har ikek så mye penger nå og har heller ikke tnekt å bruke så mye mere penger heller. Vurderete derfor å bare kjøpe diskanthøytalere på biltema til å ha forran men det ble jeg sterkt anbefalt til å ikke gjøre. Men jeg ahr en kammerat som har det og det spilelr greit nok da.. Jeg ble heller anbefalt å kjøpe nye 2veis høytalere forran samt diskant og ble også anbefalt å kjøpe en 2 kanlas forsterker. Enda en forsterker tror jeg at jeg vil utelukke, men jeg må da drive de to høytalerene forran på cd spilleren. Så det jeg da lurer på er om jeg vil merke stor forskjell om jeg kjøper høytalre forran elelr ikke? Og hva med bare disaknt forran? Er rimelig fornøyd med anlegget mitt men synes det kunen spilt litt høyere. Bassen hører man så vidt men det komemr av forsterkeren vil jeg da tro? Som sagt jeg har null peiling på anlegg egentlig..

Audi A6 2.4 Quattro 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at han sier kaste er at et komponentsett til 1200 kr spiller renere og pener en et 6*9 sett, ( min personlige mening, rett meg hvis det er no galt )

Hvor mange kanaler er det på forsterkeren din? den som driver subben altså.

Har du noe info om spilleren din? Det er mulig at denne er det "svakeste" ledd på anlegget.

Åssen ligger kablene dine? Hvor stor strømkabel har du trekt bakover? Liten strømkabel kan ofte "strupe" Forsterkeren og bass elementet.

Hvis du får tak i AutoD , sfh , eller Mr. sQ så har de en del peiling på anlegg!

Lykke til med anlegget :D

Good jul

Mvh Erik

Lillestrøm Nissen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ingen ekspert (tror jeg) men kan komme med mine erfaringer på bilstereospørsmålene du stiller.

6x9" kan du sette i kick-panelene framme. Bygg deg gjerne noen kick-paneler selv. Det er enklere enn du tror!

Deretter koppler du 2 av kanalene på forsterkeren din til 6x9".

Subwooferen din bygger du en kasse til. Spør i butikken der du kjøpte den om hva de anbefaler for liter-volum og hvilken kassetype som passer best til din musikkstil/smak.

De 2 siste kanalene på forsterkeren bruker du på subben.

Husk på at du koppler riktig + og - på forsterker og høyttalerne dine!

Dette er meget viktig for å unngå at du mister bassen din.

Bytter du om på + og - kan bassen utfase seg selv og du vil få MYE mindre bass enn det du ville ha fått ved riktig koppling.

Når det gjelder tipset du fikk om å plassere Biltema-diskanter framme så vil dette gjøre vondt verre.

Ikke plasser diskanter bak heller.

For at du skal få bredest mulig dekning av frekvensområdet så kjøper du deg noen 2-veis eller treveis høyttalere eller et komponentsett (diskant + mellomtone/bass) til å ha framme og beholder 6x9" bak.

Hvis du har Accord så eg jeg 95% sikker på at det er det 5,25" du skal ha framme. Mulig jeg tar feil ang. dimensjonen, men dette vet din lokale bilstereoforretning.

Det er egentlig smak og behag om høyttalerne skal være plassert foran eller bak i bilen. Men som en liten pekepinne så kan jeg spørre deg om du sitter med ryggen mot høyttalerne dine hjemme, når du hører musikk? Det gjør du nok ikke.

Derfor blir hovedtyngden av høyttalerne plassert framme.

Hvis du skulle kjøpe det et sett med høyttalere til å ha framme så bruker du 2 av kanalene på forsterker din på de, 2 kanaler brokoppler du til subwooferen din og så bruker du forsterkeren som er i cd-spilleren din på 6x9" i hattehylla di.

Trenger du hjelp til å lage kick-paneler så sender du meg en PM så skal jeg forklare deg oppskriften.

NB!

Vær obs på hvem du lytter til her på forumet. Mange tror nok de vet mer enn de egentlig gjør.

Lykke til med bilstereobyggingen!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode svar.. forsterkeren jeg har er en 4 kanals.. har koblet den mot subben og 6*9 høytalerene jeg har bak.. subben kjøpte jeg med kasse forresten... Så hvis jeg kjøper meg et front sett kan jeg vel ha de høytalerene jeg har bak fortsatt? så det er best å drive de forran på forsterkeren altså? Har lagt inn anlegget. Kjøpte monster signal kabler med Y plugg. Så kjøpte jeg den tjukkeste strøm ledningen butikken hadde .. En kammerat av meg kjøpte akkuratt samme bass i samme butikk som meg.. Bassen hans spiller mye dypere å bedre enn min.. kommer vel av at han har litt bedre forsterker enn meg? eller noe justeringer som skal til? har skrudd åp max på bassen.

Audi A6 2.4 Quattro 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spilleren er en panasonic og ikke pioneer.. hehe balnda litt.. Fatter'n kjøpte den for et drøyt år siden, vet egentlig ikke noe mere om spilleren. Den har ihvertfall to (phono?) utganger..

Som sagt ahr jeg lite peiling på anlegg.. så hva er kick panel? :rolleyes:

Takk for svar! :)

Audi A6 2.4 Quattro 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat
Originally posted by accord

takk for gode svar.. forsterkeren jeg har er en 4 kanals.. har koblet den mot subben og 6*9 høytalerene jeg har bak.. subben kjøpte jeg med kasse forresten... Så hvis jeg kjøper meg et front sett kan jeg vel ha de høytalerene jeg har bak fortsatt? så det er best å drive de forran på forsterkeren altså? Har lagt inn anlegget. Kjøpte monster signal kabler med Y plugg. Så kjøpte jeg den tjukkeste strøm ledningen butikken hadde .. En kammerat av meg kjøpte akkuratt samme bass i samme butikk som meg.. Bassen hans spiller mye dypere å bedre enn min.. kommer vel av at han har litt bedre forsterker enn meg? eller noe justeringer som skal til? har skrudd åp max på bassen.

Det er svært mange variabler som avgjør hvorfor bassen til kompisen din spiller ulikt din. Det er derfor vanskelig å si 100%.

Ser liten vits i å ramse opp det som kan være årsaken, da det blir ren spekulasjon ut i fra hva vi vet om anleggene pr nå.

Bilstereo er full av variabler.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kick-panel er ved siden på bilen foran dørene. der er det ofte et "ledig" område som en kan formbygge en liten kasse slik at elementet spiller i en lukket kasse der. Dette vil gjøre at du får retningsbestemt lyden og at du kan spille høyere med høytalerne enn om de hadde vært montert i f.eks. dørene.

Bygger du kick-panel så kan du gå for 6,5" elementer men som du selv skriver så er det 5,25" du har plass til i dørene dine.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være at bassen din bare ikke er riktig justert... Blir ikke alltid bedre av og skru på maks...

Du kan også prøve og flytte kassen litt rundt i bagasjen... Ihvertfall snu den... "Regelen" er vel ellementet inn mot cupeen i sedan... Men ingen regel uten untak ;)

Lykke til!

"Gott schuf Adam, und Adam den Opel"

-79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS!

-00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS!

-79 Opel Kadett C City 1,2N

-95 Opel Vectra 2,0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.. men du som sa jeg kunne "kaste" 6*9 høytalerene jeg har bak, det går vel ann å bruke alle sammen?

Hva bør kobles til forsterker? frontsett eller 6*9 jeg har i hattehylla?

Bassen spiller en del bedre nå, begynenr vel kasnje å bli spilt inn litt...

Spilleren jeg ahr er en Panasonic CQ-DFX301N. Noen som vet lit om den? fant ingen ting på internett...

Audi A6 2.4 Quattro 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider