Gå til innhold

Volt på bilbatteri?

Ranger emnet


exsodius

Anbefalte innlegg

Vel, hva står det på batteriet ditt? 12V ? :skaal:

At det varierer fra 11.5 til 12.5V er ikke noe problem. kiddie

 

De bilene jeg har vært borti ( Bortsett fra de gamle miniene der det var 6V ) Så er det 12 V som er normalt.

 

 

God Jul beer

Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by exsodius

Hvor mange volt bør det være på et bilbatteri i hvilestilling? Mitt var 12.0 volt i går morges. Lurer på om det var 12.3 volt før. Batteriet er 3 år gammelt.

 

Lurer på om det er 12,6 v som er idéelt. Jo bedre ladet batteriet er, jo høyere blir hvilestillingen. 12,0 er ikke lavere enn normalt, men det kunne vært noe bedre. Sjekk ladespenningen din. Litt avhengig av kjøremønster, men den bør ikke være under 14 volt. Helst opp på 14,4

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilespenning til batteriet ditt kommer an på hvilke blylegeringer som er brukt til anode og katode i batteriet ditt.

 

Batteri i bil står som oftest delvis utladet, konstant. Det er fordi man kjører bilen forlite til å holde det topp oppladet. En time her og en time der er ikke nok..

 

Beste hadde vært å ladet batteriet konstant (konstantlading) mens bilen ikke var i bruk. Da hadde batteriet fått en betydelig lengre levetid.

 

Resultatet av at batteriet står delvis utladet over lengre tid, er sulfatering.

 

Dvs, blysulfat ( PbO4 ) som legger seg som et fast belegg uten på de aktive stoffene i batteriet (som er bly og blydioksid).

 

Blysulfat er et salt. Dvs det blir dannet slike saltstrukturer/krystaller som hindrer syretilgang til de aktive materialene, samtidig så binder blysulfatet opp svovelsyre, noe som medfører enda mer nedsatt kapasitet.

 

Det beste for batteriet ditt er å ha det så topp oppladet som mulig, hindre dype utladinder ( større antall og dypere jo mer kapasitet taper du)

 

Sulfatering vil gi lavere hvilespenning, hvis det er mye bunnfall eller dendritter så vil disse også kortslutte cellene noe som gir lavere spenning.

 

 

Ikke legg så mye vekt på hvilespenningen over batteriet ditt, hvis det fungerer til ditt bruk, hva er så problemet ? ;-) Får du igang motoren raskt og batteriet funker i sprengkulde så er det vel bra nok for ditt bruk :)

 

Ladespenningen bør være 14.4 volt under rask tomgang dog. I praksis så gir mange generatorer for lav ladespenning. Det ofte pga spenningsfallet i kablene opp fra generator til batteri som ikke er tatt hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar!

 

Nå har det seg sånn at for 2 mnd siden la jeg om dekk om kvelden. Jeg hadde da på lysene på bilen mens motoren ikke gikk. Det resulterte til at batteriet ble helt tømt. Så fikk jeg problem et par dager etter. Det startet med dynamostøy i høytalere. Og så slo alle varsellamper seg på hver gang jeg bremset. Verkstedet målte syrevekt til 1.23. Og satte det på lading over natta. Nå har det ikke vært noe problem de siste 4 dagene etter verkstedet. Men jeg har tatt det mer med ro med å bruke for mye strøm til ditt og datt. Og jeg kjørte 20 mil igår. Men ellers er det mest småturer. Jeg tror batteriet ikke har kommet seg på disse 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vel, målte hvilespenning i går til 12.09 volt. Verkstedet byttet med nytt batteri(merke NORbatteri 65ah), sa at det gamle ikke tok imot strøm lenger. Og idag morges var hvilespenningen 12.62volt :) Og det er vel mere normalt. Lurer på om jeg skal lade det nye batteriet? Kansje det kommer seg opp til 12.8 volt da.

 

Kostet kr 1360,- for batteribytte. Gidda ikke bytte sjøl da det er firmabil. Men syns det var litt dyrt lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Yoneck

 

"HVILEspenning" under belastning?

 

 

Hvilespenningen er den spenningen batteriet har når det ikke blir ladet. Så man setter på noe belastning (lys f.eks) og måler spenningen på polene.

 

Ladespenningen er når motoren går og dynamoen lader det, da skal polspenningen være helst rundt 14 / 14,4 volt.

 

 

(spark meg om jeg tar feil)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by twinflower

 

 

Hvilespenningen er den spenningen batteriet har når det ikke blir ladet. Så man setter på noe belastning (lys f.eks) og måler spenningen på polene.

 

Ladespenningen er når motoren går og dynamoen lader det, da skal polspenningen være helst rundt 14 / 14,4 volt.

 

 

(spark meg om jeg tar feil)

 

Tviler sterkt på at batteriet skal belastes når du måler hvilespenning. Ellers har du rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by exsodius

 

Tviler sterkt på at batteriet skal belastes når du måler hvilespenning. Ellers har du rett :)

 

Njaa, et bilbatteri skal iallefall aldri måles når det ikke er belastet, da får du feil verdier. Kunne å regne på dette for et par år siden, men nå husker jeg ikke en skvett av hvordan. :)

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en test som heter "belastningstest" da setter man på et aparat som trekker strøm fra batteriet,,

den stiller man på 3X ampere timer tallet og den skal stå i 10 sec, hvis batteriet er under 9V da er batteriet dårlig.. også er det viktig hvor fort batteriet "komemr seg" etter den utladinga...

 

batteriet er topplada når det er 12.8V

best ladespenning for et batteri er 14.5V

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår