exsodius Skrevet Desember 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2004 Hvor mange volt bør det være på et bilbatteri i hvilestilling? Mitt var 12.0 volt i går morges. Lurer på om det var 12.3 volt før. Batteriet er 3 år gammelt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet Desember 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2004 Vel, hva står det på batteriet ditt? 12V ? :skaal: At det varierer fra 11.5 til 12.5V er ikke noe problem. kiddie De bilene jeg har vært borti ( Bortsett fra de gamle miniene der det var 6V ) Så er det 12 V som er normalt. God Jul beer Erik Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet Desember 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2004 Originally posted by exsodius Hvor mange volt bør det være på et bilbatteri i hvilestilling? Mitt var 12.0 volt i går morges. Lurer på om det var 12.3 volt før. Batteriet er 3 år gammelt. Lurer på om det er 12,6 v som er idéelt. Jo bedre ladet batteriet er, jo høyere blir hvilestillingen. 12,0 er ikke lavere enn normalt, men det kunne vært noe bedre. Sjekk ladespenningen din. Litt avhengig av kjøremønster, men den bør ikke være under 14 volt. Helst opp på 14,4 Siter -fS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Skrevet Desember 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2004 Er det 12,8V er batteriet toppers, under 12,2V vil jeg kalle det dødt... Siter 242 V8 *Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BrakeSnake Skrevet Desember 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2004 Enig med Hans der... Siter Corolla 1,6 twincam16v '93 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Enmas Skrevet Desember 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2004 husk at du skal måle mens batteriet er under belastning da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Desember 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2004 det som er viktig er hvor fort batteriet tar seg opp etter høyt forbruk.. feks hvis du bare drar den på startern og slukker med en gang, holde voltmeteret på batteriet og skjekke hvor fort det tar seg opp Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet Desember 20, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2004 Hvilespenning til batteriet ditt kommer an på hvilke blylegeringer som er brukt til anode og katode i batteriet ditt. Batteri i bil står som oftest delvis utladet, konstant. Det er fordi man kjører bilen forlite til å holde det topp oppladet. En time her og en time der er ikke nok.. Beste hadde vært å ladet batteriet konstant (konstantlading) mens bilen ikke var i bruk. Da hadde batteriet fått en betydelig lengre levetid. Resultatet av at batteriet står delvis utladet over lengre tid, er sulfatering. Dvs, blysulfat ( PbO4 ) som legger seg som et fast belegg uten på de aktive stoffene i batteriet (som er bly og blydioksid). Blysulfat er et salt. Dvs det blir dannet slike saltstrukturer/krystaller som hindrer syretilgang til de aktive materialene, samtidig så binder blysulfatet opp svovelsyre, noe som medfører enda mer nedsatt kapasitet. Det beste for batteriet ditt er å ha det så topp oppladet som mulig, hindre dype utladinder ( større antall og dypere jo mer kapasitet taper du) Sulfatering vil gi lavere hvilespenning, hvis det er mye bunnfall eller dendritter så vil disse også kortslutte cellene noe som gir lavere spenning. Ikke legg så mye vekt på hvilespenningen over batteriet ditt, hvis det fungerer til ditt bruk, hva er så problemet ? ;-) Får du igang motoren raskt og batteriet funker i sprengkulde så er det vel bra nok for ditt bruk :) Ladespenningen bør være 14.4 volt under rask tomgang dog. I praksis så gir mange generatorer for lav ladespenning. Det ofte pga spenningsfallet i kablene opp fra generator til batteri som ikke er tatt hensyn til. Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exsodius Skrevet Desember 20, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2004 Takk for mange gode svar! Nå har det seg sånn at for 2 mnd siden la jeg om dekk om kvelden. Jeg hadde da på lysene på bilen mens motoren ikke gikk. Det resulterte til at batteriet ble helt tømt. Så fikk jeg problem et par dager etter. Det startet med dynamostøy i høytalere. Og så slo alle varsellamper seg på hver gang jeg bremset. Verkstedet målte syrevekt til 1.23. Og satte det på lading over natta. Nå har det ikke vært noe problem de siste 4 dagene etter verkstedet. Men jeg har tatt det mer med ro med å bruke for mye strøm til ditt og datt. Og jeg kjørte 20 mil igår. Men ellers er det mest småturer. Jeg tror batteriet ikke har kommet seg på disse 2 mnd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yoneck Skrevet Desember 21, 2004 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2004 Originally posted by Enmas husk at du skal måle mens batteriet er under belastning da. "HVILEspenning" under belastning? Siter -fS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exsodius Skrevet Januar 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2005 Vel, målte hvilespenning i går til 12.09 volt. Verkstedet byttet med nytt batteri(merke NORbatteri 65ah), sa at det gamle ikke tok imot strøm lenger. Og idag morges var hvilespenningen 12.62volt :) Og det er vel mere normalt. Lurer på om jeg skal lade det nye batteriet? Kansje det kommer seg opp til 12.8 volt da. Kostet kr 1360,- for batteribytte. Gidda ikke bytte sjøl da det er firmabil. Men syns det var litt dyrt lell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Januar 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2005 Originally posted by Yoneck "HVILEspenning" under belastning? Hvilespenningen er den spenningen batteriet har når det ikke blir ladet. Så man setter på noe belastning (lys f.eks) og måler spenningen på polene. Ladespenningen er når motoren går og dynamoen lader det, da skal polspenningen være helst rundt 14 / 14,4 volt. (spark meg om jeg tar feil) Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exsodius Skrevet Januar 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2005 Originally posted by twinflower Hvilespenningen er den spenningen batteriet har når det ikke blir ladet. Så man setter på noe belastning (lys f.eks) og måler spenningen på polene. Ladespenningen er når motoren går og dynamoen lader det, da skal polspenningen være helst rundt 14 / 14,4 volt. (spark meg om jeg tar feil) Tviler sterkt på at batteriet skal belastes når du måler hvilespenning. Ellers har du rett :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Januar 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2005 Originally posted by exsodius Tviler sterkt på at batteriet skal belastes når du måler hvilespenning. Ellers har du rett :) Njaa, et bilbatteri skal iallefall aldri måles når det ikke er belastet, da får du feil verdier. Kunne å regne på dette for et par år siden, men nå husker jeg ikke en skvett av hvordan. :) Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Januar 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 15, 2005 det er en test som heter "belastningstest" da setter man på et aparat som trekker strøm fra batteriet,, den stiller man på 3X ampere timer tallet og den skal stå i 10 sec, hvis batteriet er under 9V da er batteriet dårlig.. også er det viktig hvor fort batteriet "komemr seg" etter den utladinga... batteriet er topplada når det er 12.8V best ladespenning for et batteri er 14.5V Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.