Gå til innhold

Gode elementer til hjemme-sub?

Ranger emnet

BeemerZ1

Anbefalte innlegg

Originally posted by BeemerZ1

Mulig det.

Men det var ikke den ene DP PA'en jeg har sett i hvert fall. De har vel bare den?

Kanskje fordi jeg vil det skal spille virkelig høyt i tillegg til bra? Og at det blir noe helt annet med rør?

Men det er godt mulig jeg ikke trenger så mye effekt likevel.

Eton du bruker?

Hvor finner jeg oversikt over elementene til f.eks. Eton og Focal?

Hvor fåes disse kjøpt?

Fant Eton sine da jeg omsider kom inn på siden deres...

Mvh

Stian

DP har laget mange ulike PA forsterkere opp i gjennom, paralelt med Hifi forsterkere.

Husk at det er bedre med en liten å god forsterkere enn en stor å fæl:D ;)

Vi solgte Focal Hjemme elementer før, men kom til konklusjonen at selv om flere av elementene var fantastisk gode, var mange av dem ikke verd prisen. Bassene er alikevel noe av det bedre. Tror du må snakke med importøren som er Hifi huset i Bærum, men dem er litt vanskelige å få til å selge elementene, så et alternativ er jo å kontakte Zalytron (http://www.zalytron.com).

Eton får du kjøpt av oss.

De peerless elementene du ikke får hos Eltek, kan vi skaffe.

Jeg bruker Eton foreløpig ja.

I forhold til pris har jeg ikke kommet over noe bedre.

For undertegnede har oppgraderingsbasillen kommet å tatt meg igjen, så nå planlegges en helt ny høyttalerkonstruksjon.

Men dette blir noe helt hinsides all fornuft. Noe som skal spille rævva av alt annet på markedet i tilsvarende segment.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Mr. SQ

DP har laget mange ulike PA forsterkere opp i gjennom, paralelt med Hifi forsterkere.

Husk at det er bedre med en liten å god forsterkere enn en stor å fæl:D ;)

Vi solgte Focal Hjemme elementer før, men kom til konklusjonen at selv om flere av elementene var fantastisk gode, var mange av dem ikke verd prisen. Bassene er alikevel noe av det bedre. Tror du må snakke med importøren som er Hifi huset i Bærum, men dem er litt vanskelige å få til å selge elementene, så et alternativ er jo å kontakte Zalytron (http://www.zalytron.com).

Eton får du kjøpt av oss.

De peerless elementene du ikke får hos Eltek, kan vi skaffe.

Jeg bruker Eton foreløpig ja.

I forhold til pris har jeg ikke kommet over noe bedre.

For undertegnede har oppgraderingsbasillen kommet å tatt meg igjen, så nå planlegges en helt ny høyttalerkonstruksjon.

Men dette blir noe helt hinsides all fornuft. Noe som skal spille rævva av alt annet på markedet i tilsvarende segment.

mvh

Glenn

Noe mulighet for prøvelytting på Eton over nyåret en gang kanskje? Skal jo bortover på konk...:D

Hva ligger de på i pris egentlig, de 11 tommerne?

13" og 15" Utopia koster en god del, vil jeg få mye mer for pengene hvis jeg velger f.eks. Polykevlar?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe mulighet for prøvelytting på Eton over nyåret en gang kanskje? Skal jo bortover på konk...:D

Hva ligger de på i pris egentlig, de 11 tommerne?

13" og 15" Utopia koster en god del, vil jeg få mye mer for pengene hvis jeg velger f.eks. Polykevlar?

Mvh

Stian

Det blir ikke noe særlig biler med Eton desverre. Planen var å ha et par biler, men det ser ut som disse kommer til å kjøre med høyttalerne vi skal utvikle selv.

Zalytron har en god del eldre Focal basser på lager. Disse er i mine øyne mer fristende enn mange av de nye.

11V7511 og 11K7511 er jo klassikere. Problemet er at det er vesentlig bedre basser ennhva som står i dine Blue diamond, derfor er det jo synd å benytte dem kun til meget lavfrekvent bruk.

13K8711 og 13W18711 er også rimelig kurrante basser.

Focal må kjøpes i utlandet da Focal-Jm Lab har sluttet å selge løselementer. Jeg har hørt rykter om at Lyric sitter på et lite lager eldre Focal elementer, men vet ikke om det stemmer.

Beste bassen jeg noen gang har brukt, og ikke minst målt, er Eton 11-581.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke noe særlig biler med Eton desverre. Planen var å ha et par biler, men det ser ut som disse kommer til å kjøre med høyttalerne vi skal utvikle selv.

Zalytron har en god del eldre Focal basser på lager. Disse er i mine øyne mer fristende enn mange av de nye.

11V7511 og 11K7511 er jo klassikere. Problemet er at det er vesentlig bedre basser ennhva som står i dine Blue diamond, derfor er det jo synd å benytte dem kun til meget lavfrekvent bruk.

13K8711 og 13W18711 er også rimelig kurrante basser.

Focal må kjøpes i utlandet da Focal-Jm Lab har sluttet å selge løselementer. Jeg har hørt rykter om at Lyric sitter på et lite lager eldre Focal elementer, men vet ikke om det stemmer.

Beste bassen jeg noen gang har brukt, og ikke minst målt, er Eton 11-581.

mvh

Glenn

Lurte på om du kanskje hadde lyst på et lite besøk hvis vi var i nærheten en gang...

Regner med du skal være med litt rundt om på EMMA?

Kanskje du kommer til Bergen også hvis det blir noe av konk. her?

Ser Zalytron selger 11K7511 til $100. Det er jo svinbillig hvis de er så gode som du sier?

Kunne jo hatt to subber med to elementer i hver kanskje?

Vært borti Usher?

Har fått inntrykk av at det er bra saker.

Pris på Eton 11-581?

Send PM hvis du heller vil det.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er ferdig med byggingen av bilanlegget til våren en gang tenkte jeg å prøve å få bygget en skikkelig hjemme-sub.

Da trenger jeg forslag til hvilke elementer jeg skal bruke.

De skal kunne spille bra sammen med mine AudioPro Blue Diamond, dvs. de må være raske og musikalske.

Jeg vil også at det skal kunne spille skikkelig høyt og gjøre seg bra i hjemmekino.

For tiden sitter jeg med en Proson 15" i bassrefleks som jeg låner av en kamerat, men denne spiller langt fra godt nok... Kan beskrives som treig, boomete, pappaktig med masse mekanisk støy :D

Men moro er det jo likevel.

Planen er å bygge en reflekskasse med to 12" eller 15".

Rommet den skal stå i er passe stort, ca 3x6m.

Hvilken forsterker vil være bra å bruke? Et par store Hypex'er kanskje? Noen som vet om disse er bra? Eller kanskje en OK PA forsterker?

Har det perfekte for deg.

4 stk. Peerless XLS308SWR - 8 ohm I vær sin 30L trykk kasse (eller 2 og 2 I 60L eller til nød 1 kasse 120L)

Plasser subber på begge sider av kasse.

kobles sammen til 4 ohm

1 stk Hypex HS 500 subb forsterker.

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

4 stk. Peerless XLS308SWR - 8 ohm I vær sin 30L trykk kasse (eller 2 og 2 I 60L eller til nød 1 kasse 120L)

kobles sammen til 4 ohm

T

Godt mulig det ville blitt bra ja..

Har du dette selv kanskje?

Ellers noe å sammenligne med?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på om du kanskje hadde lyst på et lite besøk hvis vi var i nærheten en gang...

Regner med du skal være med litt rundt om på EMMA?

Kanskje du kommer til Bergen også hvis det blir noe av konk. her?

Ser Zalytron selger 11K7511 til $100. Det er jo svinbillig hvis de er så gode som du sier?

Kunne jo hatt to subber med to elementer i hver kanskje?

Vært borti Usher?

Har fått inntrykk av at det er bra saker.

Pris på Eton 11-581?

Send PM hvis du heller vil det.

Mvh

Stian

Er du sørover en gang, er det bare å gi beskjed. Min dør er så og si alltid åpen for entusiaster.

Kommer til å være på de fleste EMMA konkurransene regner jeg med.

Jeg har bare gode erfaringer med eldre Focal elementer.

Usher sine løselementer har jeg ikke vært borti. Kan ikke si jeg er veldig fristet til å prøve ut i fra data og målinger.

Eton 11-581 koster veiledende 2850,- Det er billigst i Europa faktisk.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tOFFY

kobles sammen til 4 ohm

T

Desverre så har det vist seg at disse elementene ikke funker så godt i praksis. Er svært mange dyktige mennesker som har forkastet 8 Ohms versjoene fordi den rett og slett ikke fungerer.

4 Ohms versjoene funker bedre.

Eller kanskje de nye XXLS bassene er noe å vurdere. Uansett holder jeg en knapp på mine tidligere anbefalinger. Ok, dem har kort slaglende og er i utgangspunktet mer bredbåndet enn et rent subelement, men det funker ofte best.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sørover en gang, er det bare å gi beskjed. Min dør er så og si alltid åpen for entusiaster.

Kommer til å være på de fleste EMMA konkurransene regner jeg med.

Jeg har bare gode erfaringer med eldre Focal elementer.

Usher sine løselementer har jeg ikke vært borti. Kan ikke si jeg er veldig fristet til å prøve ut i fra data og målinger.

Eton 11-581 koster veiledende 2850,- Det er billigst i Europa faktisk.

mvh

Glenn

Gode greier!

Men er det mye forskjell på Eton 11-581 og Focal 11K7511?

Så mye at det er verd over fire ganger så mye?

Har du noen link til data på Focal-elementene?

Hva er egentlig forskjellen på 11K7511 og 11K7512? Nyere?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode greier!

Men er det mye forskjell på Eton 11-581 og Focal 11K7511?

Så mye at det er verd over fire ganger så mye?

Har du noen link til data på Focal-elementene?

Hva er egentlig forskjellen på 11K7511 og 11K7512? Nyere?

Mvh

Stian

Nå må jeg passe meg litt, har ikke hatt mye å gjøre med 11K7511, har vært mer borte i polyglass altså 11V. Om den er verd 4 ganger så mye kommer helt ann på utstyret ditt. Sittter man med skikkelig high-end utstyr vil jeg si ja. Til normalt bruk, nei. Da ville jeg heller kjøpt dobbelt så mange 11V eller 11K og laget et par skikkelige basstårn:D :D :D

DYNAMIKK

he he he

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg passe meg litt, har ikke hatt mye å gjøre med 11K7511, har vært mer borte i polyglass altså 11V. Om den er verd 4 ganger så mye kommer helt ann på utstyret ditt. Sittter man med skikkelig high-end utstyr vil jeg si ja. Til normalt bruk, nei. Da ville jeg heller kjøpt dobbelt så mange 11V eller 11K og laget et par skikkelige basstårn:D :D :D

DYNAMIKK

he he he

mvh

Glenn

Var det jeg tenkte...

Regner med det ville blitt temmelig sykt med 4-8 slike liggende under lerretet :D

11 V 7601 DB f.eks.?

Dynamikk er bra!

Liker også at det virkelig kjennes ut som om noe eksploderer når det liksom gjør det...

Når du først er her, kan du forklare for meg hvorfor en subkasse blir best med et innerlag av spon og MDF utenpå?

Hva bør være tykkest?

Hvilken kombinasjon (antall mm spon og MDF) ville funke bra på en 30L lukket kasse?

Regner med det blir bra trykk inni der :D

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det jeg tenkte...

Regner med det ville blitt temmelig sykt med 4-8 slike liggende under lerretet :D

11 V 7601 DB f.eks.?

Dynamikk er bra!

Liker også at det virkelig kjennes ut som om noe eksploderer når det liksom gjør det...

Når du først er her, kan du forklare for meg hvorfor en subkasse blir best med et innerlag av spon og MDF utenpå?

Hva bør være tykkest?

Hvilken kombinasjon (antall mm spon og MDF) ville funke bra på en 30L lukket kasse?

Regner med det blir bra trykk inni der :D

Mvh

Stian

4 stk 11V pr side tror jeg hadde blitt direkte skummelt.

Grunnen til at en slik sandwich løsning er best, kommer av at du får en tre trinns demping her, og utnyttet den enkelte plates gode egenskaper.

Grunnen til at du får en tretrinns demping, er at en slik sandwich bør realiseres hved hjelp av viskoelastisk dempelim i mellom lagene.

Hele poenget er å dempe resonnanser før det når MDF'en. MDF har sin resonnans ved en forholdsvis høy frekvens.

Her opereres det med en fast frekvens. Dette er ikke helt riktig, da denne vil variere avhengig av dimensjon og størrelse på platen.

Særlig i større hjemmehøyttalere er dette viktig ellers vil resonnansen påvirke mellomtonen.

Ved å benytte platen med lavest densitet og da høyest demping innerst, begynner du dem kraftikste dempeprosessen her. Eventuelle lavfrekvente resonnanser frembrakt av sponen blir dempet av dempelimet, og siden MDF ikke kan få sin resonnans ved sammen frekvens som en sponplate, blir denne kansellert før den når yttersiden.

Vi snakker hele tiden om å kansellere uønskede effekter.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 stk 11V pr side tror jeg hadde blitt direkte skummelt.

Grunnen til at en slik sandwich løsning er best, kommer av at du får en tre trinns demping her, og utnyttet den enkelte plates gode egenskaper.

Grunnen til at du får en tretrinns demping, er at en slik sandwich bør realiseres hved hjelp av viskoelastisk dempelim i mellom lagene.

Hele poenget er å dempe resonnanser før det når MDF'en. MDF har sin resonnans ved en forholdsvis høy frekvens.

Her opereres det med en fast frekvens. Dette er ikke helt riktig, da denne vil variere avhengig av dimensjon og størrelse på platen.

Særlig i større hjemmehøyttalere er dette viktig ellers vil resonnansen påvirke mellomtonen.

Ved å benytte platen med lavest densitet og da høyest demping innerst, begynner du dem kraftikste dempeprosessen her. Eventuelle lavfrekvente resonnanser frembrakt av sponen blir dempet av dempelimet, og siden MDF ikke kan få sin resonnans ved sammen frekvens som en sponplate, blir denne kansellert før den når yttersiden.

Vi snakker hele tiden om å kansellere uønskede effekter.

mvh

Glenn

Vil det si at sponplatene innerst på en måte brukes i stedet for dempematter o.l?

Tror du det vil funke bra med 12mm spon innerst og 12mm MDF utenpå?

Eller ville det være bedre med 10mm spon og 14mm MDF?

Kan du fikse det limet til meg?

Du som hadde Swedac DG-A2, ikke sant?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at sponplatene innerst på en måte brukes i stedet for dempematter o.l?

Tror du det vil funke bra med 12mm spon innerst og 12mm MDF utenpå?

Eller ville det være bedre med 10mm spon og 14mm MDF?

Kan du fikse det limet til meg?

Du som hadde Swedac DG-A2, ikke sant?

Mvh

Stian

Nei ikke i stedet for dempemateriale.

På mindre elementer vil 12+12 funke, til basselementer ville jeg ikke brukt noe mindre enn 18+18. Dette er vel og merke til hjemmebruk. til bilbruk vil nok 12+12 gå greit.

Skal bare finne priser til deg på limet. DEt er jo egentlig industrilim, slik at det finnes egentlig ikke noen utpris til vanlig forbruker på dette. Tror kanskje du kan få det billigere ved å kontakte Desibelprodukter direkte. Om ikke dem vil selge til deg, så kan du få av meg.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så har det vist seg at disse elementene ikke funker så godt i praksis. Er svært mange dyktige mennesker som har forkastet 8 Ohms versjoene fordi den rett og slett ikke fungerer.

4 Ohms versjoene funker bedre.

Eller kanskje de nye XXLS bassene er noe å vurdere. Uansett holder jeg en knapp på mine tidligere anbefalinger. Ok, dem har kort slaglende og er i utgangspunktet mer bredbåndet enn et rent subelement, men det funker ofte best.

mvh

Glenn

Jeg bygde dette oppsettett med 4 ohm utgavene, men sa 8 ohm siden tja, tenkte det kunne bli ett fett, og kanskje lettere å forklare kobbling for å få 4 ohm. Men det blir kanskje enklere å få til med 4 ohm utgavene.

Men har selv ikke hørt noe galt med 8 ohm setta, har bygd høyttaler med dem, da brukt el. filter 18db.

Har ikke den subben, solgte den..

Noe jeg har gjort med alt jeg har lagd.

En hjemme subb kasse ville jeg lad følgenne :

22mm MDF, Baffel dobbel altså 44mm.

avstivere mellom side platene, som 2 H'er.

Og samme mellom baffel og bak stykke, hvor ellementet "hviler" i mot.

Dette gjør jeg med alle store subber.

Eneste unntak er mine hjemme høyttaler prosjekt nå, hvor jeg bruker billige 15" dynabel bass, og peerless mellomtone og diskant.

Demping pleier jeg å kle innvendig med en etafoam polstring, det er noe liggeunderlag lignende sak, som er ganse luftig, vanskelig å forklare. Også bruker jeg 5 - 10cm dacromwatt. (usikker på staving)

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider