Gå til innhold

sjekkliste for bytting av girkasse på GTR

Ranger emnet


EyeCon

Anbefalte innlegg

har fått en kjekk lyd på 3giret på gt-r'en min. og må få girkassen min på overhaling hos mazdafun ,

 

men kan noen gi meg step by step sjekkliste for og skru ut girkassen og montere den igjenn?

 

har begrenset med verksted timer så jeg må få den ut så smertefritt som muligt:D

[o] Mazda 323 GT-R 1993

[x] Ford Sierra 5dørs 1986 Vingebilwannabe (Solgt)

[x] Ford Sierra 3dørs 1984 (Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-tapp oljen.

-Skru av drivakslinger

-skru av mellomaksling på girkassa

-skru av venstre bærebru, ikke sikkert du må, men jeg synes det er lett og greit og gjøre

-dra fjørbeinet unna og fest det slik at det ikke er i veien.

-heng opp motor i en motorløfter som du fester ved støtdempertårnene

-ta ut batteri og lutflilterboks

-skru av motorfester og girkassefester

-ta av giroverføringen på kassa

-løsne clutchpumpa

-løsne speedometerwire

-da er det bare og skru av kassa, og gjøre det samme i motsatt rekkefølge når du skal ha det sammen igjen.

 

Ikke sikkert jeg har husket alt, men det er bare rett-frem skruing hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EyeCon

har fått en kjekk lyd på 3giret på gt-r'en min. og må få girkassen min på overhaling hos mazdafun ,

 

men kan noen gi meg step by step sjekkliste for og skru ut girkassen og montere den igjenn?

 

har begrenset med verksted timer så jeg må få den ut så smertefritt som muligt:D

 

Hei.

 

For en step-by-step, og alle triksa i boka - Ring meg når du peller den ut.

 

Du har nummeret.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MAZDA GT-R

-tapp oljen.

-Skru av drivakslinger

-skru av mellomaksling på girkassa

-skru av venstre bærebru, ikke sikkert du må, men jeg synes det er lett og greit og gjøre

-dra fjørbeinet unna og fest det slik at det ikke er i veien.

-heng opp motor i en motorløfter som du fester ved støtdempertårnene

-ta ut batteri og lutflilterboks

-skru av motorfester og girkassefester

-ta av giroverføringen på kassa

-løsne clutchpumpa

-løsne speedometerwire

-da er det bare og skru av kassa, og gjøre det samme i motsatt rekkefølge når du skal ha det sammen igjen.

 

Ikke sikkert jeg har husket alt, men det er bare rett-frem skruing hele tiden.

 

Det er flere måter å gjøre dette på, men her er min :

 

Kjør inn bilen, og kjør den litt opp i bukken til passe høyde. Opp med panser.

 

Ta av luftfilterboks, Batteri/feste, speedvaier(deles på midten), jordkabel bak motor(10 mm skruehode på kasse-brakett), Ta av girvaiere, og klipset til clutchvæske-røret. Bolter til starter, rør ned til turbo(alu), og 2 bolter på kassen (17 mm skruehode). Ta av feste mellom kasse, og v. rammevange.

 

Kjør bilen litt til opp, og ta av hjulene på begge sider forran. Ta av klips til bremseslanger og abs-sensor (*-hvis du har), og ta løs nedre opphengskule ved å løsne 2 bolter på nedre armen(-på hver side). Ta av plastskydd på venstre side.

 

Kjør bilen helt opp. Tapp olje på girkasse, og transfer. Skru ut lagring til h. drivaksel på motor(3-skruer). Skru ut festebolt til starter og kasse rett bak motor/over h. drivaksel. Sving helt til venstre, og dra ut h. drivaksel. Er dere 2, så bør en styre ut lagringen, mens den andre drar i akselen. Merk: Etter påfølgende momenter, kommer motoren til å tippe ned. Støtt den opp med en girkasse jekk eller lignende. Demonter tverr-gående vange, langsgående vange, og feste til V. bærearm. Dra ut venstre aksel av kassen, og sving den litt unna. Drivakselen sitter med en liten C-fjær. Vanligvis løsner akselen med ett lite "napp".

 

Ta løs skruer under bunnpanne(mot girkassen 14mm skruehode).

 

Skru av rør fra turbo (trykkside). Skru av fremre feste til kasse. Skru løs slave sylinder til clutch. Sving opp cylinder og rør uten å demontere røret/kretsen.

 

Senk motoren ned til den henger kun i det ene festet ved registeret. Det er OK at den henger her når bilen er statisk(står stille). Skal dere taue bilen rundt, anbefaler jeg at dere fester langsgående ramme travers, og legger en kloss mellom motor og travers som avlastning.

 

Nå er det 1 stk bolt som holder igjen kassen, og den sitter bak fremre festet som du tok av. Kassen er tung, og du bør være 2 stk for å løfte den ned kontrollert (-hvis du ikke er en bjørn)

 

Nå er kassen ute, og jobben er gjort.

 

Når den skal inn igjen, så husk å fylle transferolje og girolje igjen. Bil uten transferolje, går ca. 3 km før transferdiffen sveises fast. (*-ikke spør hvorfor jeg vet dette:rolleyes: )

 

Lykke til.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke SÅ stor forskjell i fremgangsmåten da Frank Ove, men jeg tok rekkefølgen etter som jeg husket hva som skal gjøres. Men du har sikkert hatt ned et par og ørti kasser mer enn meg også, selv om jeg jammen meg begynner og få noen kasser på samvittigheten selv også. Egentlig er det jævli fin jobb og skru på Mazda'n og ganske morro og skru girkasse på.

Driver og skrur på en lancia delta HF Intergrale EVO 3 om dagen. Det er IKKE like lettskrudd og morro, det er i hvertfall helt sikkert.

Forbanna møkkabil, bare jeg får den til og gå nå, så skal den brukes opp på isen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for flotte veiledninger:P hva skulle jeg gjort uten dette forumet? :P

hehe

 

tror ikke jeg får tid til og skru den ut før etter nyttår.... blir visst sykklist en go stund fremm over:(

[o] Mazda 323 GT-R 1993

[x] Ford Sierra 5dørs 1986 Vingebilwannabe (Solgt)

[x] Ford Sierra 3dørs 1984 (Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Idag har jeg fått lov til og låne et verksted med heisebukk.

 

så fra kl 19.00 i kvell så står jeg og sliter med ein dum girkasse:P

 

får håpe jeg får skrudd den ut i kvell slik at den kan sendes til MazdaFun til overhaling når han kommer heim fra turen sin i neste uke.

[o] Mazda 323 GT-R 1993

[x] Ford Sierra 5dørs 1986 Vingebilwannabe (Solgt)

[x] Ford Sierra 3dørs 1984 (Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer brukte jeg for og få ut girkassen.

 

gjekk veldigt smertefritt.

tok også ut clutchen for og sjekke om det var noe galt med den.

 

den såg slik ut:

97586ac4.jpg

4a4e357b.jpg

er dårlige bilder pga jeg tog di med mobilen.

MEN

 

er dette sinter?

og er den veldigt slitt?

[o] Mazda 323 GT-R 1993

[x] Ford Sierra 5dørs 1986 Vingebilwannabe (Solgt)

[x] Ford Sierra 3dørs 1984 (Spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei.

 

Kjøp ett kjent merke. Du trenger :

 

3 liter GL-4

1 liter GL-5

 

Jeg pleier å kjøpe Valvoline, men det er bare for det er lett og få tak i til en grei pris (Torshov på Strømmen).

 

Pass på å fyll på begge kasser (Hoved- og transfer kasse). Og trekk etter bunnplugg og nivåplugg.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår