Gå til innhold

Gode elementer til hjemme-sub?

Ranger emnet

BeemerZ1

Anbefalte innlegg

Det spørs jo da bare hvordan det blir med plass-spørsmålet om jeg en gang skulle få meg en "bedre halvdel" som skal bestemme interiøret...

Går vel gjerne an å bruke dem som bord?

Hadde jo vært kult med noen små lukkede knøtter som spiller noe jævlig :D

Sitter med noen merkelige tanker om subber i taket...

Har det noe å si egentlig?

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vet ikke helt hvordan de er som bord, men du kan jo bygge dem inn i en vegg, i rommet under/over e.l. Bør ikke være noe problem å gjemme dem bort. Hvordan det blir rent plasseringsmessig har muligens Dag peiling på? Mulig de vil "se" gulv og vegger som en forlengelse av selve hornet.

Takmontering bør ikke spille noen rolle, men montering, plassering osv. vil vel kreve sitt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmeprosjekter er alltid moro, er jo liksom det som ligger nærmest mitt hjerte.

Subprosjekter er en utfordring, rett og slett fordi det etter min mening er dønn nødvendig å tilpasse dem rommet dem skal stå i. Har man en DEQX liggende, er dette selvsagt noe som kan gjøre ting enklere, men til den nette sum av 30-40k, er ikke dette allemanns eie. Man kan selvsagt introdusere mer normale Eq'er, men det er ikke bestandig tilstrekkelig. Smtidig kan man komme svært langt ved å gjøre ting riktig. Ulempen ved å tilpasse en konstruksjon til et gitt rom, er nemlig det at den er tilpasset en viss romtype. Dem vil ikke nødvendigvis fungere like bra i en annen setting. Dette er dog noe jeg mener er levbart så lenge man bygger ting selv. Tom Helgesen (Embla Audio) hadde en svært morsom, og kostnadseffektiv løsning med en liten boks man koblet til pc'n og satt in EQ verdier tilpasset rommet. Desverre var ikke denne boksen noen kommersiell suksess, og derfor lages den ikke lenger. Du skal derimot ikke se bort i fra at Helgesen har en slik liggende, eller kan bygge en slik for deg. Embla Audio er ikke så stort firma.

Når det gjelder dynamikk, er Dag absolutt inne på noe vedrørende horn, men noe som også påpekes, blir ofte dypbasshorn relativt store. Man kan lage konstruksjoner type hjørnehorn, hvor rommets beskaffenhet utnyttes, men horn er ikke bare enkelt.

Når det gjelder elementer, er det viktig å avgjøre hva men er ute etter. Skal man ha en basspumpe av langslagstypen, eller vil man ha en høyeffektiv dynemikkbombe som også fungerer langre opp i frekvens. Det ideelle hadde nok vørt enb kombinasjon av begge, men siden prekvansområdet over 40H, er viktigere enn det under, ville jeg helt klart gått for siste alternativ, men dette er meg. Thomas ramset opp en hel masse gromme elementer, noe han er veldig god på...............he he, men mange av dem er svindyre konstruksjoner. Eton lager meget gode elementer med lav forvregning, ellers finnes det et Italiensk firma som heter RCF. Dem lager noen basser med en helt utrolig lav forvregning i bassområdet. Focal har selvsagt noe svært vellydende basser på samvittigheten. PHL som Thomas også har vist et bilde av er utrolig spennende.

Audio Technology sine elementer er i en helt suveren klasse, men det er desverre også prisen. Du kommer helt på nivå med f.eks Eton sine basser.

Det viktigste, slik jeg ser det, er uansett å lage en konstruksjon som passser i ditt rom. hjelper ikke med de grommeste elementene på markedet, om denne faktoren blir neglisjert. Derimot kan man komme meget langt med et kostnadseffektivt element, så lenge resten er tatt hånd om, og man velger riktig element.

Du nevner bass i taket, det har blitt gjort før. Også i gulvet, spillende IB. I følge eierne, meget vellykket, har dog aldri forsøkt dette selv.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmeprosjekter er alltid moro, er jo liksom det som ligger nærmest mitt hjerte.

Subprosjekter er en utfordring, rett og slett fordi det etter min mening er dønn nødvendig å tilpasse dem rommet dem skal stå i. Har man en DEQX liggende, er dette selvsagt noe som kan gjøre ting enklere, men til den nette sum av 30-40k, er ikke dette allemanns eie. Man kan selvsagt introdusere mer normale Eq'er, men det er ikke bestandig tilstrekkelig. Smtidig kan man komme svært langt ved å gjøre ting riktig. Ulempen ved å tilpasse en konstruksjon til et gitt rom, er nemlig det at den er tilpasset en viss romtype. Dem vil ikke nødvendigvis fungere like bra i en annen setting. Dette er dog noe jeg mener er levbart så lenge man bygger ting selv. Tom Helgesen (Embla Audio) hadde en svært morsom, og kostnadseffektiv løsning med en liten boks man koblet til pc'n og satt in EQ verdier tilpasset rommet. Desverre var ikke denne boksen noen kommersiell suksess, og derfor lages den ikke lenger. Du skal derimot ikke se bort i fra at Helgesen har en slik liggende, eller kan bygge en slik for deg. Embla Audio er ikke så stort firma.

Når det gjelder dynamikk, er Dag absolutt inne på noe vedrørende horn, men noe som også påpekes, blir ofte dypbasshorn relativt store. Man kan lage konstruksjoner type hjørnehorn, hvor rommets beskaffenhet utnyttes, men horn er ikke bare enkelt.

Når det gjelder elementer, er det viktig å avgjøre hva men er ute etter. Skal man ha en basspumpe av langslagstypen, eller vil man ha en høyeffektiv dynemikkbombe som også fungerer langre opp i frekvens. Det ideelle hadde nok vørt enb kombinasjon av begge, men siden prekvansområdet over 40H, er viktigere enn det under, ville jeg helt klart gått for siste alternativ, men dette er meg. Thomas ramset opp en hel masse gromme elementer, noe han er veldig god på...............he he, men mange av dem er svindyre konstruksjoner. Eton lager meget gode elementer med lav forvregning, ellers finnes det et Italiensk firma som heter RCF. Dem lager noen basser med en helt utrolig lav forvregning i bassområdet. Focal har selvsagt noe svært vellydende basser på samvittigheten. PHL som Thomas også har vist et bilde av er utrolig spennende.

Audio Technology sine elementer er i en helt suveren klasse, men det er desverre også prisen. Du kommer helt på nivå med f.eks Eton sine basser.

Det viktigste, slik jeg ser det, er uansett å lage en konstruksjon som passser i ditt rom. hjelper ikke med de grommeste elementene på markedet, om denne faktoren blir neglisjert. Derimot kan man komme meget langt med et kostnadseffektivt element, så lenge resten er tatt hånd om, og man velger riktig element.

Du nevner bass i taket, det har blitt gjort før. Også i gulvet, spillende IB. I følge eierne, meget vellykket, har dog aldri forsøkt dette selv.

mvh

Glenn

Takker nok en gang for et langt og innholdsrikt innlegg fra deg Glenn :)

Når det gjelder hva jeg er ute etter er du inne på noe.

Som du sier selv, det ideelle hadde vært en kombinasjon som kan gi meg rikelig med trykk ca. 15-50 Hz og noe som kan fungere bra ved ca. 40-100 Hz når jeg har lyst til å ta av litt :D

Men jeg må vel inngå noen kompromisser her og der...

Leste en del om denne IB-løsningen for en stund siden.

Det fungerer visstnok bra, men jeg har i hvert fall ikke muligheten til noe sånt ettersom det er betonggolv her.

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hva jeg er ute etter er du inne på noe.

Som du sier selv, det ideelle hadde vært en kombinasjon som kan gi meg rikelig med trykk ca. 15-50 Hz og noe som kan fungere bra ved ca. 40-100 Hz når jeg har lyst til å ta av litt :D

Men jeg må vel inngå noen kompromisser her og der...

Går ut i fra at det er med tanke på hjemmekino du ønsker gjengivelse ned mot 15 Hz?

For på 99 % av plateutgivelsene med musikk er det ikke lyd under 35Hz.

Tror det er viktig å skjelne mellom veiene til dypbassnirvana.

Hadde jeg hatt ubegrenset tilgang til kronasjer ville nok idealsubwooferen min bestå av 6-8 Eton 11 tommere i trykkammer, lett manipulert av en god equalizer.

Da snakker vi skikkelig Hi-Fi.

Så har vi den andre veien med mer morro og bulder og brak.

Elementer med høy bevegelig masse, enorm slaglengde og som spiser en middels stor trafokiosk til kvelds. (strømkrevende)

Det er her horn kommer inn, i mine øyne klarer disse begge deler med glans.

Men som nevnt de blir store og er krevende å fremstille for menigmann.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ut i fra at det er med tanke på hjemmekino du ønsker gjengivelse ned mot 15 Hz?

For på 99 % av plateutgivelsene med musikk er det ikke lyd under 35Hz.

Tror det er viktig å skjelne mellom veiene til dypbassnirvana.

Hadde jeg hatt ubegrenset tilgang til kronasjer ville nok idealsubwooferen min bestå av 6-8 Eton 11 tommere i trykkammer, lett manipulert av en god equalizer.

Da snakker vi skikkelig Hi-Fi.

Så har vi den andre veien med mer morro og bulder og brak.

Elementer med høy bevegelig masse, enorm slaglengde og som spiser en middels stor trafokiosk til kvelds. (strømkrevende)

Det er her horn kommer inn, i mine øyne klarer disse begge deler med glans.

Men som nevnt de blir store og er krevende å fremstille for menigmann.

Mvh

Dag Johansen

Ja, skal jo brukes til film også :)

Men en del av musikken jeg hører på har faktisk bass som går meget dypt, bortimot 20-25 Hz.

Skal vel klare meg fint om jeg får noenlunde flat kurve ned mot det.

Noen eksempler som jeg hørte da jeg var ute i bilen for et par timer siden:

Dope(?) - Die motherfucker, die (trykker hærlig rundt 30 Hz :D)

Cascada - Bad Boy (har "bassruller" som går ned i under 20 Hz)

Akon - Gangsta (har solide basstoner på ca. 25 Hz)

Dette er sanger som er ekstremt moro å høre i bilen, men som ikke blir helt det samme inne...

Skulle gjerne hatt 8 11-581 ja :)

Men da er vi oppe i en god slump penger bare for elementene, og det vet du.

Jeg er nok fortsatt av den typen som foretrekker litt moro fremfor helt korrekt Hi-Fi-lyd.

Har vi ikke nok strøm her i Norge da? :hammer

Trafokiosken står ca. 100 m borti veien her, så det skulle gå bra :D

Hvilke elementer ville du brukt i en hornkonstruksjon da?

Viktig med lav Qts?

Kan det fungere med elementer med mer enn gjennomsnittlig Xmax?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke elementer ville du brukt i en hornkonstruksjon da?

Viktig med lav Qts?

Kan det fungere med elementer med mer enn gjennomsnittlig Xmax?

Mvh

Stian

Litt avhengig av hvordan du definerer gjennomsnittlig Xmax så er nok det en fordel med litt lineær slaglengde.

Ekstreme slaglengder gir bare forvrengning.

(husk at vi ikke snakker om typiske bil-elementer her.)

De 2 viktigste parametrene er nok BL og at membranen er stiv.

Et basselement blir satt til ekstreme oppgaver i et horn. Det møter mye motstand så det må ha mye ork til å trykke fra seg.

Membranen må pga. overnevnte problemstilling også være så stiv at den ikke flekser og gir etter.

Ellers gjelder parametre som ikke alt for høy Qts, Fs i området 30-50Hz.

Høy følsomhet skader heller ikke.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi her snakker om bassmodul som du vil skal gå gjevnt ned mot 15Hz, er det viktig å la rommet heve de nederste oktavene, for at systemet spiller flatt i rom. Det er også viktig å være klar over ulempene med et slikt system.

Mye nivå så lavt i frekvens, vil ikke nødvendigvis låte bra. Du vil sette store deler av huset, og gjenstander i bevegelse, noe som medfører mye ulyder.

Dag og meg selv var 2 av 3 konstruktører på en 3 veis konstruksjon vi bygget for en stund tilbake (Etter lang tid i egen stue, har den nå gått i arv til Dag he he). Denne konstrukjonen benytter Eton 11-581 i bassen. Kabinettet er meget stort, noe som medfører en system Q på rundt 0,45. Dette er enormt lavt, men gir en utrolig vellydende bass. Under en demonstrasjon på et hotellrom under Hortenmessen i 2003, ble det spilt endel musikk med lavfrekvent informasjon. 2 stk høyttalere med hvert sitt element satte et helt baderom i bevegelse, og dette var før man hørte særlig lyd fra høyttaleren. Det var så ille at Dag måtte komme inn fra naborommet å be meg ta det litt med ro, fordi det ødela hele demoen hans he he he.

Ekkofritt har ikke denne høyttaleren noe særlig å vise til i bassen, men med en gang høyttaleren blir riktig plassert i et rom, skjer det store ting.

De fleste som har hørt denne høyttaleren har gitt utttrykk for at det er totaltsett noe av det beste dem har hørt, og bassen er en svært medvirkende faktor til dette. Fraværet av peaker kan for mange være ganske uvant til å begynne med, men etterhvert blir man avhengig av den lineære og dype bassen.

Det jeg mener å forklare med dette, er viktigheten av å ta rommets forsterkning med i betraktningen når høyttaleren skal designes. Man kan enten konstruere for et spesifikt rom, eller man kan ta en noe mer generell tilnærming.

Alt for mange mennesker missoppfatter mye nivå i området 50-60Hz som dypbass. Nivået forårsakes ofte av peaker grunnet høye Q verdier, eller bruk av bassrefleks. Bassrefleks ser veldig fint ut på ekkofrie målinger, men funker skjeldent ideelt i rom. Jeg har ikke noe problemer med å godta bassrefleks hjemme når vi snakker mindre elementer, men skikkelige basskonstruksjoner kan bli problematisk. Bassrefleks er jo tross alt et resultat av kommersielle vurderinger. Det er vesentlig lettere å selge høyttalere som begynner å rulle av ved 50Hz ekkofritt, enn en som gradvis ruller av fra 110Hz. Det man da glemmer, er igjen rommets innvirkning på bassresponsen.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørs det da bare hvordan et visst rom påvirker lyden...

Finnes det måter å beregne dette sånn noenlunde nøyaktig?

Mvh

Stian

Sikker mange gode måter på det.

Men jeg har lånt meg ett db måler og frekvens måler, og målt høyttalerene i den stua dem skal stå.

Men blir vel enklere når jeg ønsker en peek ved 35 - 45Hz :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørs det da bare hvordan et visst rom påvirker lyden...

Finnes det måter å beregne dette sånn noenlunde nøyaktig?

Mvh

Stian

Det finnes programmer som beregner et gitt rom sin forsterkningskurve. Jeg har et slikt liggende som jeg kan sende deg. Send meg en mail på glenn@musicaltransparency.com.

Til alle som lurer, er dette er freeware program, så jeg sprer ikke uautoriserte kopier.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider