Gå til innhold

sjekkliste for bytting av girkasse på GTR

Ranger emnet


EyeCon

Anbefalte innlegg

Glemte foresten å spørre deg Frank Ove, dine tanker om innkjøring av kassa?

 

Heisann.

 

Innkjøring av kasse? Har jeg aldri gjort. Fyll olje, og kjør ! Devil

 

Valvoline har jeg brukt på mange. Men det er forskjell på GL4 og GL5 på de jeg har kjøpt. En som dekker begge, høres skummelt ut...

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden jeg aldri har hatt noe særskilt kjennskap til disse bilene, og har akkurat annskaffet meg en, må jeg nesten bare spørre:

 

Ødelegger man kassa ved normal kjøring?

 

Har nesten fått panikk etter kjøpet av GTR'en i tyskland, tror denne bilen kommer til å bli min hele og totale ruin!!! Jeg kjører ikkje særlig stygt, men av og til er det artig å gi på litt, men hva er det man skal passe på?

 

Å være forsiktig og ta seg god tid ved giring?

Vegard RF

 

Mazda Owners Group Norway - http://mazda-ogn.org/

[o] 1993 Mazda 323 GT-R

[X] 1988 Honda "Shogun" CRX - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke å passe på noe. Bytt olje ofte, og ikke gjør som mange andre smartinger ved å kjøpe billig olje, kjøp et kjent merke. Selv brukte jeg Castrol SMX-S på girkassa, og SAF-XJ på fordelingskasse og bakaksling.

Jeg tror at problemet med mange som tar kasser er at de kjører lenge rundt med en "ulyd" som de tror er fra kassa, men gidder ikke gjøre noe med det siden lyden ikke blir værre. Helt til den dagen da alt er filler, og koster skjorta. Kjørte over 1 år med 1,5 kilo ladetrykk med MYE griskjøring, men husket (nesten) alltid og bruke clutch, pluss at jeg ikke gadd og stå å gjøre donuts på tørr asfalt. Tok aldri opp den kassa, skiftet bare clutcher. Jeg mener også at disse kassene ikke er noe særlig å bruke sinterclutch på, men ikke alle er enige med meg. Ser mange som kjører 1 mnd etter at de har monter sinter, så er det overhaling. Jeg og mazdafun er nok ikke helt enige med dette med clutch i disse bilene, men dette er meningen min. Han har jo på en annen side aldri tatt kasser i bilene sine pga sinterclutch, så det kan være litt med vedlikehold på kassa og gjøre pluss sjåføren.

Ligg i hvertfall ikke våken å bekjymre deg for å herje med bilen, den er lage for det!! Skal selge EVO'n til neste sommer, så da blir det mest sannsynelig GT-R igjen. Men denne gangen blir det full rallyspec, mest sannsynlingvis både på motor, motorstyring, girkasse, og understell, vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at disse kassene ikke er noe særlig å bruke sinterclutch på, men ikke alle er enige med meg. Ser mange som kjører 1 mnd etter at de har monter sinter, så er det overhaling.

 

Hvilken clutch brukte du da? Orginal henger jo ikke med når du kjører 1,5 kg trykk.

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er helt sikkert, brukte 3 orginalclutcher på 1 mnd i påvente av sterkere clutch. Det jeg kjørte med var orginal trykkplate, helix lamell med såkalt organisk belegg og utløselager fra SKF. Du får også trykkplate fra helix som også skal være veldig bra. Utløselager ville jeg heller anbefale orginalt eller helix pga at det fort blir ulyd i SKF lageret av en aller annen grunn.

De 2 lagrene jeg brukte fra SKF ble det ulyd i etter kort tid. Men jeg må si at den lamellen fra helix var god som gull, tålte mye juling og nesten som å kjøre med orginalclutch. Disse clutchen er å få kjøpt hos kollevold. Den gangen jeg kjøpe betalte jeg nesten 3500 kr, men i dag koster den ned imot 2500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er helt sikkert, brukte 3 orginalclutcher på 1 mnd i påvente av sterkere clutch. Det jeg kjørte med var orginal trykkplate, helix lamell med såkalt organisk belegg og utløselager fra SKF. Du får også trykkplate fra helix som også skal være veldig bra. Utløselager ville jeg heller anbefale orginalt eller helix pga at det fort blir ulyd i SKF lageret av en aller annen grunn.

De 2 lagrene jeg brukte fra SKF ble det ulyd i etter kort tid. Men jeg må si at den lamellen fra helix var god som gull, tålte mye juling og nesten som å kjøre med orginalclutch. Disse clutchen er å få kjøpt hos kollevold. Den gangen jeg kjøpe betalte jeg nesten 3500 kr, men i dag koster den ned imot 2500.

 

Hvilken clutchplate var god som gull? Helix med organiske lameller eller cinter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår