Gå til innhold

Gode elementer til hjemme-sub?

Ranger emnet

BeemerZ1

Anbefalte innlegg

Når jeg er ferdig med byggingen av bilanlegget til våren en gang tenkte jeg å prøve å få bygget en skikkelig hjemme-sub.

Da trenger jeg forslag til hvilke elementer jeg skal bruke.

De skal kunne spille bra sammen med mine AudioPro Blue Diamond, dvs. de må være raske og musikalske.

Jeg vil også at det skal kunne spille skikkelig høyt og gjøre seg bra i hjemmekino.

For tiden sitter jeg med en Proson 15" i bassrefleks som jeg låner av en kamerat, men denne spiller langt fra godt nok... Kan beskrives som treig, boomete, pappaktig med masse mekanisk støy :D

Men moro er det jo likevel.

Planen er å bygge en reflekskasse med to 12" eller 15".

Rommet den skal stå i er passe stort, ca 3x6m.

Hvilken forsterker vil være bra å bruke? Et par store Hypex'er kanskje? Noen som vet om disse er bra? Eller kanskje en OK PA forsterker?

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by BeemerZ1

Når jeg er ferdig med byggingen av bilanlegget til våren en gang tenkte jeg å prøve å få bygget en skikkelig hjemme-sub.

Da trenger jeg forslag til hvilke elementer jeg skal bruke.

De skal kunne spille bra sammen med mine AudioPro Blue Diamond, dvs. de må være raske og musikalske.

Jeg vil også at det skal kunne spille skikkelig høyt og gjøre seg bra i hjemmekino.

For tiden sitter jeg med en Proson 15" i bassrefleks som jeg låner av en kamerat, men denne spiller langt fra godt nok... Kan beskrives som treig, boomete, pappaktig med masse mekanisk støy :D

Men moro er det jo likevel.

Planen er å bygge en reflekskasse med to 12" eller 15".

Rommet den skal stå i er passe stort, ca 3x6m.

Hvilken forsterker vil være bra å bruke? Et par store Hypex'er kanskje? Noen som vet om disse er bra? Eller kanskje en OK PA forsterker?

Her er vi inne på det som virkelig er min lidenskap:D

Dropp refleks, det er mitt råd, særlig på så store elementer.

Hva er du ute etter lydmessig?

Hva skal den brukes til - musikk, hjemmekino, eller begge deler?

Musikksmak?

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr. SQ

Her er vi inne på det som virkelig er min lidenskap:D

Dropp refleks, det er mitt råd, særlig på så store elementer.

Hva er du ute etter lydmessig?

Hva skal den brukes til - musikk, hjemmekino, eller begge deler?

Musikksmak?

mvh

Glenn

Det er bra! :D

Målet er at subben skal kunne spille fint nok til å ikke ødelegge den gode lyden fra høyttalerne mine. Disse har jo innebygde aktive 10" subber, men jeg synes ikke de gir meg nok trøkk når jeg vil ha det litt moro innimellom... Derimot går de deilig dypt, klarer seg fint ned i 20Hz. Litt plagsomt f.eks. på filmer der man er ute i rommet med en konstant during rundt 25Hz, det blir det hodepine av (når volumet er skudd litt opp vel og merke).

Skal brukes til både musikk og hjemmekino, så det blir ikke lett å få en optimal løsning.

Drømmen må jo være noe som spiller omtrent som en vegg med mange JL Audio 12W3v2'er i hver sin 35L lukket kasse ville gjort i Golf'en min. Hvis du kan forestille deg det?

Det ville blitt høyt, dypt, og med skikkelig punch!

Tenkte litt på det ja.. Kan godt være det vil bli best i lukket kasse inne også.

Tja.. Musikksmaken min...

Hører på det meste. Pleier å si allt utenom opera og klassisk. Men blir mest rock, pop, trance, dance, rap, r&b osv...

Dire Sraits, Mark Knopfler, Massive Attack og Eagles er jo vanvittig moro å høre på et bra anlegg!

Musikksmaken min endrer seg for så vidt stadig. Går mer og mer fra dance/trance til rock/akkustisk musikk.

Vært borti QSC forsterkere?

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet er at subben skal kunne spille fint nok til å ikke ødelegge den gode lyden fra høyttalerne mine. Disse har jo innebygde aktive 10" subber, men jeg synes ikke de gir meg nok trøkk når jeg vil ha det litt moro innimellom... Derimot går de deilig dypt, klarer seg fint ned i 20Hz. Litt plagsomt f.eks. på filmer der man er ute i rommet med en konstant during rundt 25Hz, det blir det hodepine av (når volumet er skudd litt opp vel og merke).

Skal brukes til både musikk og hjemmekino, så det blir ikke lett å få en optimal løsning.

Drømmen må jo være noe som spiller omtrent som en vegg med mange JL Audio 12W3v2'er i hver sin 35L lukket kasse ville gjort i Golf'en min. Hvis du kan forestille deg det?

Tenkte litt på det ja.. Kan godt være det vil bli best i lukket kasse inne også.

Hører på det meste. Pleier å si allt utenom opera og klassisk. Men blir mest rock, pop, trance, dance, rap, r&b osv...

Dire Sraits, Mark Knopfler, Massive Attack og Eagles er jo vanvittig moro å høre på et bra anlegg!

Musikksmaken min endrer seg for så vidt stadig. Går mer og mer fra dance/trance til rock/akkustisk musikk.

For det første vil jeg ikke anbefale bilstereobasser til hjemmebruk. Grunnen er enkel; du får bedre lydkvalitet for mindre penger ved å velge et hjemme element.

Hvor mye har du tenkt å bruke på elementer?

QSC er billig PA, har aldri hørt dem, men har heller ikke alverdens tro på dem.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Mr.SQ sier om at bil bassere ikke egner seg så veldig mye hjemm.

QSC er for PA; ikke for hjemme bruk, er råtten på lyd kvalitet men er da i gjengjeld ganske brutal ( i forhold til pris ) på lyd trykk.

Gå heller for en ren monoblokk av annet merke til subbene.

har ingen merker å anbefalle akuratt nå.

Lykke til :D

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg ikke anbefale bilstereobasser til hjemmebruk. Grunnen er enkel; du får bedre lydkvalitet for mindre penger ved å velge et hjemme element.

Hvor mye har du tenkt å bruke på elementer?

QSC er billig PA, har aldri hørt dem, men har heller ikke alverdens tro på dem.

mvh

Glenn

Pris kommer rett og slett an på hvor mye jeg må ut med for noe som er bra nok.

Vil ha gode elementer, men det blir litt mye å bruke 10000,- bare på elementer.

Jeg er først og fremst ute etter å finne ut hvilke muligheter jeg har.

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ealoken

QSC er for PA; ikke for hjemme bruk, er råtten på lyd kvalitet men er da i gjengjeld ganske brutal ( i forhold til pris ) på lyd trykk.

Mvh Erik

Bilbasser kan godt fungere hjemme, dette bestemmes av elementets parametre, problemet er at bilbasser koster mer enn tilsvarende basser til hjemmebruk.

Subamp er bedre egnet enn monoblokk

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris kommer rett og slett an på hvor mye jeg må ut med for noe som er bra nok.

Vil ha gode elementer, men det blir litt mye å bruke 10000,- bare på elementer.

Jeg er først og fremst ute etter å finne ut hvilke muligheter jeg har.

Eton har svært gode elementer til dette. Både elementene som er til hjemmebruk og bilbassene fungerer fint. Dette er derimot High-end og koster pæng.

Vifa har en rimelig og god 12"

Peerless har også et par ok varianter.

Skal du ha skikkelige High-end basser bør følgende vurderes:

Audio Technology

Eton

Focal

Disse lager de beste bassene jeg vet om.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ealoken

Mvh Erik

Grunnen til at jeg nevner PA er at Lyd og Bilde en gang satt opp et temmelig rått anlegg der to basser i hver høyttaler ble drevet av en PA-forsterker. Dette var noe de ble meget fornøyd med!

Blant annet pga den høye dempefaktoren og masse kraft.

Husker ikke nøyaktig hvilket utstyr dette var for øyeblikket, men tror jeg må se om jeg finner det bladet...

Problemet er at det er svært vanskelig å finne hjemme-forsterkere med mye effekt (kanskje ikke nødvendig?).

Har ikke akkurat råd til Krell sine monoblokker, heller ikke Nemo eller Nada.

Har hørt mye bra om Pioneer sin gamle A-serie. Disse går det an å få tak i ganske rimelig. Tenker på f.eks. A-858.

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes du burde sjekke peerless. de spiller pent og bra til en bra penge synes nå jeg i hvertfall. Jeg har en forbedret peerless XLS 10" i en liten porta kasse i butikken og den spiller veldig bra til film og musikk bruk. det eneste er at den går ikke så veeeeldiiggg dypt, men du får med deg det meste av kanonskudd og slikt for det i filmene. 4 sånne i en kasse, da skal jeg love deg at du har RÅ sub til 5000kr for alle elementene.

QSC er ikke billig PA amper, de er dyre og de er forferdelig dårlige. Vi på SPD kjøpte inn 3 stk av den beste PA ampen til QSC og alle tre har tatt kvelden, og ikke bare det, de har tatt med seg en gode del suber i slengen. til å være en amp til 17 000 stk så er dette skremmende dårlig fordi vi har brukt noen billige Gemsound amper til 7000 på de samme subene og de ampene låt bedre. Skal du ha en veldig bra PA amp, du kan bruke med god samvitighet hjemme så burde du titte på Carver Pro. Da får du god lyd kvalitet og masse power, men også en ting som en er viktig, god kontroll. disse ampene bruker jeg daglig på store tungdrevene 18" og det spiller som bare rakkern, så de skulle klare det meste.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg nevner PA er at Lyd og Bilde en gang satt opp et temmelig rått anlegg der to basser i hver høyttaler ble drevet av en PA-forsterker. Dette var noe de ble meget fornøyd med!

Husker ikke nøyaktig hvilket utstyr dette var for øyeblikket, men tror jeg må se om jeg finner det bladet...

Problemet er at det er svært vanskelig å finne hjemme-forsterkere med mye effekt (kanskje ikke nødvendig?).

Har ikke akkurat råd til Krell sine monoblokker, heller ikke Nemo

eller Nada.

Har hørt mye bra om Pioneer sin gamle A-serie. Disse går det an å få tak i ganske rimelig. Tenker på f.eks. A-858.

Sannsynligvis var det en Dynamic Presicion PA sak.

Skjønner ikke helt hvorfor du stresser med all den effekten. Er overhodet ikke behov for det. Jeg driver mine 11" med 15Watt jeg. (vel og merke DHT 845 SET Kl A)

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke akkurat råd til Krell sine monoblokker, heller ikke Nemo eller Nada.

det var vel tilfedig vis ikke denne saken her http://www.soundpressure.no/kinokritikk.htm ? for det er en kino som jeg har bygget som lyd og bilde kåret til Norges råeste kino hjemme. og de mente i tillegg at lyden var mye bedre enn på coloseum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis var det en Dynamic Presicion PA sak.

Skjønner ikke helt hvorfor du stresser med all den effekten. Er overhodet ikke behov for det. Jeg driver mine 11" med 15Watt jeg. (vel og merke DHT 845 SET Kl A)

mvh

Glenn

Mulig det.

Men det var ikke den ene DP PA'en jeg har sett i hvert fall. De har vel bare den?

Kanskje fordi jeg vil det skal spille virkelig høyt i tillegg til bra? Og at det blir noe helt annet med rør?

Men det er godt mulig jeg ikke trenger så mye effekt likevel.

Eton du bruker?

Hvor finner jeg oversikt over elementene til f.eks. Eton og Focal?

Hvor fåes disse kjøpt?

Fant Eton sine da jeg omsider kom inn på siden deres...

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

det var vel tilfedig vis ikke denne saken her http://www.soundpressure.no/kinokritikk.htm ? for det er en kino som jeg har bygget som lyd og bilde kåret til Norges råeste kino hjemme. og de mente i tillegg at lyden var mye bedre enn på coloseum

Nei, var ikke det jeg mente, men det er jo ganske rått!

Skal finne det bladet jeg...

Jeg synes forresten at jeg har bedre lyd hjemme enn det er i de fleste kinosalene i Bergen. Men så der det jo litt annen skala på rommene...

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å komme med en liten ting til, som du også ser i den aritkelen jeg la ut nå. Bob Carver driver jo også Sunfire og det smitter en del over på Carver pa ampene. det har vi merket godt når vi har koblet carver amper på store hifi høytalere. pa amper synes jeg er en god løsning viss man ikke har lyst til å betale 40- 50 000 for en hifi amp som yter like mye, men er litt penere ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider