Gå til innhold

basskasse til 240. noen som har bygget?

Ranger emnet

Kennet

Anbefalte innlegg

• Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da er vi to! Driver og lager istand en kasse med 2 stk 12" som skal under hattehylla og lager istand en til 2 stk 15" som skal bare stå bak i bagasjerommet! Ikke samtidig da! Skal bare teste hva som blir best!

Siden ingen vil ha de 2 15" så får jeg bruke dem selv! Bruke dem til sub på hjemmekino anlegget mitt! ;)

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by HPfreak

Da er vi to! Driver og lager istand en kasse med 2 stk 12" som skal under hattehylla og lager istand en til 2 stk 15" som skal bare stå bak i bagasjerommet! Ikke samtidig da! Skal bare teste hva som blir best!

Siden ingen vil ha de 2 15" så får jeg bruke dem selv! Bruke dem til sub på hjemmekino anlegget mitt! ;)

han som hadde bilen din før deg, hadde jo 2x15" under hatthylla.. stemmer ikke det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei mener å huske at han ikke hadde dem under hattehylla men bare baki vanlig med portene mot setet! Får man så forsterkerene oppe på kassa! Litt usikker men det blir en lei vinkel hvis jeg skal ha de 15" under hattehylla! Men det skal da gå! For se hvor mye tid jeg gidder å bruke på akkurat den! Kommer nok til å bruke de 12"!

Real muscles, real power!

Prosjekt: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=94304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bygger dere med elementene mot seteryggen?

Det er fordi lyden blir best slik. Dette varierer fra biltyper. Noen spiller best med elementene bak over og noen oppover.

I 240 spiller dem best inn i seteryggen siden bassen kommer mer igjennom. Og så ha en bassreflex port opp i hatte hylla. Eller et par alt ette som.

Derfor :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by AlpejoHn

Det er fordi lyden blir best slik. Dette varierer fra biltyper. Noen spiller best med elementene bak over og noen oppover.

I 240 spiller dem best inn i seteryggen siden bassen kommer mer igjennom. Og så ha en bassreflex port opp i hatte hylla. Eller et par alt ette som.

Derfor :)

Nope, har aldri fått best lyd med den løsningen.

Beste jeg har prøvd, er en kasse på hver sin side i hjulbrønn med elementene imot midten.

Eneste gangen fikk sånn noenlunde ok lyd mot seteryggen, var med en 15" med kasse som tettet helt i mellom kupe og bagasjen og bassrefleksen opp i hattehylla.

Da var det forøvrig ganske stort luftrom mellom seteryggen og kassa pga vinkelen.

En kamerat av meg bygde en kasse på 2x110L med 2x15" elementer bakover, og bassrefleksen opp i hattehylla.

Det bygget var noe av det mest sinnsyke jeg har hørt i en 240.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bofors

hvordan låter det egentlig? mye vibrasjoner siden bassern står rett opp?...

hei,

den vibrerer noe sykt ja.. spiller også utrolig høyt!

subben klarer fint 5-50hz, men noe over 50hz er den ikke idèell til. Det er derfor jeg skal ha 10" som midbass, samt 6x9 infinity tar jo også litt midbass.

Har lekt litt med tanken på å selle subben, selv om jeg egentlig ikke vil det. spørs om jeg får en bra deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider